Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
kultura obyczaje i styl zycia szlachty sarmaci byli przywiazani do religi i trafycji byli patriotami niechec do cudzoziemcow
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dluzszy utwor epicki w ktorym przedstawione sa losy bohaterow na tle wydarzen spolecznych histroycznych politycznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dluzszy utwor epicki w ktorym przedstawione sa losy bohaterow na tle wydarzen spolecznych histroycznych politycznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dluzszy utwor epicki w ktorym przedstawione sa losy bohaterow na tle wydarzen spolecznych histroycznych politycznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pochodzenie antyk gatunek dydaktyczny ktirego celem jest osmieszenie wad spoleczynch satyra posluguje die komizmem satyrycznym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przesadne czesto zsbawne przedstawienie osoby lub zjawiska podkreslajace ich wady
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sposob wyarzania sie w ktorym prawdziwy sens wypowiedzi jest odwrotny do doslownego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odmiana komizmu ktorego celem jest wyeksponowanie tego co negawtywne ok posluguje sie hiperbola groteska brzydota ironia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
postac przedmiot lub zdarzenie ktore oprocz znaczenia dolsownego ma tez nzaczenie sumboliczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
krotki utwor literacki z moralem o charakterze dydaktycznym czesto z udzialem zwierzat ktore uosabiaja cechy ludzkie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podniosly ton wypowiedzi majacy na celu wywolanie uczuc
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dazenie do zebrania i uporzadkowania calej wiedzy jaka czlowiek posiadl
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
filozofia jana jakuba rousseau 1 czlowiek kieruje sie emocjami 2 dzieki temu swiat poznaje dzieki intuicji 3. czlowiek istota spoleczna ktora cywilizacja ogranucza
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
4 czlowiek isosta rozdarta pomiedzy potrzebami a nakazami spolecznymi jest lzrelasc ktora czymi czlowieka jieszczesliwym 5 aby moc zyc szczesliwie obowiazuje umowa spoleczna 6 czlowiek powinine wspolistniec z natura
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powiesc napisana w formie listow miedzy bohaterami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gatunek dziennikarski majacy na celu przedstawianie i komentowanie bierzacych wydarzen
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
krotki utwor narracyjny zawierajacy refleksje filozoficzna czesto krytykuje rzecyzwistosc lub pytao sens istnienia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gatunek sentymentalizmu prezentujacy wyidealizowany obraz wsi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gatunek literacki ktora ma na celu poucznie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1765-1795 trzeci rozbior polski
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1795-1822 poezja tom1 pierwszy tomik adama mickiewicza
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1795 konczy sue fojrzale oswiecenue koniec istnienia panstwa polskuego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powstajie kisciuszkowskie
|
|
|
gazeta zabawy przyjemne i ozyteczne mozna bylo sie dowiedziec co sie dzieje na obiadach czeartkowych rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
roxum postep nauka rozwoj spoleczenstwa wolnomyslnosc odrzucenie boga
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
swtorzyla kolekcje malarstwa ponad 2000 obraziw m in rembrant. rozwinal mecenat krolewski sprowadzil archtektow zaslynal z obiadow czwartkowych przychodzili malarze i profesorowie i dyskutowali
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sporwadzil go poniatowski z wloch jego obrazy prezentowaly krola „smierc krola” twotzyl kronike panowania krola
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
patrycjusze naukowcy rzemieslnicy biedota miejska
|
|
|
czasopismo monitor 1765-1785 rozpocznij naukę
|
|
za tanie pieniadze edukowac ludzi i zeby ludzie byli na bierzaco pierwsze te czasopismo podrjmowalo problematyke polityczni- spoleczna publikowal ignacy krasicki i franciszek bohomolec
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zalozona w obrebie zakonu pijarow w 1740 stanislaw konarski ja stworzyl uczono w j polskim i j polskiego uxzono j nowozytnych matemtyka pidstawy prawa geografi lrzyrodnicze histori i wf
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1765 krol urworzyl ksztalcila ogicerow tworzenie i budowanie odpowiedzialnosci za los panstwa uczono taktyk wojennych wiedza technicza broni palnej histori strzelectwo sparwnosc
|
|
|
typy szkol collegium nobilium rozpocznij naukę
|
|
1 seminaria duchowne 2 uniwersytety 3 szkola wojskowa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kazdy nigl pojsc 1765 pierwszy teatr na ziemuach polskich publiczny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
popularna na tamte czast nicola brascki i fornelli ostatni kastrat
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
karoca i omnibus a w miescie dylizans landauer
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bywal tam chopin i gral dyskutwan o tekstach literackich promowanie nazwisk i literatury
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kartezjusz uwazal rozum jako narzedzie poznawania swiata rozum jaki wlasciwosc dana tylko czlowiekowi rozum pomaga odroznic prawde od falszu kartezjusz oszrucal religie objawiona promowal myslenie krytyczne i optymizm poznawczy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaklada ze umysl pierwotnie jest pozbawiony wszelkich tresci poznawczych - francis bacon tworca eseju angielksiego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
okresenie na ludzki rozum biaa tabliczka czlowiek rodzi sie z pustym mozgiem dopiero na drodze doswiadczenia nabiera sie wiedze
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bog istnieje jest tworca swiata ale po dokonaniu aktu stworzenia swaita energia wygasla
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bog jest zegarmistrzem nakrecil swiat i teraz on dziala
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
voltaire woltarianizm zakada postawe tolerancji wolnomyslicielstwa, diederat i rabespierre
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tworca encykllopedi francuskiej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
classicus slowo doskonaly kontynuuje estetyke antyczną estetyka klasyczna jednosc harmonia proporcja katharsis i mimesis realuzacja zalozenia bawic uczac
|
|
|
sentymentalizm 7 gatunku sielanka piosenka i piesn rozpocznij naukę
|
|
1prezentacja uczuc czlowieka 2. negowanie cywiliacji i rozumu 3. prezentacja bohatera czulego 4, idealizacja przytody(topos arkadi) 5 rekwizyty szlachetny dizkus jawor koszyk z malinami konwencjalne imiona bohaterow dafne filis emil filon6bohater pasterze
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przestrzen wiejska przyjemna czlowiekowi gwarantujaca mu bezpieczenstwo u szczescie powstala dla gatunki sielanki w pisarstwie wirgiliusza
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
narodzil sie we francji rezygnacja Z dydaktyzmu bogactwo stodkow jezykowych delikatnisc wdziek wytwornosc franciszek zablocki fircje w zalotach i beaumarchais wesele figara
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to krótkie i zwięzłe dzieło, które zawiera wyraźny morał i jest skoncentrowane na jednej scenie lub sytuacji, zazwyczaj w formie aforyzmu. Bajka epigramatyczna ma na celu szybkie i jasne przekazanie nauki.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to dłuższa forma bajki, z wyraźną akcją, postaciami i fabułą, która rozwija się i prowadzi do morału. Bajka narracyjna ma rozbudowaną fabułę z kilkoma scenami i złożonymi postaciami.
|
|
|