Pytanie                    | 
                
                    Odpowiedź                    | 
            
        
        | 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Wielokrotnie i na różne sposoby przemawiał niegdyś Bóg do ojców [naszych] przez proroków,   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      a w tych ostatecznych dniach przemówił do nas przez Syna. Jego to ustanowił dziedzicem wszystkich rzeczy, przez Niego też stworzył wszechświat.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Ten [Syn], który jest odblaskiem Jego chwały i odbiciem Jego istoty, podtrzymuje wszystko słowem swej potęgi, a dokonawszy oczyszczenia z grzechów, zasiadł po prawicy Majestatu na wysokościach.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      On o tyle stał się większy od aniołów, o ile odziedziczył dostojniejsze od nich imię.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Do którego bowiem z aniołów powiedział [Bóg] kiedykolwiek: Ty jesteś moim Synem, Ja Cię dziś zrodziłem? I znowu: Ja będę Mu Ojcem, a On będzie Mi Synem?   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      A skoro ponownie wprowadzi Pierworodnego na świat, powie: Niech Mu oddają pokłon wszyscy aniołowie Boży.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Do aniołów zaś mówi: Aniołów swych czyni wichrami, sługi swe płomieniami ognia.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Do Syna zaś: Tron Twój, Boże, na wieki wieków, berło sprawiedliwości berłem królestwa Twego.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Umiłowałeś sprawiedliwość, a znienawidziłeś nieprawość, dlatego namaścił Cię, Boże, Bóg Twój olejkiem radości bardziej niż równych Ci losem.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Oraz: Ty, Panie, na początku osadziłeś ziemię, dziełem też rąk Twoich są niebiosa.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      One przeminą, ale Ty zostaniesz, i wszystko jak szata się zestarzeje,   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      i jak płaszcz je zwiniesz, jak odzienie, i odmienią się. Ty zaś jesteś Ten sam, a Twoje lata się nie skończą.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Do którego z aniołów kiedykolwiek powiedział: Siądź po mojej prawicy, aż twych wrogów położę jako podnóżek pod Twoje stopy?   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Czyż nie są oni wszyscy duchami służebnymi, posyłanymi na pomoc tym, którzy mają odziedziczyć zbawienie?   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Dlatego potrzeba, byśmy z jak największą pilnością zwracali uwagę na to, co usłyszeliśmy, abyśmy przypadkiem nie zeszli na bezdroża.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Jeśli bowiem objawiona przez aniołów mowa okazała się mocna, a wszelkie przekroczenie i nieposłuszeństwo otrzymało słuszną zapłatę,   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      jakże my unikniemy [kary], jeśli nie będziemy się troszczyć o tak cenne zbawienie? Było ono głoszone na początku przez Pana, a umocnione w nas przez tych, którzy je słyszeli.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Bóg zaś uwierzytelnił je znakami, cudami, różnorakimi przejawami mocy i udzielaniem Ducha Świętego według swej woli.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Nie aniołom bowiem poddał przyszły świat, o którym mówimy.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Ktoś to gdzieś potwierdził uroczyście, mówiąc: Czym jest człowiek, że pamiętasz o nim, albo syn człowieczy, że się troszczysz o niego;   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      mało co mniejszym uczyniłeś go od aniołów, chwałą i czcią go uwieńczyłeś.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Wszystko poddałeś pod jego stopy. Ponieważ zaś poddał Mu wszystko, nic nie zostawił, co by nie było Mu poddane. Teraz wszakże nie widzimy jeszcze, aby wszystko było Mu poddane.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Widzimy natomiast Jezusa, który mało co od aniołów był mniejszy, chwałą i czcią uwieńczonego za mękę śmierci, iż z łaski Bożej zaznał śmierci za każdego [człowieka].   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Przystało bowiem Temu, dla którego wszystko i przez którego wszystko [istnieje], który wielu synów do chwały doprowadza, aby przewodnika ich zbawienia udoskonalił przez cierpienia.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Tak bowiem Ten, który uświęca, jak ci, którzy mają być uświęceni, od Jednego wszyscy [pochodzą]. Z tej to przyczyny nie wstydzi się nazywać ich braćmi swymi, mówiąc:   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Oznajmię imięTwoje braciom moim, pośrodku zgromadzenia będę Cię wychwalał.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      I znowu: Ufność w Nim pokładać będę. I znowu: Oto Ja i dzieci moje, które Mi dał Bóg.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Ponieważ zaś dzieci mają udział we krwi i w ciele, dlatego i On także bez żadnej różnicy otrzymał w nich udział, aby przez śmierć pokonać tego, który dzierżył władzę nad śmiercią, to jest diabła,   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      i aby uwolnić tych wszystkich, którzy całe życie przez bojaźń śmierci podlegli byli niewoli.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Zaiste bowiem nie aniołów przygarnia, ale przygarnia potomstwo Abrahamowe.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Dlatego musiał się upodobnić pod każdym względem do braci, aby stał się miłosiernym i wiernym arcykapłanem w tym, co się odnosi do Boga - dla przebłagania za grzechy ludu.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Przez to bowiem, co sam wycierpiał poddany próbie, może przyjść z pomocą tym, którzy jej podlegają.   
 | 
 | 
 |