fonetyka - 1 rok filologii włoskiej

 0    71 fiszek    slabonanna2005
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
podwójna artykulacja
rozpocznij naukę
język można analizować na dwóch płaszczyznach, wyrazy dzielą się na: monemy (jednostki posiadające dwa znaczenia) i fonemy (jednostki, które same nie posiadają znaczenia, ale ich kombinacje tworzą jednostki, które mają znaczenie)
chociaż same fonemy nie mają znaczenia to zastąpienie fonemu innym może spowodować:
rozpocznij naukę
zmianę znaczenia i powstanie nowego wyrazu albo powstanie nieistniejącego wyrazu
alofony
rozpocznij naukę
różne sposoby artykulacji danego fonemu, jak się go wymawia w danym języku
głoska, a fonem
rozpocznij naukę
głoska - najprostszy element dźwiękowy, niepodzielny fonem - to tylko te cechy dźwięku, które są istotne dla komunikacji
system fonologiczny
rozpocznij naukę
najuboższy z systemów w języku, ale najczęściej używany, jest teoretycznie skończony (raczej nie tworzy się nowych dźwięków), jest podstawą wszystkich innych systemów, przez to, że liczba fonemów jest mała musimy je nieustannie wykorzystywać
system morfologiczny
rozpocznij naukę
jest bogatszy od systemu fonologicznego, też raczej zamknięty, są to przyrostki, przedrostki itd.
system leksykalny
rozpocznij naukę
jest najbogatszy, są to wszystkie nowe, powstające wyrazy, nieustannie się poszerza przez zapożyczenia i powstawanie nowych wyrazów
choroby systemów (3)
rozpocznij naukę
.
cechy charakterystyczne dla dźwięku mowy
rozpocznij naukę
natężenie, barwa, wysokość
natężenie
rozpocznij naukę
czy dźwięk jest bardziej lub mniej słyszalny, mierzone w decybelach i określane amplitudą, im mocniej wysyłamy powietrze z płuc tym głośniejszy będzie dźwięk - od tego zależy czas drgania narządów mowy
wysokość
rozpocznij naukę
.
barwa
rozpocznij naukę
jest to współistnienie różnych indywidualnych czynników, które nakładają się na abstrakcyjny dźwięk
fonetyka
rozpocznij naukę
dział językoznawstwa badający fizyczne właściwości dźwięków mowy, jest związany z anatomią, medycyną, akustyką, neurologią itd.
fonologia
rozpocznij naukę
.
majuskuła i minuskuła
rozpocznij naukę
duża i mała litera
jak dokonuje się proces porozumiewania się (3)
rozpocznij naukę
.
samogłoski
rozpocznij naukę
dźwięki, które powstają przy drganiu strun głosowych, gdy powietrze przechodzące przez narządy mowy nie napotyka żadnych przeszkód
spółgłoski
rozpocznij naukę
dźwięki, które powstają przy drganiu strun głosowych, gdzie powietrze przechodzi przez narządy mowy napotykając przeszkody
wymowa, a"
rozpocznij naukę
usta są otwarte, prawie zaokrąglone, język jest opuszczony i następuje największe otwarcie kanału nosowego
wymowa, i"
rozpocznij naukę
usta rozszerzają się, luki zębowe zbliżają się do siebie, a przód języka mocno opiera się na dolnych zębach
wymowa, u"
rozpocznij naukę
wargi są wysunięte i zaokrąglone w mały otwór, a język cofa się i podnosi do podniebienia
wymowa, e otwarte"
rozpocznij naukę
język podnosi się i zbliża do podniebienia, ale mniej niż przy, u"
wymowa, e zamknięte"
rozpocznij naukę
wymowa jest zbliżona do, i", łuki zębowe zbliżają się, usta uformowane bardziej w kreskę, a język cofa się jeszcze bardziej
wymowa, o otwarte"
rozpocznij naukę
usta zwężają się i język zbliża się do podniebienia miękkiego
wymowa, o zamknięte"
rozpocznij naukę
usta są jeszcze bardziej zaokrąglone i wysunięte, język jest jeszcze bardziej cofnięty
samogłoski mocne i słabe
rozpocznij naukę
mocne (a, e,u) słabe (i, u)
dyftong
rozpocznij naukę
to dwa dźwięki (dwie samogłoski), które tworzą sylabę
jakie samogłoski mogą wystąpić w dyftongu
rozpocznij naukę
dwie słabe lub słaba i mocna
kiedy powstają dyftongi
rozpocznij naukę
1. jeśli samogłoska mocna spotka się ze słabą i obie są akcentowane albo kiedy akcent pada na mocną 2. jeśli mamy dwie samogłoski nieakcentowane i dwie są słabe
dyftongi ruchome
rozpocznij naukę
dyftongi złożone z, uo" albo, ie", które stracą dyftong, gdy akcent w pobliskiej formie przesunie się na inną sylabę
tryftong
rozpocznij naukę
występowanie jednej samogłoski mocnej, akcentowanej w towarzystwie dwóch słabych, nieakcentowanych
rozziew
rozpocznij naukę
polega na oddzielnym wymówieniu stojących obok siebie samogłosek, które tworzą sylaby
geminaty
rozpocznij naukę
spółgłoski podwójne
asymilacja
rozpocznij naukę
dźwięk upodabnia się do innego, najczęściej sąsiedniego, pod względem miejsca czy sposobu artykulacji lub dźwięczności
asymilacja progresywna
rozpocznij naukę
głoska upodabnia się do poprzedniej
asymilacja regresywna
rozpocznij naukę
głoska upodabnia się do następnej
asymilacja międzywyrazowa
rozpocznij naukę
asymilacja dwóch wyrazów, gdzie jeden kończy się na samogłoskę dźwięczną, a drugi na bezdźwięczną lub odwrotnie
litery eufoniczne
rozpocznij naukę
litery dodawane aby, przyjemniej" się wymawiało
dwuznaki i trójznaki
rozpocznij naukę
grupy 2 lub 3 wyrazów wymawianych jako jeden dźwięk
akcent wyrazowy
rozpocznij naukę
polega na wyróżnianiu niektórych sylab za pomocą środków fonetycznych
akcent zdaniowy
rozpocznij naukę
polega na wyróżnieniu, najważniejszego" wyrazu w zdaniu
parole tronche
rozpocznij naukę
wyrazy akcentowane na ostatnią sylabę
parole sdrucciole
rozpocznij naukę
wyrazy akcentowane na 3 od końca sylabę
parole bisdrucciole
rozpocznij naukę
wyrazy akcentowane na 4 od końca sylabę
sylaba
rozpocznij naukę
fonem lub grupa fonemów, które są wymawiane na jednej emisji głosu w sposób autonomiczny
enklityka
rozpocznij naukę
wyraz przyłączający się do poprzedzającego wyrazu, zapisujemy je zawsze łącznie
proklityka
rozpocznij naukę
wyraz przyłączający się do następnego wyrazu, zapisujemy je zawsze osobno
elizja
rozpocznij naukę
to usunięcie końcowej samogłoski w wyrazie jeśli następny wyraz rozpoczyna się na samogłoską, pod warunkiem, że oba wyrazy są ze sobą ściśle powiązane, elizja występuje tylko przed samogłoską i jest oznaczana apostrofem
troncamento
rozpocznij naukę
w niektórych wyrazach wielosylabowych zakończonych na sylabę nieakcentowaną usuwamy ostatnią samogłoskę lub sylabę, troncamento występuje zarówno przed samogłoską jak i spółgłoską oraz nie oznaczamy go apostrofem
podwojenie składniowe
rozpocznij naukę
występuje w przypadku niektórych wyrazów zakończonych samogłoską, gdy w następującym po nim wyrazie wzmacnia się pierwszą występującą w nim samogłoskę
rodzaje intonacji
rozpocznij naukę
pytająca, opadająca, zawieszona
interpunkcja
rozpocznij naukę
to ogół znaków niealfabetycznych służących podziałowi tekstu pisanego i wyróżnieniu jednostek w nim zawartych
FONOLOGIA (4)
rozpocznij naukę
.
co interesuję fonetykę i fonologię
rozpocznij naukę
.
jeśli zmienimy fonem na inny
rozpocznij naukę
straci znaczenie, zmieni znaczenie, zmieni formę gramatyczną
komutacja
rozpocznij naukę
zmiana fonemu na inny
trzy cechy fonologiczne
rozpocznij naukę
dystynktywna, kontrastywna, ekspresywna
fonologiczna cecha dystynktywna
rozpocznij naukę
fonologiczna cecha dystynktywna po polsku
umożliwia odróżnienie danego znaku językowego od innych, jej dwa rodzaje to cechy prozodyczne i inherentne
fonologiczna cecha dystynktywna - cechy prozodyczne
rozpocznij naukę
opisują najważniejszy element sylaby (w j. włoskim musi to być samogłoska)
fonologiczna cecha dystynktywna - cechy inherentne
rozpocznij naukę
są one właściwe każdemu fonemowi, niezależnie od jego miejsca w sylabie
fonologiczna cecha kontrastywna
rozpocznij naukę
sygnalizuje podział wypowiedzi na elementy składniowe, jej dwa rodzaje to cechy delimitacyjne i kulminacyjne
fonologiczna cecha kontrastywna - cechy delimitacyjne
rozpocznij naukę
wskazują ilość danych elementów oraz wyznaczają granice między nimi
fonologiczna cecha kontrastywna - cechy kulminacyjne
rozpocznij naukę
wskazują na ilość danych elementów, ale nie wyznaczają granic pomiędzy nimi
fonologiczna cecha ekspresywna
rozpocznij naukę
wskazuje na postawę emocjonalną za pomocą środków charakterystycznych dla danego języka
opozycja fonologiczna prywatywna 1.1
rozpocznij naukę
jeden fonem ma wszystkie cechy drugiego fonemu plus jedną dodatkową
opozycja fonologiczna równorzędna 1.2
rozpocznij naukę
dwa zestawione fonemy mają różne cechy, ale te cechy są tak samo ważne
opozycja fonologiczna stopniowa 1.3
rozpocznij naukę
określa stopień natężenia jakiejś cechy fonemu
opozycja fonologiczna proporcjonalna 2.1
rozpocznij naukę
występuje pewna relacja pomiędzy przynajmniej dwoma parami fonemów
opozycja fonologiczna izolowana 2.2
rozpocznij naukę
występuje, kiedy tylko jedna para fonemów ma między sobą daną opozycje
opozycja fonologiczna stała 3.1
rozpocznij naukę
dotyczy ona każdej pozycji w wyrazie czy zdaniu
opozycja fonologiczna neutralizowana 3.2
rozpocznij naukę
polega na tym, że fonemy będące w opozycji są dystynktywne w jednych pozycjach, a w innych nie

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.