Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
reakcja syntezy zlozonych zwiazkow chemicznych z sub prostych (endoergiczne)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
reakcja zlozonych zwiazkow chemicznych do sub prostszych (egzoergiczne)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
reakcja chemicna i energetyczna komorki
|
|
|
do czego jest potrzebna energia rozpocznij naukę
|
|
do poruszania sie i transportu substancji przez blony (pochodzi z przemian katabolicznych oddychania komorkowego
|
|
|
co to sa uniwersalne przenosniki energii rozpocznij naukę
|
|
zeiazki chemiczne ktore przenosza i magazynuja energie(rybonukleotydy)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
transport aktywny przez blony, reakcje syntezy, ruch organelli
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
reszta fosforanu zostaje przenisiona z zwiazku ufosforylowanego na ADP tak powstaje ATP i inny zwiazek organiczny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wytworzenie gradientu protonowego w poprzek blony biologicznej wykorzystywanego do syntezy ATP przez enzym syntazy ATP
|
|
|
oddychanie organizmow eukariotycznych rozpocznij naukę
|
|
w mitochondrium a gradient w wewnetrznej blonie mitochondrialnej
|
|
|
fotosynteza organizmow eukariotycznych rozpocznij naukę
|
|
chloroplast a gradient w poprzek blony tylakoidu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gradient zachodzi w poprzek blony komorkowej podczas fotosyntezy i oddychania
|
|
|
fosforylacja fotosyntetyczna co to rozpocznij naukę
|
|
synteza ATP z ADP i Pi przy uzyciu swiatla musi byc poprzedzona gradientem protonowych ktory powstaje w poprzek blony tylakoidu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
energia zostaje uwolniona podczas utleniania zwiazkow redukcyjnych wykorzystywanych do syntezy ATP (wewnetrzna blona mitochondrium)
|
|
|
reakcja utlenianie redukcji rozpocznij naukę
|
|
wymiana dwoch elektronow miedzy dwiema substancjami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
produkt rozkladu glukozy w miesniach przy braku tlenu ulega redukcji do mleczanu
|
|
|
ciagi reakcji chemicznych nazywamy rozpocznij naukę
|
|
nazywamy szlakami metabolicznymi(wymagaja udzialu energii)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ciagi reakcji przebiegajace w jednym kierunku prowadzace do rozkladu substancji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zamkniety ciag reakcji chemicznych, jeden z produktow konca cyklu jest substratem pierwszej kolejnego cyklu
|
|
|
nosniki sygnalowe zapewniaja rozpocznij naukę
|
|
lepsza kontrole, wzmacniaja i hamuja sygnaly na kazdym etapie
|
|
|
chemiosmoza podczas oddychania i fotosyntezy rozpocznij naukę
|
|
oddychanie komorkowe(fosforyalcja oksydacyjna) fotosynteza(fosporylacja fotosyntetyczna)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
biokatalizatory, które przyspieszają przebieg reakcji przez obnizenie energii aktrywnej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
substancja ktora przyspiesza przebieg reakcji prze obnizenie energii aktywnej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niezbedna energia do rozerwania wiazan chemicznych w substratach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
miejsce laczenia substratow i przeksztalcenia go w produkt
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rybosomy, enzymy bialkowe, bialka proste, zlozone apoenzym kofaktor jony metali czasteczki zwiazkiw organicznych grupa prostetyczna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przenoszenie z grup funkcyjnych z jednego zwiazku na inny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozklad z udzialem czasteczek wody
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozklad zwiazkow bez wody
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przenoszenie grup w obrebie czasteczki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
synteza nowych zwiazkow przez tworzenie wiazan chemicznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przyspieszaja przebieg reakcji, katalizuja reakcje samorzutnie, sa swoiste wzgledem substratu
|
|
|
czym jest kataliza enzymatyczna rozpocznij naukę
|
|
przyspieszenie reakcji chemicznej spowodowane dzialaniem enzymu
|
|
|
pod wplywem czego zmienia sie ksztal centrum aktywnego rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
czynniki wplywajace na regulacje aktywnosci enzymatycznych rozpocznij naukę
|
|
stezenie substratu temperatura ph obecnkec aktywatorow i inhibitorow
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stezenie substratu osiagnie polowe swojej maksymalnej szybkosci pozwala na powstanie kompleksu ES
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rosnie wraz ze wzrostem temperatury do 37 stopni rosnie i utrzymuje sie do 42 stopni pozniej spada na skutek denaturacji bialek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
osiaga ph 6 do 8 zyskuje lub traci wlasciwosci katalityczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przylaczenie grup fosforanowych do bialka zwieksza sie aktywnosc enzymow
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odloczenie gruo fosforanowych od bialka obnizenie aktywnosci enzymow
|
|
|
fosforylacja i defosforylacja rozpocznij naukę
|
|
szybka i odwracalna aktywacja enzymu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
reguluja aktywnosc za pomoca substancji sygnalowych wiazacych sie w innym miejscu nic centrum aktywne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zwiekszaja aktywnosc enzymow(nie biora bezposrednio udzialu w redukcji katalazy)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozklad wiazan pepetydowych, uaktywnienie enzymow poprzez zmiany strukularne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozpoznanie czasteczek enzymu orzez receptory, a nastepnie rozklad za pomoca lizosomalnych enzymow proteolitycznych
|
|
|
regulacja szybkosci reakcji enzymatycznej rozpocznij naukę
|
|
zmiana stezenia enzymy zachodzi dzieki kontroli syntezy, hamowanie przez stezenie zwrotne ujemne
|
|
|