Pytanie |
Odpowiedź |
serce, sluch, ssanie kciuka, organogeneza rozpocznij naukę
|
|
serce - zaczyna bić w 4tyg ciąży (ok. 22dzień) słuch - rozwoj 16tyg, rozpoznaje glosy 24tyg, ssanie kciuka - 14-18 tyg, organogeneza do 8 tyg
|
|
|
poalkoholowy zespół płodowy (FAS) rozpocznij naukę
|
|
•cienka górna warga •wygładzona rynienka podnososa •wąskie szpary powiekowe •mała głowa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
•choroby układu krążenia •niedotlenienie •zwiększone ryzyko wystąpienia np. rozszczepu wargi, porażenia mózgowego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Asymetryczny toniczny odruch szyjny pojawia sie ok. 18 tyg życia płodowego i powinień zniknąć w okolicach 6 msc życia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
głowa obrócona w jedna stronę, ramie i niga po stronie, w którą zwrócona jest głowa są wyprostowane, a ramie i niga po drugiej stronie są zgięte
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odruch ten pomaga niemowlęciu w rozwijaniu koordynacji oko-ręka oraz wpływa na początkowy rozwój kontroli nad ruchem ciała
|
|
|
Co jesli ATOS sie nie zintegruje rozpocznij naukę
|
|
Moze wskazywac na opoznienie w rozwoju lub problemy neurologiczne: trudnosci w nauce raczkowania/chodzenia, trudnosci z pisaniem (brzydkie powolne pismo, nieprawidlowe trzymanje dlugopisu, praworeczni pisza od srodka nie od lewej) problemy z gramatyką, or
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
symetryczny toniczny odruch szyjny zazwyczaj pokawia sie ok. 6 msc zycia, a integruhe miedzy 9 a 11 msc zycia
|
|
|
okres nowordkowy, niemowlęcy i poniemowlęcy rozpocznij naukę
|
|
noworodkowy - 1 miesiac, niemowlecy - 1 rok poniemolecy - do 3 lat
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Jak glowa do klatki to rece zgiete, glowa do tylu rece proste
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Odpowiada za reakcjd symetryczne w ciele dziecka, zależne od ruchów głowy w płaszczyźnie pionowej (góra-dół)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
•małpi chód (zgiete kolana, cialo pochylone do przodu) •obniżona koncentracja •trudno usiedzieć w miejscu •trudnosc z „pajacykiem” •utrudniona nauka pływania, gry na pianinie •szybciej sie ruszaja zeby miec rownowage
|
|
|
TONICZNY ODRUCH BŁĘDNIKOWY KIEDY? rozpocznij naukę
|
|
TOB zgięciowy pojawia sie w zyciu plodowym, znika ok. 4msc, TOB tylni - pojawia sie po porodzie, zanika ok. 7tyg do 3r.ż
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dziecko zginając glowe do przodu zgina rece i nogi lub odchylając glowe prostuje rece i nogi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pomaga rozlozyc napiecie miesniowe w całym ciele, pozwala ćwiczyć równowagę, koordynacje
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
•zwiększone/obniżone napięcie mięśniowe •garbienie się, chodzenie na palcach •zaburzenia równowagi (jazda na rowerze) •choroba lokomocyjna •problem z ocena odleglosci, przestrzeni, poczucia czasu •wolniejsze tempo pracy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przystosoeuje się fo życia poza macicą, inna temperatura, nowe dźwięki, zapachy (bodźce), trening odnalezienia sie w nowych warunkach, rozwoj wzroku, intensywne ruchy rak i nog, sygnaly przywiazaniowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
•dłuższe okresy czuwania •zdolnosc utrxymywania prosto glowy podczas noszenia •sięganie po obiekty •przekręcanie się •sygnalizowanie niepokoju, gdy dluzszy czas nikt sie nie zajmuje •odpowiadanie usmiechem •siedzenie z podtrzymaniem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
•siedzenie bez podtrzymania •samodzielne stanie •stawianie kroków podczas stania z podparciem •nauka raczkowania •przekladanie rzeczy z reki do reki •zdolnosc rozwiązywania prostych problemów (odsunięcie jednej rzeczy by sięgnàc druga)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
•duża ruchliwość •nauka chodzenia bez pomocy •udoskonalanie umiejętności samodzielnego jedzenia •zeiększanie zakresu mowy biernej (rozumienie mowy) •bazgranie •wskazywanie przedmiotow na obrazkach •pierwsze sygnaly dominacji stronnej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
•samodzielne chodzenie/bieganie •dalszy rozwój mowy biernej i czynnej •wzrost samoświadomości •wzrost świadomości wlasnej oosby •gotowosc do eksploracji otoczenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Rozpoznaje sie od 20tyg życia płodowego, aktywny przy urodzeniu, integracja między 3 a 9 msc po urodzeniu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kiedy dotkniemy palcem wzdluz bocznej części pleców dziecka (w okolicy lędźwiowej) po tej samej stronie ciało wygina się w łuk jakby chciało skierowac w strone dotyku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
•zaburzenia sensoryczne (dotyk) moczenie się •nadruchliwość w pozycji siedzącej •obniżona koncentracja, zaburzenia pamięci krótkotrwałej •często mówią głośniej, sluchają glosno tv, nie slyszą dobrze końcówek •zaburzony rozwój mowy, później zaczynają mówić
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pojawia się ok. 9 tyg życia, powinien wygasnąć między 2 a 4 msc
|
|
|
odruch moro (obejmowania) wyglad rozpocznij naukę
|
|
niemowle odrzuca rece i nogi na bok wygina się, zaciska piąstki i wykonuje ruch rękoma jakby chcialo sie objąć
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
•niechęć do aktywności fizycznej •nieumiejętność ignorowania bodźca •choroba lokomycjna •słaba kontrola impulsów •przeciążenie sensoryczne •skłonność do alergii/jnfekcji •nadwrażliwość •nadreaktywność •lęk •niedojrzałość emocjonalna i społeczna
|
|
|
rozwój mowy dziecka 1. okres melodii rozpocznij naukę
|
|
krzyk, płacz, wydawanie dźwięków (od urodzenia do 1 roku) ok. 2msc zaczyna głużyć ok. 7-8 msc ropoznaje melodię mowy (np. czy ktoś jest zły), echolalia (mamamama) 11-13 msc pierwsze wyrazy •gaworzenie ok 5msc
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
od 1 dob2 r.ż powinna być umiejętność onopatopeji np. widzi psa mówi chau chau, kiedy zaczyna chodzic pierwsze wyrazy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
między 2 a 3r.ż najpierw proste zdania potem im więcej bodźców tym dłuższe zdania może mowić (4-5 wyrazowe)
|
|
|
4. okres swoistej mowy dziecka rozpocznij naukę
|
|
3-7r.ż, 3 latek powinien umiec porozumiec się z otoczeniem, zniekształcenia słów, neologizmy, 4 latki hiperpoprawność (twarde głoski)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nie mówi w określonych miejscach np. przedszkolu (z przyczyn psychologicznych - lęku) żeby zdiagnozować musi trwać min. 1 msc, ale nie pierwszy msc z przedszkolu i nie gdy rodzice mowia w domu w innym jezyku
|
|
|
podstawowe zasady pedagogiki zabawy rozpocznij naukę
|
|
•zasada dobrowolności - bierze udział jeśli chce, powinna zawierać wszystkie poziomy komunikacji nie/werbalna, emocjonalna, uznawanie przeżyć jako wartości, zasada współpracy, zasada tu i teraz, różnorodność środków wyrazu np. taniec, malarstwo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
•cel sam w sobie •dobrowolna •towarzyszy całe życie •wartość sama w sobie •elementarna potrzeba zdrowia psychicznego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wczesne dzieciństwo, motywacja zewnętrzna, naśladowanie np. bije nrawo kiedy my bijemy brawo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wiek przedszkolny - wchodzenie w role, udawanie np. ze jestem treserem sloni, nadawanie nowego znaczenia przedmiotom na czas zabawy
|
|
|
samotegulacja obszar biologiczny rozpocznij naukę
|
|
•zdrowie fizyczne (w tym sprawnie działający uklad odpornościowy) •energia w ciągu dnia •zdolność do odzyskania energii po trudnych przejściach •zdolnośc do zachowanja spokoju wśród dystraktorów •zdolnosc utrzymania zdrowego trybu życia •aktywnosc fizyczn
|
|
|
samoreg. obszar emocjonalny rozpocznij naukę
|
|
•umiejętność modulacji silnych emocji •odporność emocjonalna •zdrowe poczucie własnej wartości •tworzenje, wprowadzenie innowacji •chęć eksperymentowania i nauki (samodzielnie i we współpracy)
|
|
|
samoreg. obszar poznawczy rozpocznij naukę
|
|
•umiejętność skoncentrowania uwagi •branie pod uwage persoektywe innej oosby •zarządzanie czasem •rozumienje przyczyny i skutku, logiczne myślenie •wyznaczanie celów, monitorowanie i ocena postepow •planowanie i wykonywanie kilku etapów czynnosci z rzedu•
|
|
|