Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
to zbiór znaków słownych połączonych wzajemnymi relacjami, z którymi pewne reguły nakazują wiązać określone myśli [Z. Ziembiński]. W logice uważa się, iż język jest tworzony przez dwa zbiory:
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gdy kilku wyrażeniom odpowiada jedno znaczenie. Przykładowo wyrażeniom "twórca" i "autor" odpowiada jedno znaczenie w postaci człowieka, który coś stworzył.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gdy jednemu wyrażeniu odpowiada kilka znaczeń. Przykładowo wyrażeniu "ranny" odpowiadają znaczenia: "zraniony", "o poranku"; zaś wyrażeniu "koza": "zwierzę", "piecyk".
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gdy jednemu wyrażeniu odpowiada jedno znaczenie. [
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
opisujących stan rzeczy, np. "Warszawa jest stolicą Polski".
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
(metajęzykowe) - opisujące wyrażenie I stopnia, np. "Zdanie Warszawa jest stolicą Polski jest prawdziwe".
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odnoszące się do wyrażenia II stopnia, np. "Jan powiedział, że zdanie Warszawa jest stolicą Polski jest prawdziwe"
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czyli język aktów normatywnych,
|
|
|
język prawniczy (II stopnia) rozpocznij naukę
|
|
język używany przez prawników w wypowiedziach o prawie (języku prawnym),
|
|
|
glosy i komentarze (III stopnia) rozpocznij naukę
|
|
czyli wypowiedzi nauki prawa odnoszące się do wyroków sądów, publikacji i poglądów innych prawników.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przedmiot, do którego nazwa się odnosi; dla którego dana nazwa jest znakiem. Nazwy mogą mieć jeden, kilka lub wiele desygnatów. Mówi się, iż nazwa oznacza swoje desygnaty.Np. nazwa "kropka" oznacza
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czyli zakres nazwy, jako zbiór desygnatów danej nazwy.Np. denotacją nazwy "kropka" będą wszystkie kropki istniejące na świecie.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czyli treść nazwy, jako zespół cech, do których nazwa się odnosi. Inaczej mówiąc jest to zespół cech, na podstawie których odbiorca uzna określony przedmiot za desygnat nazwy.Np. kropką będzie mały, okrągły punkt, występujący na końcu zdania.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to relacja między wyrażeniem a jego denotacją
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to relacja między nazwą a jej konotacją (czyli treścią nazwy, jako zespołu cech, do których nazwa się odnosi; który przysługuje wyłącznie jej desygnatom).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to relacja między nazwą a jej desygnatami, czyli przedmiotami, do których nazwa się odnosi; wobec których trafnie można orzec daną nazwę. Mówi się, że nazwa oznacza swoje desygnaty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbudowane z jednego wyrazu, np. "kot", "chory", "rozpaczać", "oni".
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbudowane więcej niż z jednego wyrazu, np. "Kot Filemon".
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to nazwy służące do oznaczenia poszczególnych, konkretnych przedmiotów bez przypisywania im wyróżniających właściwości. Są to nazwy pisane dużą literą,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
o nazwy przyporządkowane do desygnatu ze względu na cechę, odnoszące się do wszystkich przedmiotów danego rodzaju.Np. nazwa "kot"
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
akie, które nie posiadają realnie istniejących desygnatów. Mogą być to nazwy rzeczy nieistniejących, wymyślonych, osób nieżyjących, określających rzeczy niemożliwe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
posiadające tylko jeden desygnat (zindywidualizowane), np. "Kot Odważnik".
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
posiadające więcej niż jeden konkretny desygnat, np. "kot".
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odnoszące się do konkretnych przedmiotów, które można wskazać w realnie istniejącej rzeczywistości lub sobie wyobrazić, np. "kot"
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
akie nazwy, których nie da się przedstawić bez użycia przykładu lub symbolu. Są to m.in. uczucia, barwy, liczby, konstrukcje myślowe (np. prawne). Wskazują na cechę wspólną wielu przedmiotów (np. bladość), pewne zdarzenie lub stan rzeczy (np. hałas),
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
są wyznaczane przez desygnaty, które są złożone z wielu podobnych lub identycznych elementów, tworząc pewną całość; inaczej mówiąc desygnatów wyznaczających zbiory, np. Izba Poselska.
|
|
|