Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
To proces stopniowych i nieodwracalnych zmian grup organizmów Pilniku powstają nowe gatunki które są zwykle lepiej przystosowane do środowiska
|
|
|
Źródła wiedzy o przebiegu ewolucji rozpocznij naukę
|
|
Są to dowody bezpośrednie pochodzą tych obserwacji współcześnie żyjących gatunków oraz analizy zapisu kopalnego i dowody pośrednie Dzięki którym można porównywać budowę i funkcjonowanie organizmów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wynikają z obserwacji zmian które zachodzą u współcześnie żyjących organizmów dzielą się na skamieniałości formy pośrednie i żywe skamienialosci
|
|
|
Pośrednie dowody ewolucji rozpocznij naukę
|
|
To porównywanie grup organizmów pod względem występowania budowy i funkcjonowania. Dziedzinami zajmującymi się pośrednimi dowodami ewolucji są Biogeografia Biochemia biologia molekularna genetyka Anatomia porównawcza i Embriologia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
To narządy które uległy uwstecznieniu u współcześnie żyjących organizmów np kość ogonowa lub zęby mądrości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
POCHP listyczny czyli cechy nietypowe występujące wyłącznie u niektórych osobników ale charakterystyczne dla przodków
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
To ewolucja rozbieżne w jej wyniku organizmy o wspólnym pochodzeniu znacząco różnią się między sobą
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
To ewolucja Zbieżna i polega na tym że organizmy żyjące w podobnym środowisku wykształcają podobne przystosowania nazywane analogami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Inaczej Filogeneza to rozwój rodowy organizmów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
To mechanizm który polega na tym że największe szanse na przeżycie i wydanie na świat potomstwa ma ten osobnik który jest najlepiej przystosowane do określonych warunków
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Może funkcjonować ponieważ osobniki cechuje nadmierna Rozrodczość występuje zmienność i konkurencję
|
|
|
Znaczenie doboru naturalnego rozpocznij naukę
|
|
Prowadzi do utrwalenia tych cech które są korzystne w danych warunkach środowiska
|
|
|
Rodzaje doboru naturalnego rozpocznij naukę
|
|
Stabilizujący kierunkowy różnicujące
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zjawisko zwiększenia częstości występowania ciemnych form barwnych danego gatunku w zanieczyszczonym środowisku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
To grupa osobników zdolnych do krzyżowania się i wydawania płodnego potomstwa ewolucji gatunku obserwujemy zwykle na poziomie populacji czyli grupy osobników danego gatunku żyjących na określonym obszarze w tym samym czasie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
To proces prowadzące do powstania nowego gatunku
|
|
|
Specjacja dzięki barierą geograficznym rozpocznij naukę
|
|
To rozdzielenie populacji na grupy przez barierę geograficzną np. lodowiec góry czy morze bariera uniemożliwia wymianę genów pomiędzy grupami każda grupa jest przystosowana do innego środowiska i tworzy oddzielną populację
|
|
|
Specjacja bez barier geograficznych rozpocznij naukę
|
|
Po co populacji na kilka grup bez obecności bariery geograficznej mose byc spowodowany np. przyczynami ekologicznymi np. różne Mmmm
|
|
|