Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
Młoda Polska, modernizm, neoromantyzm, fin de siècle (koniec wieku)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
* Polska: 1891 - wydanie I tomu poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera 1918 - odzyskanie przez Polskę niepodległości * Europa lata 60. XIX w. - lata 60. XX w.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Tę postawę wobec życia charakteryzuje pesymizm, melancholia, zniechęcenie, niewiara w sens działania. Zasadnicze cechy dekadentyzmu to niechęć do społeczeństwa mieszczańskiego, poczucie beznadziejności życia, bierność, przewrażliwienie.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Dekadent to najczęściej artysta pogrążony w bezbrzeżnym smutku, przekonany o tym, że świat się kończy i aby wykorzystać życie trzeba go doświadczać bardzo mocno. Jednym z najbardziej znanych polskich dekadentów był Stanisław Przybyszewski, nazywany „smutnym szatanem”. Napisał utwór „Confiteor”, w którym sformułował założenia związane z artystą i sztuką.
|
|
|
Dominującym wzorcem osobowym był artysta. rozpocznij naukę
|
|
W modernizmie artysta traktowany jest jak kapłan nowej religii, którą jest sztuka. Artysta nie hołduje żadnym ideom, ani politycznym, ani społecznym i tworzy wyłącznie w wyniku natchnienia, które jest najważniejsze. Nastąpiła nobilitacja artysty.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Filister to modernistyczna nazwa mieszczanina. Jest to człowiek o ograniczonych horyzontach, niewrażliwy na sztukę, bez wyższych aspiracji i potrzeb duchowych. Najważniejsze dla niego jest zaspokajanie potrzeb pierwszego rzędu, czyli jedzenie i picie.
|
|
|
schopenhaueryzm (dotyczy koncepcji ludzkiego losu), Arthur Schopenhauer rozpocznij naukę
|
|
* przeznaczeniem człowieka jest cierpienie; życie ludzkie to pasmo cierpień i nieszczęść * wolność to pogodzenie się z tym, co nieuchronne * człowiek to marionetka w rękach natury; uważał, że światem rządzi wola, czyli bezrozumne dążenie pozbawione celu * * człowiek jest egoistycznym wojownikiem * cytat: „Groza życia jest silniejsza od grozy śmierci” * są trzy drogi, aby przełamać cierpienie: sztuka (jej tworzenie albo kontemplacja), pomoc bliźniemu, nirwana (osiągnięcie zapomnienia, stanu niebytu)
|
|
|
nietzscheanizm, Fryderyk Nietzsche rozpocznij naukę
|
|
społeczeństwo dzieli się na dwie grupy: nadludzi i podludzi. Nadludzie, panowie, skupieni są na swobodnym samorozwoju, realizują swoje cele, które powinna charakteryzować wola mocy. Przeznaczeniem podludzi, niewolników, jest pomnażać świat liczebnie. * Są oni nieszczęśliwi, ale nie robią nic, aby to zmienić * Nietzsche uważał chrześcijaństwo za religię ludzi słabych, która hamuje rozwój ludzkości * manifestacja siły * życie jest najważniejszą wartością * tradycyjna moralność ogranicza życie
|
|
|
- bergsonizm, nazywany również intuicjonizmem, Henri Bergson rozpocznij naukę
|
|
* narzędziem poznania świata jest intuicja * intelekt upraszcza rzeczywistość * uważał, że tym, co motywuje świat do rozwoju jest pęd życiowy, czyli kosmiczna siła przenikająca naturę
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
najważniejsze hasło epoki, są to słowa Przybyszewskiego; sztuka jest sama dla siebie, nie pełni żadnej użytecznej funkcji, nie ma niczemu służyć, tylko sobie, ma być piękna
|
|
|
- secesja („Judyta II Salome” Gustav Klimt): rozpocznij naukę
|
|
- * zdobienia, złocenia * motywy roślinne * płynność, falistość linii * subtelna, pastelowa kolorystyka * inspiracja sztuką orientalną * asymetria * bogata ornamentyka * chęć stworzenia nowego jednolitego stylu * swobodne układy kompozycyjne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
* brutalizm * prawo biologii * walka o byt * obrazowanie ciemnych stron życia, ludzkiej biedy, marginesu społecznego * wierne odwzorowanie rzeczywistości
|
|
|
- impresjonizm („Impresja, wschód słońca” Claude Monet): rozpocznij naukę
|
|
* utrwalanie ulotnych wrażeń * ukazywanie świata postrzeganego subiektywnie przez malarza w danej chwili * pastelowe, świetliste, subtelne kolory, które ze sobą nie kontrastują * zacieranie konturów, rozmyte linie * * farby nakładane krótkimi uderzeniami pędzla; nie ma wyraźniej lini pędzla * tworzenie w plenerze * głównie pejzaże * istotną funkcję pełni światło
|
|
|
- ekspresjonizm („Krzyk” Edvard Munch): rozpocznij naukę
|
|
- * kontrasty barw * deformacja i przerysowanie, * antyestetyzm * sztuka nie służy przedstawieniu rzeczywistości * silne oddziaływanie na emocje odbiorcy * ostre kontury * egzaltacja
|
|
|