Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
Przystąpienie do wojny po stronie Ententy w 1917 roku.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Po raz pierwszy na dużą skalę w 1915 roku przez Niemców pod Ypres.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wojna pozycyjna, ogromne straty po obu stronach.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Jedna z najdłuższych i najkrwawszych bitew I wojny światowej.
|
|
|
Bitwa nad Marną (wrzesień 1914) rozpocznij naukę
|
|
Zatrzymanie niemieckiej ofensywy na Francję.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Podpisany 28 czerwca 1919 roku, wszedł w życie 10 stycznia 1920 roku, formalnie kończąc stan wojny.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Podpisany 11 listopada 1918 roku w wagonie kolejowym w lesie Compiègne, zakończył działania wojenne między Ententą a Niemcami.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Traktat pokojowy kończący I wojnę światową, nakładający surowe warunki na Niemcy.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Forma działań wojennych charakteryzująca się utrzymywaniem pozycji w okopach, szczególnie na froncie zachodnim.
|
|
|
Trójporozumienie (Ententa) rozpocznij naukę
|
|
Sojusz Francji, Wielkiej Brytanii i Rosji.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Sojusz Niemiec, Austro-Węgier i Włoch (do 1915 roku).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prezydent usa, postulował m.in. utworzenie niepodległej Polski z dostępem do morza.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Lider orientacji prorosyjskiej, reprezentował Polskę na arenie międzynarodowej, zwolennik dyplomatycznych działań na rzecz niepodległości.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Twórca Legionów Polskich, zwolennik orientacji proaustriackiej, dążył do odzyskania niepodległości przez walkę zbrojną.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Następca tronu Austro-Węgier, którego śmierć była bezpośrednią przyczyną wybuchu wojny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Podpisanie traktatu wersalskiego, koniec wojny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Podpisanie rozejmu w Compiègne, kończącego działania wojenne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Austro-Węgry wypowiadają wojnę Serbii, co rozpoczyna I wojnę światową.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zamach w Sarajewie na arcyksięcia Franciszka Ferdynanda.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wzrost napięć narodowościowych, zwłaszcza na Bałkanach.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyścig zbrojeń, szczególnie między Niemcami a Wielką Brytanią
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rywalizacja o kolonie i wpływy.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wojna pozycyjna, bitwy pod Verdun i nad Sommą.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
starcia Niemiec i Austro-Węgier z Rosją.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czołgi, gaz bojowy, samoloty, łodzie podwodne.
|
|
|
Przystąpienie USA do wojny: rozpocznij naukę
|
|
1917 rok, po zatopieniu Lusitanii i ujawnieniu telegramu Zimmermanna.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
lutowa (marzec 1917) i październikowa (listopad 1917), przejęcie władzy przez bolszewików.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obietnica utworzenia Królestwa Polskiego przez Niemcy i Austro-Węgry.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przekazanie władzy wojskowej Józefowi Piłsudskiemu, odzyskanie niepodległości przez Polskę
|
|
|
skitki traktatu wersalskiego rozpocznij naukę
|
|
Ograniczenie armii niemieckiej do 100 tys. żołnierzy; zakaz posiadania lotnictwa, czołgów i okrętów, duze straty terytorium i wszystkich kolonii, zaplata wysokichreparacji wijennych, niepodleglosc polski
|
|
|