Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
utrzymują kształt komórki, transport wewnętrznokomórkowy, tworzą wrzeciono podziałowe. są to rurki z tubuliny.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mikrofilamenty, zbudowane z aktyny, ruch komorki, np ruch pełzakowaty, uczestnicza w endocytozie i egzo, nadaja ksztalt i elastyczność
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
są najtrwalsze i najbardziej wytrzymale, utrzymuja ksztalt komorki i kotwiczą organella
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
komarzyca widliszka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
droga pokarmowa, kocie odchody, przez łożysko
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
archeony. co odroznia je od bakterii rozpocznij naukę
|
|
nie mają mureiny, posiadają histony,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
typy to strunowce, ale też wrotki, gąbki, płazińce itp
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nie różni sie niczym od tlenowego poza tym że zamiast tlenu jest np. no2 Prowadzi do stopniowej redukcji do N2
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
inne typy fosforylacji to oksydacyjna i fotosyntetyczna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Parafiletyczne to gady bez ptaków, a polifiletyczne to glony
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gruba ściana kom, z wielu warstw peptydoglikanu, obecne kwasy tejchojowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cienka warstwa peptydoglikanu, obecność dodatkowej błony zewnętrzenej, brak kwasów tejchojowych są bardziej odporne na antybiotyki dzięki błonie zewnętrznej
|
|
|
Odżywianie i oddychanie grzybów rozpocznij naukę
|
|
HETEROTROFY, oddychanie tlenowe lub fermentacja odżywiają sie osmotroficznie.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
fragmentacja plechy, pączkowanie, rozsiewanie mitospor
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Mejospory, gametogamia- łączenie się gamet, gametangiogamia- łączenie się gametangiów- zawartość plemni przelewa się do lęgni, somatogamia- łączenie sie i zrastanie strzępek zróżnicowanych płciowio
|
|
|
protisty- formy morfologiczne rozpocznij naukę
|
|
pełzaki, wiciowce (wić z tubuliny), orzęski
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zielenice- współtworzą porosty, są zielone, celulozowa ściana komórkowa, skrobia zapasowa. Krasnorosty- czerwone
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Sporofit jest uzależniony od gametofitu, zapłodnienie wymaga wody, rośliny zarodnikowe, nie są naczyniowe,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
organowce, naczyniowce, gametofit to przedrośle- samożywna pleszka, zapłodnienie z wodą,
|
|
|
Połączenia międzykomórkowe u roślin rozpocznij naukę
|
|
Plazmodesmy to cienkie pasma cytoplazmy, które przechodzą przez ściany kom. komórek. pozwala to na transport substancji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Bielmo 3n, które nie zostało zużyte podczas tworzenia sie zarodka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Pobudzają wzrost wydłużeniowy, co m.in. umożliwia ruch organów. stymulują podziały komórkowe, m.in. kambium, odpowiada za dominację wierzchołkową, odpowiadają za powstawanie owoców, hamują zrzucanie liści i owoców. Miejsce syntezy to stożki wzrostu pędów, pąki, młode liscie, kwiaty i owoce.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Stymuluje dojrzewanie owoców, powoduje opadanie owoców i liści, odpowiada za reakcje stresowe Miejsce syntezy etylenu to wszystkie organy roślinne, głównie dojrzewające owoce, starzejące się tkanki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ruchy w odpowiedzi na bodziec zewnętrzny działający kierunkowo fototropizm, chemotropizm, geotropizm, tigmotropizm
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ruchy niezależne od kierunku działania bodźca zazwyczaj ruchy turgorowe, np. otwieranie i zamykanie się kwiatów tulipana
|
|
|
Zwierzęta dwuwarstwowe to... rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
łączą sąsiednie komórki mechanicznie, połączone są z nimi filamenty pośrednie, Półdesmosomy łączą filamenty pośrednie z błoną podstawną zapewniając integralność tkanki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbudowane z koneksonów, tworzą kanały przez które kontaktują się cytoplazmy komórek Umożliwia to transport jonów i małych cząsteczek polarnych. występują w nabłonkach, tkankach nerwowych i mięśniach... serca
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Występują tylko w tkance nabłonkowej i są usytuawane w szczytowej części komórek. uszczelniają i izolują
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
synteza kolagenu, odporność, antyoksydant
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kości, gospodarka wapniowo- fosforanowa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
są składnikami fosfolipidów, niezbędne do tworzenia błon komórkowych
|
|
|
gdzie znajduje sie ośrodek głodu i sytości? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Żerne, liczne enzymy hydrolityczne, powstają z monocytów, PREZENTUJĄ ANTYGEN rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Biorą udział w reakcjach zapalnych oraz wydzielają histaminę rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Żerne, zaopatrzone w cytoplazmy tyczne wypustki rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Tc- rozpoznają komorki z obcym antygenem i niszczą je toksynami. Th- aktywują limfocyty B
|
|
|
Prezentują antygen, przekształcają się w plazmatyczne rozpocznij naukę
|
|
Plazmatyczne wytwarzają przeciwciała, reszta to komorki pamięci
|
|
|
Rozpoznają wszystkie nieprawidłowe komórki organizmu- zainfekowane wirusem, nowotworowe itp. Następnie je niszczą toksynami rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Aktywują układ dopełniacza, uczestniczą w zwalczaniu patogenów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wpływają na namnażanie np. limfocytów,
|
|
|
Białka układu dopełniacza rozpocznij naukę
|
|
Przyłączają się do powierzchni patogenów, ułatwiając ich rozpoznawanie i fagocytozę przez komórki żerne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
APOENZYM cz białkowa + KOFAKTOR cz niebialkowa Rodzaje kofaktorów to jony metali i koenzymy czyli grupy prostetyczne- trwało związane i luźno związane, np CoA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Rośliny nagozalążkowe nie posiadają słupka, który chroni zalążek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Utleniania związków azotu. To jest pierwszy etap, a drugi to odpowiednik cyklu Calvina
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Każda gameta zawiera tylko jeden z pary alleli danego genu
|
|
|
miejsce inicjacji replikacji rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
są to sekwencje niekodujące- regulują odczyt inf gen.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
fragmenty o sekwencji przypominające geny- przypomina gen, może kiedyś był to gen rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Niezależna segregacja cech
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Kresomozgowie- składa się z 2 półkul. Międzymózgowie m.in. PODWZGÓRZE. óśrodki termoregulacyjne, pragnienia, głodu, sytości. Śródmózgowie jest częścią pnia mózgu, ruchy mimowolne, rozszerzanie źrednic. Rdzeń przedłużony- ssanie, połykanie, odr. obronne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zawiera podwzgórze, ośrodki termoregulacji, pragnienia, głodu, sytości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Łączy międzymózgowie z pniem mózgu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Łączy mózgowie z rdzeniem kręgowym, ssanie, połykanie, odruchy obronne, OŚRODEK ODDECHOWY, NACZYNIORUCHOWY, OŚRODEK REGULACJI CZYNNOŚCI SERCA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Funkcja gładkiej siateczki rozpocznij naukę
|
|
synteza lipidów, cholesterolu, hormonów steroidowych, uczestniczy w glikogenolizie, detoksykacja, magazynowanie Ca2+
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|