Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
nauka zajmująca się badaniem zależności między organizmami oraz między organizmami a środowiskiem.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wszystkie wymagania organizmu dotyczące środowiska, które muszą być spełnione aby organizm przeżył
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obszar zamieszkiwany przez danego osobnika
|
|
|
czynniki wpływające na organizmy rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
czynniki wpływające na organizmy ożywione (przykłady) rozpocznij naukę
|
|
organizmy tego samego gatunku, organizmy innych gatunków
|
|
|
czynniki wpływające na organizmy (nieożywione) rozpocznij naukę
|
|
temperatura, ukształtowanie terenu, wilgotność, nasłonecznienie etc
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zdolność przystosowania się organizmu do zmian zachodzących w środowisku
|
|
|
zakres tolerancji ekologicznej rozpocznij naukę
|
|
zakres wartości czynnika środowiska, w którym organizm może się rozwijać. najlepiej rozwija się w optimum
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cechują się dużym zasięgiem występowania, dlatego nazywamy je organizmami kosmopolitycznymi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gatunki o niewielkim zasięgu występowania (wybredne)
|
|
|
co wykorzystuje się do oceny stanu środowiska? rozpocznij naukę
|
|
organizmy o wysokim zakresie tolerancji ekologicznej (organizmy wskaźnikowe)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
grupa osobników tego samego gatunku, żyjących na określonym obszarze w tym samym czasie. organizmy jednego gatunku tworzą wiele populacji.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
liczebnosc, zagęszczenie rozrodczość, śmiertelność, struktura przestrzenna, struktura wiekowa i struktura płciowa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
liczba wszystkich osobników
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
liczba osobników na określoną jednostkę powierzchni (np 2 furasy na kilometr kwadratowy)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
liczba potomstwa wydanego na świat w okreśłonym czasie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
liczba osobników danej populacji które umarły w określonym czasie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odlaczenie sie od populacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dolaczenie sie do populacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sposob rozmieszczenia osobnikow na zajmowanym obszarze. rozmieszczenie losowe, równomierne i skupiskowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stosunek liczby osobnikow zenskich do meskich
|
|
|
struktura wiekowa populacji rozpocznij naukę
|
|
stosunek liczby osobnikow w poszczegolnych okresach rozwojowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mlodzienczy, rozrodczy i starosci
|
|
|