podstawy zarzadzania

 0    88 fiszek    roksnakonieczna
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
dorobkiem naukowym taylor'a bylo wykazanie, że
rozpocznij naukę
w stosunku do zagadnien organizacji mozliwe bylo zastosowanie ścisłej metody naukowego badania.
Taylor- 1 etap
rozpocznij naukę
stanowi 1 etap rozwoju teorii organizacji i zarzadzania, rozumianej jako profukt i element współczesnej cywilizacji przemysłowej.
tayloryzm
rozpocznij naukę
nurt naukowy fredrica winslowa teylora (1880-1918) - zasady racjonalne i systematyczne organizacji pracy oraz naukowe metody jej badania.
kontynuatorzy taylora
rozpocznij naukę
karol Adamiecki, hatelier, grantt, emerson, lilian, gilbert
shop menagment
rozpocznij naukę
zarządzanie warsztatem wytworczym- pierwsza na świecie praca z zakresu nauki organizacji i zarzadzania
skutkami rewolucji przemysłowej byla?
rozpocznij naukę
słaba wydajność pracy robotników, co uznano za hamulec rozwoju gospodarczego.
taylor badaniami zidentyfikował?
rozpocznij naukę
kluczowe czynniki powodujące niską wydajność robotników
kluczowym czynnikami stworzonym przez taylora, które powodowały niska wydajność robotników były to:
rozpocznij naukę
1. wadliwy system wynagradzania robotników, który sprawiał ukrywanie przez robotników prawdziwych możliwości produkcyjnych.
następnym czynnikiem zindentyfikowanym przez taylora powodującym niska wydajność pracy było:
rozpocznij naukę
2. nieracjonalne metody pracy stosowane w przemyśle.
następnymi czynnikami beda:
rozpocznij naukę
3. brak zgodności między cechami robotników i wymaganiami pracy
siła fizyczna, poziom umysłowy, kwalifikacje
next czynnik
rozpocznij naukę
4. przekonanie robotników, że wzrost produkcji prowadzi nie uchronnie do wzrostu stopy bezrobocia.
PODSTAWOWE ZASADY NAUKOWEGO ZARZADZANIA
rozpocznij naukę
1. dokładne planowanie pracy " mniej wiecej"
next podst. zasad. naukowego zarzadzania
rozpocznij naukę
dobór i szkolenie robotników (doskonalenie)
next
rozpocznij naukę
3. współpraca kierownikow i robotników
... podst. zasad. naukowego zarzadzania
rozpocznij naukę
4. sprawiedliwy podział pracy i odpowiedzialność
jakie taylor stosowal metody (badania)
rozpocznij naukę
obserwacja, eksperyment, pomiar (chronometraz)
czym jest chronometraz
rozpocznij naukę
to ustalenie potrzebnego czasu na wykonanie pracy, w odpowiednich warunkach i przy kilku pomiarach czasowych.
naukowe metody rozwiązywania problemów z zakresu zarzadzania
rozpocznij naukę
obserwacja, pomiar (chronometraz), eksperyment
na jakiej podstawie opracowano NORMY CZASOWE i planowano zadania, by pracować szybciej i efektywniej. (co i jak, w jakim czasie ma być wykonane)
rozpocznij naukę
taylor badal ruchy robotników przy pracy, aby zmniejszyć czas i wysiłek fizyczny. kluczowe bylo mierzenie czasu każdego ruchu (chronometraz) dzieki temu oprafowano... normy czasowe
jakim doskonalenie zajął się również taylor?
rozpocznij naukę
zajal sie doskonaleniem technologii maszyn i narzedzi, uleoszal maszyny i narzędzia, by zwiększyć wydajność np eksperyment z łopatami.
o co chodziło w eksperymencie z łopatami Taylor'a
rozpocznij naukę
taylor zauwazyl ze robotnicy używali różnych łopat co utrudniało im pracę, postanowił znalezc najlepsza wage lopaty, aby robotnicy mniej się mieczyli i pracowali szybciej. Sprawdzał jaka waga lopaty pozwala na wygodniejsza i szybsza pracę.
cd lopat
rozpocznij naukę
stworzyl 15 typow lopat co zaowocowalo efektywniejsza i szybsza pracoą
warunki wysokiej wydajności robotnika wg. Taylora
rozpocznij naukę
1. szkolenie przez szczegółowy instruktarz. 2 podzial pracy dla uproszczenia i specjalizacji czynności. 3 dostosowanie tempa pracy do technologii i maszyn. 4. optymalne warunki fizyczne. 5. motywacja przez system nagrod i dyscypliny.
4. temperatura, oświetlenie, hałas, wilgotnosc powietrza.
normy wydajności i szkolenie robotników wg. Taylora
rozpocznij naukę
okreslil NORMY WYDAJNOSCI na podstawie badan czasu pracy, były upowrsechniane przez szkolenia każdy robotnik mial wyznaczona trasę na dany dzień i otrzymywał 2 kartki. 1 z zadaniem, potrzebnymi narzędziami, miejscem pracy. 2 z ocena z dnia poprzedniego
SYSTEM PLACOWY/ SYSTEM ROZNICOWY DO USTALONEGO ZADANIA (TAYLOR)
rozpocznij naukę
wprowadzil system płacowy, w którym pracownicy za jakość i wykonanie zadania dostawali wyższa stawkę niz ci którzy nie spelnili wymagan. premia nawet mogla stanowić do 60%
funkcjonalny podzial pracy kierowniczej (taylor)
rozpocznij naukę
Taylor stworzył system zarządzania oparty na podziale pracy kierowniczej wprowadził 8 Mistrzów do kontroli dyscypliny oraz oddzielił przygotowania produkcji od jej wykonania tworząc zbiora przygotowania robót
Taylor krytykował tradycyjne systemy płac
rozpocznij naukę
takie jak akordowe dniówki czasowo-premiowe
przez krytykowanie tradycyjnych systemów płac
rozpocznij naukę
Taylor preferował zróżnicowany System wynagrodzen i wprowadził też podział między działami planistycznymi i wykonawczymi tworząc organizacje funkcjonalna dzieki temu zwiększył efektywność i jasno określił odpowiedzialność
funkcje kierownicze według h fayola kierunek administracyjny
rozpocznij naukę
problemy do rozwiązania 1 rozłączny podział pracy administracyjnej między poszczególne stanowiska i specjalizacje zadań 2 jasno określone kompetencje do pełnienia poszczególnych funkcji
ciąg dalszy problemy do rozwiązania w funkcji kierowniczej
rozpocznij naukę
3. utrzymanie dyscypliny w pracy administracji 4. podporządkowanie interesów urzędników dobru organizacji
14 zasad zarządzania według fayola
rozpocznij naukę
1. podział pracy- specjalizacja zwiększa wydajność pracownicy nabierają większej wprawy 2 autorytet- kierownicy mają prawo do wykonywania poleceń i ponoszą za nieodpowiedzialność 3 dyscyplina- pracownicy muszą przestrzegać przepisów organizacji
ciąg dalszy 14 zasad zarządzania według fayola
rozpocznij naukę
4 jedność rozkazodawstwa jeden Pracownik otrzymuje polecenie od jednego przełożonego 5 jednolitość kierownictwa jeden kierownik nadzoruje działania zmierzające do wspólnego celu 6 interes ogółu -dobra organizacji jest najważniejsza niż interes jednostki
ciąg dalszy 14 zasad zarządzania według fayola
rozpocznij naukę
siedem wynagrodzenie pracownik nie powinien być sprawiedliwe wynagradzanie 8 centralizacja stopień decyzyjności kierownictwa i pracowników powinien być wymarzo? 9. hierarchia - droga sluzbowa do kierownictwa od najniższego szczebla z komunikacją pionowa
ciąg dalszy 14 zasad fayola
rozpocznij naukę
10 łat wszystko i wszyscy na właściwym miejscu 11 ludzkie traktowanie pracowników kierownicę powinni być życzliwi i sprawiedliwie wobec pracowników 12 stabilizacja personelu Wysoka rotacja obniża efektywność
ciąg dalszy od 14 zasad
rozpocznij naukę
13 inicjatywa pracownica angażują się bardziej gdy mogą realizować własne pomysły 14 dwóch zespołów współpraca i jedność zwiększają harmonię w organizacji
funkcje czynności przedsiębiorstwa według fajola
rozpocznij naukę
1 techniczne produkcja handlowe kupno sprzedaż wymiana 2finansowe poszukiwanie kapitałów i obrót nimi 3 rachunkowościowe inwentaryzacja bilanse koszty statystyka 4. administracyjne planowanie organizowanie motywowanie koordynacja kontrola
funkcje kierownicze według fiola
rozpocznij naukę
planowanie czyli przewidywanie. organizowanie, motywowanie- rozkazywanie, koordynacja, kontrola.
współpracownikiem fajola był Grantt
rozpocznij naukę
był znany Dzięki opracowaniu wykresów pozwalajacych porównywac faktyczny i planowany przebieg prac wykres zaawansowanych robót
inne dokonanie grantta
rozpocznij naukę
zaplanowanie i wdrożenie zdaniowo-premiowe. system Granta bonus to premia która nie wynika z zobowiązań ale z dobrej woli kierownika kierownicy otrzymywali premię gdy robotnicy wykonywali z daną pracę co skłanialo do szkolenia gorszych pracowników
Emerson kapłan naukowego zarządzania
rozpocznij naukę
popularyzator pojęcia efektywność definiował pojęcia ilościowe stosunek do tego co jest do tego co powinno być procentowe czyli pewnego wzorca standardu lub odwrotnie zależnie Czy dąży się do powiększenia czy zmniejszenia ilości z którą mamy do czynienia
12 zasad efektywności według emersona
rozpocznij naukę
1. wyraźne określony cel 2. zdrowy rozsądek 3. rada kompetentna fachowe doradztwo cztery dyscyplina 5 sprawiedliwe i uczciwe postępowanie 6 rzetelna natychmiastowa dokładna i stała sprawozdawczość 7. naukowe planowanie zadan.
ciąg dalszy efektywności według emersona
rozpocznij naukę
8 wzorce normy harmonogramy działania 9 przystosowane warunki 10 wzorcowe sposoby działania standaryzacja metod i operacji 11 pisemne regulaminy i instrukcja 12 wynagrodzenie efektywności i wydajności
pojęcie organizacja w więzi organizacyjnej i rodzaj struktur organizacyjnych
rozpocznij naukę
organizacja dwie lub więcej osób współpracujących w ramach określonej struktury stosunków aby osiągać określony cel lub zbiór celów /albo/ dwie lub więcej osób współpracujących w określonej strukturze aby osiągnąć wyznaczone cele
cel organizacji w więzi organizacyjnej i rodzaje struktur organizacyjnych
rozpocznij naukę
cel To co organizacja stara się osiągnąć. organizacje często mają więcej niż jeden cel
Czym jest otoczenie organizacji
rozpocznij naukę
zbiór elementów znajdujących się poza organizacją które wpływają na funkcjonowanie przetrwanie i rozwój organizacji.
otoczenie organizacyjne to
rozpocznij naukę
koncepcja systemowego zarządzania wprowadzona przez cybernetkę przedsiębiorstwo stałe oddziałuje z otoczeniem które można podzielić na bliższe i dalsze w literaturze Istnieją różne interpretacje tego pojęcia
otoczenie dalsze pośrednie globalne równa się Makro otoczenie
rozpocznij naukę
przedstawia systemy z którymi przedsiębiorstwo na pośrednie stosunki na przykład sytuacja społeczna kraju polityka lub system prawny powinno ono być w zasadzie na bieżąco aktualizowane i obserwowane aby badać wszystkie potencjalne trendy kierunki rozwoju
jeden otoczenie ekonomiczne
rozpocznij naukę
obejmuje nie tylko konkurencję w branży ale też czynniki jak PKB bezrobocie kursy walut ceny ropy które wpływają na rynek
otoczenie techniczne
rozpocznij naukę
technologia rozwija się dynamicznie więc firmy muszą szybko nadążać udrożniać innowacje aby nie wypaść z rynku klienci często zwlekają z zakupem obowiązując się że produkt szybko Się zestarzeje
otoczenie naturalne
rozpocznij naukę
firmy powinny dbać o ekologię i opinię społeczne produkcja wpływa na środowisko zasoby naturalne i generuje odpady
otoczenie polityczno-prawne
rozpocznij naukę
regulacje prawne i decyzje polityczne na przykład słabsze środowiskowe liberalizacja handlu wpływają na działalność firm
otoczenie socjokulturowe
rozpocznij naukę
czynniki społeczne takie jak demografia wartości moda i preferencje i klientów mają duży wpływ na rynek ich zaniedbanie może doprowadzić do problemów firmy
Dorobek mcgregora
rozpocznij naukę
Każdy kierownik opiera swoje postępowanie z podwładnymi na pewnych teoretycznych założeniach często przyjmowanych nieświadomie czerpie z nich przeświadczenie że określone jego zachowanie wywola ze strony podwlasnego okreslona, dajaca sie przewidziec relac
teoria X i Y jest teorią mcgregora
rozpocznij naukę
mcgregora
metody scenariuszowe analizy otoczenia
rozpocznij naukę
1. scenariusz optymistyczny w poszczególnych strefach dla każdego procesu wybiera się ten Trend który ma największe pozytywny wpływ na firmę.
metody scenariuszowe analizy otoczenia
rozpocznij naukę
dwa scenariusz pesymistyczny tworzą te trendy które w odniesieniu do danego czynnika wywierają największe negatywny wpływ na organizację
metody scenariuszowe analizy otoczenia
rozpocznij naukę
trzy scenariusz niespodziankowy zawiera trendy które niezależnie od potencjalnej siły wpływu pozytywów czy negatywów mają najmniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia
metody scenariuszowe analizy otoczenia
rozpocznij naukę
cztery scenariusz prawdopodobny realistyczny trendy które mają największe prawdopodobieństwo wystąpienia niezależnie od potencjalnej siły pozytywnej czy negatywnej wpływu
otoczenie bliższe bezpośrednie konkurencyjne co obejmuje
rozpocznij naukę
wszystkie systemy z którymi przedsiębiorca jest bezpośredni w stosunkach na przykład rynek kontrahenci kredytodawcy wychwycenie najistotniejszych czynników w tym otoczeniu a które czynniki mają decydujące znaczenie dla formułowania strategii działania
czynniki wywierające wpływ na funkcjonowanie organizacji
rozpocznij naukę
dostawcy odbiorcy konkurenci produkty substytucyjne natężenie konkurencji i wewnątrz sektora
Max Weber
rozpocznij naukę
idealny typ organizacji biurokratycznej celowo obmyślana abstrakcyjna konstrukcja opisująca budowę strukturę i zasady funkcjonowania instytucji i doskonale racjonalnej w założeniu wolnej od zakłóceń
Max Weber idealny typ organizacji biurokratycznej
rozpocznij naukę
biurokracja nastawiona na bezosobowość efektywność oraz pewność funkcjonowania
zasady organizacji biurokratycznej maksa Webera
rozpocznij naukę
zasada kompetencji, hierarchii, rozdzielenia sztabu administracyjnego od własności środków administracyjnych, podstawowego zajęcia w instytucji, dokumentacji, utrwalonych na piśmie przepisów
trzy idealne typy prawomocnej władze organizacyjnej według maksa Webera
rozpocznij naukę
jeden władza charyzmatyczna oparta na przekonaniu ulegających jej osób o szczególnych nadzwyczajnych cechach przywódczych i prawomocności ustanowionych przez nich norm jest ona silnie nasycona emocjami i nierozerwalnie łączy się z osobą która ją sprawuje
trzy idealne typy prawomocnej władzy organizacyjnej według Maxa Webera
rozpocznij naukę
władza tradycyjna opiera się opierająca się na wieżę w trwałość pewnego porządku i jego prawomocność wiąże się ona z dziedziczeniem statusu społecznego czyli wynika z przyjętych zwyczajów i tradycji ludzie uznają tradycje bo tak było zawsze
monarchie dziedziczne, klany rodzinne
trzy idealne typy prawomocnej władzy organizacji według Maxa Webera
rozpocznij naukę
władza racjonalna legalna pochodzi z mianowania lub wyboru dokonanego na podstawie usankcjonowanych prawnie procedur opiera się na jasno określonych zasadach w przepisach i prawie ludzie podporządkowują się bo struktura organizacyjna tego wymaga
urzedy, korporacje, rzady demokratyczne
władza racjonalna legalna
rozpocznij naukę
władza racjonalna legalna może być stosowana elastycznie można ją nadawać zwiększać obierać uszczuplać tylko ona może być podstawą funkcjonowania współczesnych organizacji
Elton majo
rozpocznij naukę
liczne doświadczenia badania empiryczne dotyczące zawodowego działania klasycznych sposobów zarządzania spadku wydajności pracy odkryto gruby nie grupy nieformalne organizacje nieformalną
wybrane elementy nurtu administracyjnego
rozpocznij naukę
raz relacje w firmie powinny być jasno określone ale każdy zna swoją rolę brak koordynacji prowadzi do chaosu i dodatkowych kosztów ustanowione formalnie 2 w relacjach służbowych powinna dominować hierarchia każdy podlega bezpośredniemu przełożonemu
wybrane elementy nurtu administracyjnego
rozpocznij naukę
trzy w organizacji muszą istnieć więzi funkcjonalne i doradcze na przykład kierownicy zależni od księgowego czy koordynatora 4 każdy stanowisko powinno mieć jasno określone zadania uprawnienia i odpowiedzialność na piśmie
ciąg dalszy wybrane elementy nurtu administracyjnego
rozpocznij naukę
5 jednym ze sposobów odciążenia kierowników jest delegowanie autorytetu formalnego władzy formalnej na niższe stanowiska aby odciążyć swoje obowiązki
podstawowa założenia kierunku HR Human relations
rozpocznij naukę
jeden zachowanie pracownika wynika z jego potrzeb społecznych zwłaszcza potrzeby przynależności i uznania 2 nowa technologia i podział pracy ograniczają kontakty społeczne więc pracownicy szukają ich w reakcjach nieformalnych
podstawowe założenia kierunku HR Human relations
rozpocznij naukę
trzy im wyższe morale i zadowolenie pracownika tym bardziej jest on niezadowolony i wydajny 4 Wysokie morale i statystyka może osiągnąć dzięki technikom zarządzania opartym na życzliwym zainteresowaniu pracownikami
cechy demokratycznego stylu zarządzania lansowanego przez kierunek Human relations HR
rozpocznij naukę
pierwsza okazywanie sympatii podwładnymi zainteresowania ich sprawami zawodowymi dwa informowanie ich ona ważnych kwestiach trzy unikanie nadmiernej krytyki cztery pomoc w pracy bez zaniedbywania własnych obowiązków
cechy demokratycznego stylu zarządzania lansowanego przez kierunek Human relations HR
rozpocznij naukę
pięć angażowanie pracowników z zarządzanie zespołem 6 konsekwencje w wynagradzaniu wydawaniu poleceń ocenie ich wynagrodzeniu 7 możliwość oceny postępów przez pracowników
cechy demokratycznego stylu zarządzania lansowego przez kierunek Human relations HR
rozpocznij naukę
8 ograniczenie nadmiernej kontroli skupienia się na ogólnych wskazówkach 9 stały bliski kontakt z podwładnymi utrzymywanie
Henry mintzberg
rozpocznij naukę
teoretyk zarządzania prseprowadzil wiele badań nad codzienną pracą menedżerów zidentyfikował 10 ról menedżerskich są niezbędne do skutecznego zarządzania zespołem i organizacją. menadżerowie mogą sprostać różnorodnym wyzwaniom jakie napotykają na co dzień
Henry mintzberg
rozpocznij naukę
zrozumienie 10 podstawowych ról menedżerskich pozwalamy na czarową lepiej planować organizować przewodzić i kontrolować Co w konsekwencji przekłada się na lepsze wyniki całej organizacji
podział ròl managerskich rolę interpersonalne
rozpocznij naukę
role interpersonalne 1. reprezentant 2. przywódca 3. łącznik
role informacyjne
rozpocznij naukę
role informacyjne role informacyjne skupiają się na zbieraniu analizowaniu i Dystrybucji informacji menadżerowie muszą być świadomi tego co się dzieje w organizacji i w jej otoczeniu aby podejmować się domy decyzje 1. monitor 2 propagor 3 rzecznik
role decyzyjne mordo
rozpocznij naukę
role decyzyjna dotyczącą podejmowania decyzji które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie organizacji jeden przedsiębiorca dwa osoba zarządzająca zakłóceniami trzy dysponent zasobów cztery negocjator
role według mitsenberga
rozpocznij naukę
role interpersonalne kontakty z ludźmi raz reprezentant symbolizuje organizacje reprezentuje ją na zewnątrz 2 przywódca motywuje szkolni kieruje zespołem 3 łącznik utrzymuje kontakty wewnętrzne i zewnętrzne
role informacyjne
rozpocznij naukę
role informacyjne monitor obserwuje otoczenie Zbiera informacje dwa rzecznik przekazuje informacyjna rzecz organizacji trzy rozdzielające informacje udostępnia dane wewnątrz organizacji
rola decyzyjna
rozpocznij naukę
jeden przedsiębiorca Inicjuje zmiany i usprawnienia 2 przeciwdziałające zakłóceniom rozwiązuje konflikty i kryzysy 3 dyspony zasobów przydziela środki i ustala priorytety cztery negocjator prowadzi rozmowy i negocjacje
podsumowanie minzberga o rolach
rozpocznij naukę
każda z tych ról jest istotna menadżerze mogą pełnić kilka na raz funkcji
rodzaje struktur organizacyjnych struktura liniowa jednoliniowa
rozpocznij naukę
1 prosta hierarchia każdy pracownik ma jednego przełożonego dwa zalety jasne zasady łatwość zarządzania 3 wady brak elastyczności obciążenia dla kierowników
struktura funkcjonalna
rozpocznij naukę
jeden podział na działy według funkcji 2 zalety specjalizacja efektywność wykonywaniu zadań 3 wady problemy z koordynacją między działem
trzy struktura liniowo Sztabowa
rozpocznij naukę
1. połączenie struktur liniowej z jednostką doradczą i sztabami które wzbierają kierowników 2 zalety lepsze wsparcie decyzyjne przejrzystość 3 wady ryzyko konfliktów między linią a sztabem

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.