Atmosfera, dział III, geografia rozszerzona, klasa 1

 0    94 fiszki    konopkaiga2009
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
atmosfera
rozpocznij naukę
powłoka Ziemi będąca mieszanką gazów zwaną powietrzem atmosferycznym. Dzieli się ją na składniki główne drugorzędne i domieszki
Składniki główne
rozpocznij naukę
99.99% procent powietrza - azot, tlen, argon i dwutlenek węgla
składniki drugorzędne
rozpocznij naukę
gazy szlachetne
domieszki
rozpocznij naukę
zmienna część atmosfery np. siarka lub para wodna
Aerozole atmosferyczne
rozpocznij naukę
substancje ciekłe i stałe w powietrzu, np bakterie, pyłki roślin.
Znaczenie atmosfery
rozpocznij naukę
warunkuje istnienie życia na ziemi, chroni przed szkodliwym promieniowaniem, meteoroidami i nadmiernym wypromieniowaniem ciepła oraz wpływa na procesy kształtujące krajobraz
warstwy atmosfery (od najniższej)
rozpocznij naukę
troposfera, stratosfera, mezosfera, termosfera, egzosfera
troposfera
rozpocznij naukę
<12km. Zachodzą w niej wszystkie podstawowe procesy kształtujące pogodę i klimat. Wraz ze wzrostem wysokości obniżają się temperatura powietrza i ciśnienie atmosferyczne
Stratosfera
rozpocznij naukę
12>50km. W dolnej części temperatura powietrza stała (-60C) a w górnej do 0C, ponieważ promieniowanie ultrafioletowe jest pochłaniane przez ozon. Występuje warstwa ozonowa
Mezosfera
rozpocznij naukę
50>85km. Temperatura powietrza obniża się wraz z wysokością aż do - 100C.
Termosfera
rozpocznij naukę
85>800km. Pochłania promieniowanie ultrafioletowe. Temperatura wzrasta do 1000C. W termosferze znajduje się większa część jonosfery - warstwy, w której następuje jonizacja cząstek powietrza
Egzosfera
rozpocznij naukę
800>1500km. Wszystkie gazy są rozrzedzone. Temperatura powietrza obniża się wraz z wysokością aż do - 270C.
efekt cieplarniany
rozpocznij naukę
ogrzewanie się atmosfery w wyniku pochłaniania przez nią znacznej części promieniowania cieplnego emitowanego przez Ziemię ogrzaną promieniami słonecznymi
magnetosfera
rozpocznij naukę
chroni życie na Ziemi przed szkodliwymi cząsteczkami wiatru słonecznego.
promieniowanie bezpośrednie
rozpocznij naukę
gdy światło słoneczne pada bezpośrednio na powierzchnie terenu
promieniowanie rozproszone
rozpocznij naukę
gdy światło słoneczne zmienia kierunek na cząsteczkach aerozoli, gazów lub na kropelkach wody.
temperatura powietrza i aktualna
rozpocznij naukę
1) określa stopień nagrzania atmosfery. 2) Temperatura zmierzona w danym momencie
Średnia wartość temperatury powietrza
rozpocznij naukę
dla doby, miesiąca i roku. Nazwa wskazuje na to, że to średnia temperatury
Czynniki wpływające na rozkład temperatury powietrza
rozpocznij naukę
szerokość geograficzna, wysokość n.p.m., rzeźba terenu, prądy morskie, pokrycie terenu, cyrkulacja atmosferyczna, odległość od mórz i oceanów.
gradient termiczny
rozpocznij naukę
spadek temperatury wraz ze wzrostem wysokości n.p.m. Wielkość określająca zmianę temperatury powietrza przypadającą na jednostkę wysokości.
Gradient wilgotnoadiabatyczny i suchoadiabatyczny
rozpocznij naukę
0,6C na 100m i 1C na 100m.
Inwersja
rozpocznij naukę
Wyższa temperatura w wyższych warstwach troposfery niż w warstwach położonych niżej.
Wzór na obliczanie temperatury powietrza na podstawie gradientu
rozpocznij naukę
1) Oblicz różnicę wysokości. 2) Oblicz różnicę C temperatury powietrza na danych punktach. Weź pod uwagę gradient 3) Odejmij obliczoną wartość temperatury od tej podanej.
Od czego zależy dobowa amplituda temperatury powietrza
rozpocznij naukę
Zachmurzenia i pokrycia terenu
Od czego zależy roczna amplituda temperatury powietrza
rozpocznij naukę
odległości od mórz i oceanów, położenia względem równika
ciśnienie atmosferyczne
rozpocznij naukę
siła, z którą słup powietrza naciska na określoną powierzchnię terenu. Jego wartość mierzy się w hektopaskalach. Normalna wartość to 1013,25 hPa
Izobar
rozpocznij naukę
linia łącząca punkty o jednakowych wartościach ciśnienia atmosferycznego.
niż baryczny, wyż baryczny
rozpocznij naukę
1) Układ zamkniętych izobar, w którym ciśnienie atmosferyczne maleje w kierunku środka.2) Układ zamkniętych izobar, w którym ciśnienie atmosferyczne wzrasta w kierunku środka.
wiatr
rozpocznij naukę
poziomy ruch powietrza w dolnej warstwie troposfery, wywołany różnicą ciśnienia atmosferycznego. Wiatr wieje od wyżu do niżu
Konwekcja
rozpocznij naukę
pionowy ruch powietrza atmosferycznego spowodowany różnicą gęstości powietrza wynikającą z jego nagrzewania się. Wyróżniamy prądy wstępujące i zstępujące.
prądy wstępujące
rozpocznij naukę
powstają nad silnie ogrzanymi obszarami, gdzie powietrze przy powierzchni rozpręża się (gęstość maleje, objętość wzrasta) i unosi. Nad obszarem tworzy się niż
prądy zstępujące
rozpocznij naukę
powstają nad obszarami, na których jest niska temperatura. Opadające zimne i gęste powietrze wywiera duży nacisk na podłoże. W efekcie ciśnienie atmosferyczne wzrasta i powstaje wyż.
turbulencja
rozpocznij naukę
chaotyczny ruch powietrza na niewielkim obszarze.
Globalna cyrkulacja atmosfery
rozpocznij naukę
krążenie powietrza wokół Ziemi wywołane różnicami w dopływie energii słonecznej oraz ruchem obrotowym planety. Wyróżniamy 3 komórki - Hadleya, Ferrela i polarną.
Komórka Hadleya
rozpocznij naukę
Do okolic równika dociera najwięcej energii słonecznej, więc tworzy się tam niż. Powietrze się unosi i padają deszcze zenitalne. W okolicach zwrotników tworzy się wyż. Od zwrotników do równika wieją stałe wiatry - pasaty
Komórka Ferrela
rozpocznij naukę
W okoliach 60N i S mieszają się masy powietrza napływające z południa i północy. Tworzy się strefa obniżonego ciśnienia złożona z pojedynczych ośrodków niżowych przemieszczających się z zachodu na wschód.
Komórka polarna
rozpocznij naukę
Powierzchnia terenu jest wychłodzona, więc powstają stałe ośrodki wyżowe. Chłodne powietrze z wyżów biegunowych przemieszcza się w postaci stałych wiatrów w stronę umiarkowanych szerokości geograficznych.
Wiatry lokalne
rozpocznij naukę
bryza, fen, wiatr dolinny i górski, bora
bryza
rozpocznij naukę
W ciepłej porze roku i na wybrzeżach. Powstaje w wyniku nierównomiernego nagrzewania się wody i lądu. Dzienna wieje znad morza, a nocna znad lądu.
Fen
rozpocznij naukę
Ciepły, suchy, porywisty wiatr po zewnętrznej stronie pasma górskiego. Powstaje, gdy masy powietrza przemieszczające się z wyżu do niżu napotykają barierę górską. Przykładem jest halny.
Wiatr dolinny i górski
rozpocznij naukę
W górach podczas bezchmurnej pogody w wyniku nagrzewania się stoków i den dolin. W ciągu dnia powietrze nagrzewa się i unosi wzdłuż stoków, a nocą chłodne powietrze opada wzdłuż stoków.
Bora
rozpocznij naukę
Zimny, suchy i porywisty wiatr, który wieje znad wychłodzonego obszaru górskiego w stronę nagrzanego morza lub dużego jeziora.
cyrkulacja monsunowa
rozpocznij naukę
powstaje wskutek nierównomiernego nagrzewania sąsiadujących ze sobą dużych obszarów oceanicznych i lądowych. Najwyraźniej naznacza się w południowo-wschodniej Azji.
Monsun Letni
rozpocznij naukę
Nad nagrzanym lądem tworzy się niż, a nad chłodniejszym oceanem wyż. Wiatr wieje znad oceanu w stronę lądu i przynosi wilgotne powietrze, a to wywołuje obfite opady deszczu.
Monsun zimowy
rozpocznij naukę
Nad oceanem, który długo magazynuje ciepło, powstaje niż, a nad wychłodzonym lądem wyż. Chłodny i suchy wiatr wieje od lądu do oceanu
wilgotność powietrza
rozpocznij naukę
zawartość pary wodnej w powietrzu. Zależy od temperatury powietrza, szerokości geograficznej, odległości od mórz i oceanów oraz pokrycia terenu.
Miary wilgotności powietrza
rozpocznij naukę
wilgotność bezwzględna, wilgotność względna, temperatura punktu rosy
wilgotność bezwzględna
rozpocznij naukę
masa pary wodnej w jednostce objętości powietrza
wilgotność względna
rozpocznij naukę
stosunek rzeczywistej ilości pary wodnej zawartej w powietrzu do jej maksymalnej zawartości w danej temperaturze.
temperatura punktu rosy
rozpocznij naukę
wilgotność temperatury powietrza, do której powietrze musi się ochłodzić, aby para wodna stała się parą nasyconą.
chmura
rozpocznij naukę
zbiór kropelek wody lub kryształków lodu swobodnie unoszący się w powietrzu
mgła
rozpocznij naukę
zawiesina kropelek wody, która znajduje się w przyziemnej warstwie powietrza i powoduje, że widoczność jest mniejsza niż 1km.
czynniki wpływające na wielkość opadów atmosferycznych
rozpocznij naukę
cyrkulacja powietrza, wysokość nad poziomem morza, rzeźba terenu, odległość od mórz i oceanów, prądy morskie i pokrycie terenu.
roczne sumy opadów
rozpocznij naukę
najniższe w okolicach zwrotników oraz na obszarach opływanych przez zimne prądy morskie, a najwyższe - w Azji Południowo-Wschodniej, na obszarach objętych oddziaływaniem cyrkulacji monsunowej.
fronty atmosferyczne
rozpocznij naukę
chłodny, ciepły i zokludowany
Front chłodny
rozpocznij naukę
Tworzy się, gdy chłodne, ciężkie masy powietrza wsuwają się pod powietrze cieplejsze i wypychają je do góry. Powstają wtedy cumulonimbusy i pojawiają się obfite, krótkie opady oraz burze.
Front ciepły
rozpocznij naukę
Powstaje, gdy napływające cieplejsze powietrze wślizguje się na masę chłodną Ciepłe powietrze się ochładza, a zawarta w nim para wodna kondensuje. Tworzą się nimbostratusy dające długotrwałe opady
Front zokludowany
rozpocznij naukę
Gdy przemieszczający się szybciej front chłodny dogoni front ciepły, to fronty nachodzą na siebie. Dwie chłodne masy powietrza stykają się ze sobą, a masa ciepła unosi się ponad nimi. Powstają długotrwałe opady i burze.
masa powietrza
rozpocznij naukę
duży fragment troposfery charakteryzujący się określonymi własnościami fizycznymi, przedewszystkim podobną temperaturą powietrza i wilgotnością. Rozdzielone strefami przejściowymi nazywamy frontami powietrza
Pogoda
rozpocznij naukę
chwilowy stan atmosfery w danym miejscu. Wpływa na niego temperatura i wilgotność powietrza, ciśnienie atmosferyczne, wiatr, zachmurzenie, nasłonecznienie, opady i osady atmosferyczne
klimat
rozpocznij naukę
układ warunków pogodowych o typowej zmienności w ciągu roku, charakterystyczny dla całego obszaru. Kształtują go czynniki klimatotwórcze
Czynniki klimatotwórcze
rozpocznij naukę
meteorologiczne (cyrkulacyjne i niemeteorologiczne (geograficzne)
strefy klimatyczne
rozpocznij naukę
9: 1 równikowa, 2 zwrotnikowe, 2 podzwrotnikowe, 2 umiarkowane i 2 okołobiegunowe
klimaty astrefowe
rozpocznij naukę
górski, monsunowy i miejski
klimat górski
rozpocznij naukę
duża zmienność warunków pogodowych oraz następujące wraz ze wzrostem wysokości zmiany temperatury powietrza, wysokości opadów i średniej prędkości wiatrów
klimat monsunowy
rozpocznij naukę
występujący na obszarach objętych cyrkulacją monsunową.
klimat miejski
rozpocznij naukę
większe zachmurzenie i wyższa średnia roczna temperatura powietrza niż na sąsiednich obszarach
Cumulus
rozpocznij naukę
Chmury o rozciągłości pionowej na piętrze niskim. Mają wyraźnie zarysowane kontury. Ich podstawy są ciemne. Rzadko dają opady deszczu.
Stratocumulus
rozpocznij naukę
Na piętrze niskim. Tworzą regularne wały i kłęby ciemniejsze u podstawy. W niektórych miejscach całkowicie przysłaniają słońce, w innych są prześwity. Dają słabe opady deszczu lub śniegu.
Stratus
rozpocznij naukę
Na piętrze niskim. Zasnuwają niebo gęstą, ciemną warstwą spoza której nie widać słońca. Opady z tych chmur mają postać mżawki lub ziarnistego śniegu
Nimbostratus
rozpocznij naukę
Na piętrze niskim. Ciemne, niskie chmury z wyraźnie zarysowaną i wyrównaną podstawą. Dają długotrwałe opady deszczu. Nie widać słońca.
Altocumulus
rozpocznij naukę
Na piętrze średnim. Nie przysłaniają całkowicie słońca. Mają kłębiastą strukturę oraz wyraźnie zarysowane cienie. Nie dają opadów
Altostratus
rozpocznij naukę
Na piętrze średnim. Przeważnie pokrywają całe niebo szarą lub bladoniebieską zasłoną. Bez efektu Halo.
Cirrus
rozpocznij naukę
Na piętrze wysokim. Ma wygląd delikatnych włókien lub pasemek w kształcie płóz sań. Nie rzucają cienia, lekko przysłaniają słońce.
Cirrocumulus
rozpocznij naukę
Na piętrze wysokim. Tworzą pierzaste, regularnie ułożone płaty. Nie przysłaniają słońca.
Cirrostratus
rozpocznij naukę
Na piętrze wysokim. Przysłaniają niebo białym welonem. Czasami pojawia się halo.
Cumulonimbus
rozpocznij naukę
Na wszystkich piętrach. O rozciągłości pionowej. Może znajdywać się w piętrze niskim, a górna część sięgać kilkunastu kilometrów. Przynoszą obfite opady i burze.
Równikowy wybitnie wilgotny
rozpocznij naukę
średnia roczne temperatura powietrza >20C. Roczna amplituda temperatury powietrza poniżej 5C. Roczna suma opadów 2000mmm do 3000. Brak dominującej pory deszczowej
Równikowy wilgotny
rozpocznij naukę
średnia roczne temperatura powietrza >20C. Roczna amplituda temperatury powietrza powyżej 5C. Roczna suma opadów 1000mmm do 2000. 1 lub 2 pory deszczowe
Równikowy suchy
rozpocznij naukę
Roczna amplituda temperatury powietrza powyżej 10C. Roczna suma opadów 500mmm do 1000. 1 pora deszczowa
zwrotnikowy wilgotny
rozpocznij naukę
średnia roczne temperatura powietrza >20C. Roczna suma opadów 1000mmm do 2000. Opady głównie latem. W odmianie monsunowej suma opadów powyżej 2000mm
zwrotnikowy pośredni
rozpocznij naukę
roczna suma opadów od 300mm do 1000mm, duże dobowe amplitudy temperatury powietrza
zwrotnikowy skrajnie suchy
rozpocznij naukę
duże dobowe amplitudy powietrza. Brak opadów.
pozwrotnikowy morski
rozpocznij naukę
średnia roczna temperatura powietrza >15C. Lato gorące, zima łagodna. Roczna suma opadów 500mm-900mm. Opasy głównie zimą
podzwrotnikowy pośredni i kontynentalny
rozpocznij naukę
duże amplitudy powietrza. Lata bardzo gorące, zimą około 0C.
podzwrotnikowy kontynentalny suchy
rozpocznij naukę
duże amplitudy powietrza. Zimą poniżej 0C. niewielkie opady
Umiarkowany ciepły morski
rozpocznij naukę
Amplituda <20C. Lato chłodne, zima łagodna. Suma opadów 600-1000mm. Opadły całoroczne z przewagą jesienno-zimowych.
Umiarkowany ciepły przejściowy
rozpocznij naukę
duża zmienność stanów pogody w zależności od kierunku napływających mas powietrza. Amplituda >25C. Opdały całoroczne z przewagą w porze letniej, zimą śnieg.
Umiarkowany ciepły kontynentalny i kontynentalny suchy
rozpocznij naukę
amplituda >45C. Upalne lato, mroźna zima. Niewielkie opady, głównie latem.
Umiarkowany chłodny morski
rozpocznij naukę
amplituda >15C. Lata chłodne, zimy łagodne. Opady całoroczne z przewagą jesienno-zimowych >1000mm
Umiarkowany chłodny przejściowy
rozpocznij naukę
Duża zmienność stanów pogody w zależności od kierunku napływających mas powietrza. Amplituda >25C. Opady całoroczne z przewagą w porze letniej.
Umiarkowany chłodny kontynentalny
rozpocznij naukę
amplituda powietrza <45C. Lata krótkie i chłodne, zima długa i mroźna. Rocza suma opadów do 250mm.
Subpolarny
rozpocznij naukę
średnia temperatura najcieplejszego miesiąca >0C. Roczna suma opadów do 250mm (głównie opady śniegu).
polarny
rozpocznij naukę
średnia temperatura powietrza najcieplejszego miesiąca <0C. Roczna suma opadów do 150mm (tylko śnieg) lub brak.

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.