Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
głosił że rzeczywistości nie da się w pełni poznać rozumem a kluczowe są intuicja uczucia i wiara
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jednostka jej wolność potrzeba oraz rozwój są ważniejsze niż interesy społeczeństwa czy grupy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
była postrzegana jako żywa tajemnicza i pełno duchowej mocy często oddzielająca emocje bohaterów oraz łącząca człowieka ze światem nadprzyrodzonym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zainteresowanie przeszłością traktowanie historii jako źródło tożsamości narodowej oraz inspiracji dla literatury i sztuki i polityki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
inspiracja kulturą ludu jako wierzenia legendy języki tradycje
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
fascynacja kulturą historią i egzotyką wschodu często idealizowanego i Tajemniczego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poznanie świata przez intuicję wizję i objawienia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poszukiwania ukrytego sensu istnienia duchowości i tajemniczej więzi między człowiekiem a absolutem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Mroczna fascynacja średniowieczem tajemnicą i grozą
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
motywy nadprzyrodzone duchy sny i Magia ukazujące tajemniczość świata
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
idealizowana nieszczęśliwa i pełne cierpienia często związane z tęsknotą poświęcenie lub śmiercią
|
|
|
cechy bohatera romantycznego rozpocznij naukę
|
|
indywidualista buntownik idealista kierujący się uczuciami często nieszczęśliwy tajemniczy skłonny do poświęceń
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zwracanie się do Boga za pośrednictwem Jana Chrzciciela lub Maryi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
utwór żałobny wyraża smutek żal
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbiór zasad takich jak honor odwaga lojalność wobec króla obrona wiary i słabszych oraz szlachetność w działaniu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ukazujące odpowiednie wzorce zachowań tematyka grzechu pokuty i odpuszczenia Roland robił rachunek sumienia to przygotowywało ich do śmierci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
taniec śmierci śmierć zaprasza do tańca wszystkich niezależnie od niczego każdy umrze
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przedstawienie śmierci jako rozkładającego się trupa kobiety z kosą w ręku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przerysowanie ukazania nienaturalnych zdarzeń na przykład śmierć przychodzi i zachowuje się jak człowiek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
życie ludzi średniowiecza skupione jest centrum Boga
|
|
|
uniwersalizm w średniowieczu rozpocznij naukę
|
|
jednakowy ustrój dla całej Europy jednakowy język wszystko podporządkowane Bogu
|
|
|
wzorce osobowe średniowiecza rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
cechy literatury średniowiecznej rozpocznij naukę
|
|
anonimowość dominujący język łaciński literatura moralizatorska dydaktyczna parentyczna dominacja tematyki religijnej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Człowiekiem jestem i nic co ludzkie nie jest mi obce podkreśla znaczenie rozumu indywidualizmu wolności myśli oraz rozwoju osobistego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nawiązywanie w utworach do antyku i filozofii antyku kładł nacisk na harmonię proporcje rozum i ład
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
człowiek w centrum uważany za najważniejszego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
krytykował kościół katolicki zwłaszcza sprzedaż odpustów celem było oczyszczenie kościoła i powrót do czystego chrześcijaństwa doprowadziła do podziału kościoła i powstania nowych wyznań takich jak protestantyzm
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
charakteryzuje się między innymi umiłowaniem harmonii umiarkowania oraz refleksji nad życiem i moralnością
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gdzie są gdzie jest zastanawianie się co się stało po śmierci nad minionymi pokoleniami zniknięciem dawnych wartości polega na pokazaniu jak wielkie rzeczy z przeszłości jak czyny bohaterów królów czy wielkich cywilizacji znikają w obliczu czasu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poznawanie świata za pomocą rozumu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wiedza pochodzi z doświadczenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
moralność czynu zależy od jego użyteczności maksymalnie szczęścia minimalnie cierpienia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Bóg stworzył świat ale nie ingeruję w losy człowieka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Stanisław August Poniatowski zbierał autystów naukowców zakładał instytucje
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
monitor zabawy przyjemnej pożyteczne krytykowały wady szlachty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Stanisław August Poniatowski kształtowanie polskiej kultury i świadomości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
spotkania elity społeczeństwa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
oprócz znaczenia dosłownego ma też ukryte znaczenie na przykład chytry jak lis cichy jak mysz
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powtórzenie tego samego wyrazu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powtórzenie tego samego wyrazu na końcu zdania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
szkolne życie ubiór życie na pokaz
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ideologia jest styl życia polskiej szlachty opierająca się na przekonaniu o szczególnym pochodzeniu i misji narodu polskiego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podsumowanie i powtórzenie elementów występujących w wierszu w formie puenty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
polega na powtórzeniu tego samego elementu i dodaniu nowego elementu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaskakujący pomysł oparty na kontraście lub paradoksie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stopniowe nasilenie lub osłabienie cechy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
po sztuce widzowie mieli dać uprość swoim emocjom oczyszczenie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
los przeznaczenie którego nie da się zmienić
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bohater próbuje zmienić swoje losy Jednakże jego działania doprowadzają go do zguby
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
który kończy się tragicznie wybór bohatera między dwoma równoważnymi racjami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
głosi że należy dążyć do spokoju poprzez akceptację losu i panowanie nad emocjami niezależnie od sytuacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nie całkowicie umrę uważa przekonanie że człowiek zostaje w pamięci poprzez swoje dzieła twórczość lub czyny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyznaję przyjemność szczególnie brak bólu za najwyższe dobro i styl życia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obrazowe przedstawienie idei lub pojęcia o ustalonym znaczeniu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
krótka przypowieść z ukrytym przesłaniem moralnym lub duchowym
|
|
|