Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
prokariotyczna i eukariotyczna
|
|
|
czym różnią się komórki prokariotyczne i eukariotyczne rozpocznij naukę
|
|
prokariotyczna jest bezjądrzasta a eukariotyczna posiada jądro komórkowe
|
|
|
jakie są organelle komórki prokariotycznej rozpocznij naukę
|
|
ściana komórkowa, błona komórkowa, cytozol i rybosomy
|
|
|
która komórka nie ma ściany komórkowej rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
na czym polega specjalizacja komórek rozpocznij naukę
|
|
polega na usunięciu jądra komórkowego, mitochondriów oraz zanik ścian poprzecznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
błona kom. + cytozol z organellami
|
|
|
podaj przykład komórek które uległy specjalizacji rozpocznij naukę
|
|
erytrocyt: nie zużywają tlenu na procesy metaboliczne; neuron: wytworzenie wypustek nerwowych; naczynie: brak ścian poprzecznych; rurka sitowa: zanika większość organelli w tym jadro przez co nie zużywa asymilatow na proces metaboliczny
|
|
|
czym jest kompartmentacja rozpocznij naukę
|
|
prowadzi do powstawania przedziałów które są otoczone przez błonę komórkową
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stanowi barierę ochronną przed patogenami, urazami chemicznymi i mechanicznymi; umożliwia wymianę substancji; odbiera sygnaly ze srodowiska
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
białka powierzchniowe - charakter hydrofilowy; białka integralne - związane z 1 warstwa, przechodzą przez 2 warstwy
|
|
|
z czego jest zbudowana błona rozpocznij naukę
|
 |
z dwuwarstwy lipidowej związanej z białkami
|
|
|
jaka jest rola glikokaliksu rozpocznij naukę
|
|
chroni przed urazami chemicznymi i mechanicznymi; uczestniczy we wzajemnym rozpoznawaniu komórek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
transportująca; kotwicząca; receptorowa; enzymatyczna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bierny: zachodzi zgodnie z gradientem stężeń oraz nie wymaga nakładu energii; czynny: zachodni wbrew gradientowi, wymaga nakładu energii, wymaga udziału białek transportujących
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dyfuzja prosta: substancje przechodzą przez błonę w sposób bezpośredni bez udziału białek transportujących; dyfuzja ułatwione: transport substancji z udziałem białek transportujących białka kanałowe i białka nośnikowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przez białka nośnikowe jako źródło energii wykorzystują gradient stężeń; pompy błonowe źródła energii jest ATP przykład pompa Sodowa potasowa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zachodzi przez pompę i białka nośnikowe; transport jednej substancji zależy od transportu drugiej substancji
|
|
|