Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
Stan końcowy rozwoju biocenozy uwarunkowany jest lokalnym klimatem.
|
|
|
oddziaływania pośrednie, antagonistyczne rozpocznij naukę
|
|
antybiotyki i bakteriocyny kwasy tłuszczowe
|
|
|
oddziaływania mutualistyczne, nieantagonistyczne rozpocznij naukę
|
|
zachodzące pomiędzy dwoma gatunkami charakteryzując się obopólnymi korzyściami w takim stopniu, który uzależnia istnienie obu populacji.np. tlenowe i beztlenowe bakterie w glebie. nitromonas- nitrobacter. bakterie w żwaczu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gatunek rodzimy dla danego ekosystemu, siedliska, biocenozy.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gatunki obcego pochodzenia.
|
|
|
bakterie syntetyzujące witaminę b rozpocznij naukę
|
|
Clostridium, Bifidobacterium, Bacteroides
|
|
|
ściana żwaczy: jakie org? co produkują? rozpocznij naukę
|
|
rzeczy przenikają przez ścianę żwaczu. bakterioides, ruminococcus, clostridium, vertonella. kwas, mrówkowy kwas octowy, kwas bursztynowy, CO2, etanol
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
współpraca organizmów powodująca taką zmianę środowiska jak jej same by nie spowodowały. bakterie w żwaczu. kwasy tłuszczowe na witaminy i aminokwasy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
współpraca dwóch populacji odnoszących wzajemne korzyści, lecz mogących żyć także samodzielnie. mrówki i mszyce: Wydzielina mszyc jest spożywana przez mrówki, które z kolei chronią mszyce przed np. biedronkami, które się żywią mszycami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
następstwo gatunków. Jeden produkuje metabolity, które hamują jej wzrost ale powodują rozwój innej bakterii. w mleku- Lactococcus lactis- metabolity zakwaszają środowisko, nie sprzyja rozwojowi ale powoduje rozwój Lactobacillus, który żyje w mleku kwaśnym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to interakcja, w której jeden organizm, drapieżnik, zjada w całości lub częściowo inny organizm, ofiarę. Bdellovibrio, daptobacter, Vampirococcus
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pośrednie- CO2 dla roślin. bezpośrednie - ryzosfera- (ryzobakterie) bacillus, enterobacter, Azorhizobium
|
|
|
pseudononas na wzrost roślin PGPR rozpocznij naukę
|
|
Ryzobakterie stymulujące wzrost roślin, i ograniczają rozwój szczepów chorobotwórczych. (biopreparaty biostymulatory)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
BRODAWKI KORZENIOWE szczep który zasiedla korzeń i zdolny do przeżycia przez dłuższy czas. rizobium, Bradyrhizobium japonicum, frankia, nostoc. LIŚCIE- klebsiella, nostoc. ŁODYGI-Azorhizobium. JAMA LIŚCIA - anabena na paproci
|
|
|
tworzenie brodawki korzeniowej rozpocznij naukę
|
|
komorka- flawonoidy (żeby przyciągnąć rizobium)-czynnik NOD (pobudza do podziału) - powózek infekcyjny- bakterioid(wiązanie azotu(
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wrażliwa na tlen dlatego w bakterioidach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
organizm pasożytujący na roślinie żywicielskiej.
|
|
|
jak rośliny bronią się przed infekcją? rozpocznij naukę
|
|
kutykula, fitoncydy. odporność lokalna wrodzona nieswoista
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Burkholderia, gram - pałeczka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bytują w organizmie człowieka jako flora fizjologiczna, ale mogą wywołać chorobę u osób z obniżoną odpornością. E. coli. salmonella
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bezwzględnych pasożytów wielu bezkręgowców, w tym owadów i nicieni. Wpływa na rozmnażanie się gospodarzy np. zabijając embriony samców lub zamieniając je w samice
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
organizm tolerujący lub wymagający do życia skrajnych zakresów zmienności czynników środowiskowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
są bakteriami zdolnymi do życia w środowisku zawierającym dużą koncentrację kationów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
organizm, który żyje wewnątrz skał
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
głównym produktem oddychania jest metan. Methanobacteria
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
związkami chemicznymi, nieorganicznymi, samożywnie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zjawisko ścisłego współżycia przynajmniej dwóch gatunków organizmów, które przynosi korzyść każdej ze stron lub jednej, a drugiej nie szkodzi. symbioza bakterii jelitowych i ich gospodarzy. bakterii wiążących azot atmosferyczny i niektórych roślin
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces namnażania bakterii w kontrolowanych warunkach na pożywkach zawierających składniki odżywcze. w celu identyfikacji patogenów, badania skuteczności antybiotyków,
|
|
|
posiew i posiew redukcyjny rozpocznij naukę
|
|
technika przenoszenia drobnoustrojów na pożywkę hodowlaną. diagnostyka badania biotechnologia. posiew redukcyjny to technika służąca uzyskaniu pojedynczej kolonii.
|
|
|
barwienie proste a złożone rozpocznij naukę
|
|
proste -jeden barwnik aby uwidocznić kształt i rozmieszczenia komórek. złożone -więcej niż jeden barwnik, różnicowanie bakterii na podstawie ich właściwości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
materiał biologiczny zawierający żywe mikroorganizmy. używany do zaszczepienia pożywki hodowlanej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
substrat zawierający składniki odżywcze niezbędne do wzrostu i rozmnażania mikroorganizmów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
system mikrokolonii osiadłych i/lub pływających swobodnie w tonie wodnej drobnoustrojów zanurzonych w mieszaninie egzopolisacharydów pseudononas, staphylococcus
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyczuwanie liczebności populacji. system komunikowania się bakterii. aby koordynować zachowania, tworzyć bio film wytwarzać toksyny i czynniki wirudencji antybiotyko odporność
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
substancje chemiczne które hamuje wzrost lub zabija bakterie. poprzez hamowanie syntezy ściany komórkowej lub białek lub DNA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
białkowy substancje produkowane przez niektóre bakterie w celu eliminacji konkurencyjnych mikroorganizmów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
grupa drobnoustrojów potomnych jednej komorki. populacja bakterii należących do tego samego gatunku ale różniących się pewnymi cechami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
skupisko bakterii powstałe w wyniku podziałów pojedynczej komórki na pożywce stałej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces wywołujący choroby u gospodarza. adhezja inwazja wytwarzanie toksyn odpowiedź immunologiczna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zdolność mikroorganizmu do wywoływania infekcji u gospodarza
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
określony wariant patogenu który różni się od innych wariantów tego samego gatunku na poziomie cech antygenowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
spory (bacillus anthracis, clostridium botulinium), cysty(azotobacter), formy stałe(e. coli),
|
|
|
toksyna botulinowa a tężcowa rozpocznij naukę
|
|
clostridium botulinium, clostridium Tetani
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gram ujemna beztlenowa bakteria z rodzaju fusobacterium. w mikrobiomie jamy ustnej i jelitach. preferuję środowisko beztlenowe ale może rosnąć w warunkach z ograniczoną ilością tlenu.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rickettsia prowazekii, wszy,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
grupa mikroorganizmów które współdziałają ze sobą tworząc środowisko które wspólnie żyją
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
swobodnie przemieszczające się w środowisku wodnym w śluzowatej macierzy międzykomórkowej
|
|
|
gdzie nie powinno być biofilmu? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zakażenie- obecność patogenów w organizmie. infekcja- aktywny rozwój patogenu który powoduje objawy lub zmiany w tkankach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zdolność do powodowania klinicznie widocznych objawów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zdolność do wywołania poważnej choroby. stopień patogenności (jak bardzo to jest dla nas groźne)
|
|
|