Moja lekcja

 0    39 fiszek    guest3552026
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
serce, sluch, ssanie kciuka, organogeneza
rozpocznij naukę
serce - zaczyna bić w 4tyg ciąży (ok. 22dzień) słuch - rozwoj 16tyg, rozpoznaje glosy 24tyg, ssanie kciuka - 14-18 tyg, organogeneza do 8 tyg
poalkoholowy zespół płodowy (FAS)
rozpocznij naukę
•cienka górna warga •wygładzona rynienka podnososa •wąskie szpary powiekowe •mała głowa
dym tytoniowy w ciąży
rozpocznij naukę
•choroby układu krążenia •niedotlenienie •zwiększone ryzyko wystąpienia np. rozszczepu wargi, porażenia mózgowego
ATOS KIEDY
rozpocznij naukę
Asymetryczny toniczny odruch szyjny pojawia sie ok. 18 tyg życia płodowego i powinień zniknąć w okolicach 6 msc życia
ATOS wygląd
rozpocznij naukę
głowa obrócona w jedna stronę, ramie i niga po stronie, w którą zwrócona jest głowa są wyprostowane, a ramie i niga po drugiej stronie są zgięte
ATOS PO CO
rozpocznij naukę
odruch ten pomaga niemowlęciu w rozwijaniu koordynacji oko-ręka oraz wpływa na początkowy rozwój kontroli nad ruchem ciała
Co jesli ATOS sie nie zintegruje
rozpocznij naukę
Moze wskazywac na opoznienie w rozwoju lub problemy neurologiczne: trudnosci w nauce raczkowania/chodzenia, trudnosci z pisaniem (brzydkie powolne pismo, nieprawidlowe trzymanje dlugopisu, praworeczni pisza od srodka nie od lewej) problemy z gramatyką, or
STOS KIEDY
rozpocznij naukę
symetryczny toniczny odruch szyjny zazwyczaj pokawia sie ok. 6 msc zycia, a integruhe miedzy 9 a 11 msc zycia
okres nowordkowy, niemowlęcy i poniemowlęcy
rozpocznij naukę
noworodkowy - 1 miesiac, niemowlecy - 1 rok poniemolecy - do 3 lat
STOS WYGLĄD
rozpocznij naukę
Jak glowa do klatki to rece zgiete, glowa do tylu rece proste
STOS PO CO
rozpocznij naukę
Odpowiada za reakcjd symetryczne w ciele dziecka, zależne od ruchów głowy w płaszczyźnie pionowej (góra-dół)
STOS OBJAWY
rozpocznij naukę
•małpi chód (zgiete kolana, cialo pochylone do przodu) •obniżona koncentracja •trudno usiedzieć w miejscu •trudnosc z „pajacykiem” •utrudniona nauka pływania, gry na pianinie •szybciej sie ruszaja zeby miec rownowage
TONICZNY ODRUCH BŁĘDNIKOWY KIEDY?
rozpocznij naukę
TOB zgięciowy pojawia sie w zyciu plodowym, znika ok. 4msc, TOB tylni - pojawia sie po porodzie, zanika ok. 7tyg do 3r.ż
TOB JAK WYGLADA
rozpocznij naukę
dziecko zginając glowe do przodu zgina rece i nogi lub odchylając glowe prostuje rece i nogi
TOB PO CO
rozpocznij naukę
pomaga rozlozyc napiecie miesniowe w całym ciele, pozwala ćwiczyć równowagę, koordynacje
TOB objawy
rozpocznij naukę
•zwiększone/obniżone napięcie mięśniowe •garbienie się, chodzenie na palcach •zaburzenia równowagi (jazda na rowerze) •choroba lokomocyjna •problem z ocena odleglosci, przestrzeni, poczucia czasu •wolniejsze tempo pracy
1-3msc
rozpocznij naukę
przystosoeuje się fo życia poza macicą, inna temperatura, nowe dźwięki, zapachy (bodźce), trening odnalezienia sie w nowych warunkach, rozwoj wzroku, intensywne ruchy rak i nog, sygnaly przywiazaniowe
3-6 msc
rozpocznij naukę
•dłuższe okresy czuwania •zdolnosc utrxymywania prosto glowy podczas noszenia •sięganie po obiekty •przekręcanie się •sygnalizowanie niepokoju, gdy dluzszy czas nikt sie nie zajmuje •odpowiadanie usmiechem •siedzenie z podtrzymaniem
6-9 msc
rozpocznij naukę
•siedzenie bez podtrzymania •samodzielne stanie •stawianie kroków podczas stania z podparciem •nauka raczkowania •przekladanie rzeczy z reki do reki •zdolnosc rozwiązywania prostych problemów (odsunięcie jednej rzeczy by sięgnàc druga)
9-14 msc
rozpocznij naukę
•duża ruchliwość •nauka chodzenia bez pomocy •udoskonalanie umiejętności samodzielnego jedzenia •zeiększanie zakresu mowy biernej (rozumienie mowy) •bazgranie •wskazywanie przedmiotow na obrazkach •pierwsze sygnaly dominacji stronnej
14-24 msc
rozpocznij naukę
•samodzielne chodzenie/bieganie •dalszy rozwój mowy biernej i czynnej •wzrost samoświadomości •wzrost świadomości wlasnej oosby •gotowosc do eksploracji otoczenia
ODRUCH GALANTA KIEDY
rozpocznij naukę
Rozpoznaje sie od 20tyg życia płodowego, aktywny przy urodzeniu, integracja między 3 a 9 msc po urodzeniu
Odruch galanta wygląd
rozpocznij naukę
kiedy dotkniemy palcem wzdluz bocznej części pleców dziecka (w okolicy lędźwiowej) po tej samej stronie ciało wygina się w łuk jakby chciało skierowac w strone dotyku
Odruch galanta objawy
rozpocznij naukę
•zaburzenia sensoryczne (dotyk) moczenie się •nadruchliwość w pozycji siedzącej •obniżona koncentracja, zaburzenia pamięci krótkotrwałej •często mówią głośniej, sluchają glosno tv, nie slyszą dobrze końcówek •zaburzony rozwój mowy, później zaczynają mówić
ODRUCH MORO KIEDY?
rozpocznij naukę
pojawia się ok. 9 tyg życia, powinien wygasnąć między 2 a 4 msc
odruch moro (obejmowania) wyglad
rozpocznij naukę
niemowle odrzuca rece i nogi na bok wygina się, zaciska piąstki i wykonuje ruch rękoma jakby chcialo sie objąć
odruch moro objawy
rozpocznij naukę
•niechęć do aktywności fizycznej •nieumiejętność ignorowania bodźca •choroba lokomycjna •słaba kontrola impulsów •przeciążenie sensoryczne •skłonność do alergii/jnfekcji •nadwrażliwość •nadreaktywność •lęk •niedojrzałość emocjonalna i społeczna
rozwój mowy dziecka 1. okres melodii
rozpocznij naukę
krzyk, płacz, wydawanie dźwięków (od urodzenia do 1 roku) ok. 2msc zaczyna głużyć ok. 7-8 msc ropoznaje melodię mowy (np. czy ktoś jest zły), echolalia (mamamama) 11-13 msc pierwsze wyrazy •gaworzenie ok 5msc
2. okres wyrazy
rozpocznij naukę
od 1 dob2 r.ż powinna być umiejętność onopatopeji np. widzi psa mówi chau chau, kiedy zaczyna chodzic pierwsze wyrazy
3. okres zdania
rozpocznij naukę
między 2 a 3r.ż najpierw proste zdania potem im więcej bodźców tym dłuższe zdania może mowić (4-5 wyrazowe)
4. okres swoistej mowy dziecka
rozpocznij naukę
3-7r.ż, 3 latek powinien umiec porozumiec się z otoczeniem, zniekształcenia słów, neologizmy, 4 latki hiperpoprawność (twarde głoski)
mutyzm wybiórczy
rozpocznij naukę
nie mówi w określonych miejscach np. przedszkolu (z przyczyn psychologicznych - lęku) żeby zdiagnozować musi trwać min. 1 msc, ale nie pierwszy msc z przedszkolu i nie gdy rodzice mowia w domu w innym jezyku
podstawowe zasady pedagogiki zabawy
rozpocznij naukę
•zasada dobrowolności - bierze udział jeśli chce, powinna zawierać wszystkie poziomy komunikacji nie/werbalna, emocjonalna, uznawanie przeżyć jako wartości, zasada współpracy, zasada tu i teraz, różnorodność środków wyrazu np. taniec, malarstwo
zabawa
rozpocznij naukę
•cel sam w sobie •dobrowolna •towarzyszy całe życie •wartość sama w sobie •elementarna potrzeba zdrowia psychicznego
zabawa na serio
rozpocznij naukę
wczesne dzieciństwo, motywacja zewnętrzna, naśladowanie np. bije nrawo kiedy my bijemy brawo
zabawa na niby
rozpocznij naukę
wiek przedszkolny - wchodzenie w role, udawanie np. ze jestem treserem sloni, nadawanie nowego znaczenia przedmiotom na czas zabawy
samotegulacja obszar biologiczny
rozpocznij naukę
•zdrowie fizyczne (w tym sprawnie działający uklad odpornościowy) •energia w ciągu dnia •zdolność do odzyskania energii po trudnych przejściach •zdolnośc do zachowanja spokoju wśród dystraktorów •zdolnosc utrzymania zdrowego trybu życia •aktywnosc fizyczn
samoreg. obszar emocjonalny
rozpocznij naukę
•umiejętność modulacji silnych emocji •odporność emocjonalna •zdrowe poczucie własnej wartości •tworzenje, wprowadzenie innowacji •chęć eksperymentowania i nauki (samodzielnie i we współpracy)
samoreg. obszar poznawczy
rozpocznij naukę
•umiejętność skoncentrowania uwagi •branie pod uwage persoektywe innej oosby •zarządzanie czasem •rozumienje przyczyny i skutku, logiczne myślenie •wyznaczanie celów, monitorowanie i ocena postepow •planowanie i wykonywanie kilku etapów czynnosci z rzedu•

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.