Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
zachowanie inicjowane przez jednostkę, by zredukować postrzeganą przez nią rozbieżność między standardem osobistym a własną emocją lub formą zachowania
|
|
|
poziomy procesu samokontroli rozpocznij naukę
|
|
recepcja informacji, procesy intrapsychiczne, ekspresja emocji i związanych z emocjami działań
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
unikanie lub poszukiwanie sytuacji mogących wywołać określone emocje
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
interpretacja informacji, które już dotarły, aby zmienić znaczenie nadane sytuacji zewnętrznej (mechanizmy obronne)
|
|
|
ekspresja emocji i związanych z emocjami działań rozpocznij naukę
|
|
ukierunkowanie ekspresji i sterowanie zachowaniem
|
|
|
sama kontrola emocjonalna w praktyce rozpocznij naukę
|
|
potrzebna do podejmowania bezpiecznych i odpowiedzialnych decyzji, oceniania sytuacji rozumem i cieszenia się bezpiecznymi rzeczami; metody jej rozwijania to branie odpowiedzialności za siebie, zachowanie spokoju w sytuacjach stresowych
|
|
|
korzyści z rozwijania samokontroli emocjonalnej rozpocznij naukę
|
|
podejmowanie lepszych decyzji, zachowanie się adekwatnie do sytuacji, dobrs ocena sytuacji, przejaw dojrzałości, emocje przestają nas przytłaczać, pomaga w budowaniu lepszych relacji
|
|
|
Cztery kroki kontroli złości Butler rozpocznij naukę
|
|
1. informujemy osobę jakie jej zach nam przeszkadza 2. ekspresyjnie wyrażamy odczuwaną złość- stanowczo i zdecydowanie 3. ostrzegamy osobę że jeśli nie cofnie swoich zachowań zmuszeni będziemy użyć zaplecza 4. realizacja zaplecza przyjście do działania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
działanie które będziemy w stanie zrealizować
|
|
|
etapy kontroli złości w treningu ART rozpocznij naukę
|
|
1. wyzwalacze złości(zewn, wewn) 2. sygnały(plyna z ciała) 3. reduktory złości(głębokie oddychanie, przyjemne wyobrazenia) 4. monity(stwierdzenia mówiene do siebie by sie uspokoic) 5. myślenie o przyszłości (jezeli... to; konsekwencje) 6. umiejętności społeczne(używane by zyskać to co chcemy) 7. samoocena (sposób osądzania, jak sobie poradziliśmy z gniewnymi impulsami-samonagradzanie i autotrenowanie)
|
|
|
zasady ułatwiające panowanie nad własną złością rozpocznij naukę
|
|
spokój i uporządkowanie myśli, trzymanie si3 jednego tematu, uważne słuchanie i pytanie wprost co ktos miał na myśli, atakuj problem a nie ludzi, rozluźnij mięśnie, otwartość na dyskusję i kompromis, odpowiedzialność, bez oszczerstw ironii i przerywania
|
|
|
Cztery kroki radzenia sobie ze złością Rosenberg rozpocznij naukę
|
|
1. Określ bodziec który wywołał złość i odróżnij go od jej przyczyny 2. odnajdź prawdziwą przyczynę złości- interpretacja 3. odnajdź potrzebę która kryje się za złością 4. zaspokój potrzebę i wyraź przekaz: co w ich zachowaniu sprzeczne jest z naszymi potrzebami Wyraź uczucia, niezaspokojone potrzeby i jasną prośbę
|
|
|
jak doskonalić samo kontrolę emocjonalną rozpocznij naukę
|
|
Określ cel konkretny i osiągalny i zacznij go realizować
|
|
|
pojęcie inteligencję emocjonalnej według saloveya i Mauera rozpocznij naukę
|
|
zdolność do wyrażania i spostrzegania emocji, do emocjonalnego wspomagania myślenia(asymilowania emocji w przebieg pr. pozn.), rozumienia i analizowania emocji oraz wykorzystywania wiedzy emocjonalnej, do kontrolowania i regulowania emocji własnych
|
|
|
inteligencja emocjonalna a kompetencje emocjonalna rozpocznij naukę
|
|
kompetencja emocjonalna jest to wyuczona umiejętność działania emocjonalnego w praktyce(samoświadomość, asertywność, empatia, elastyczność, rozwiązywanie problemów, kontrola impulsów, szczęście, optymizm)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zdolność rozumienia i współodczuwania stanów emocjonalnych i innych osób
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
trudność w identyfikowaniu, rozróżnianiu i opisywaniu własnych stanów emocjonalnych oraz ograniczona zdolność do wyobrażeń i empatii
|
|
|
inteligencja emocjonalna a inteligencja Akademicka IQ rozpocznij naukę
|
|
IQ to zdolność do logicznego myślenia, rozwiązywania problemów, uczenia się, rozumienia pojęć abstrakcyjnych i operowanie symbolami(mierzona testami); int. emocjonalna mierzona kwestionariuszami rozwija się w ciągu życia i pomaga w kontaktach z ludźmi
|
|
|
czynniki wpływające na poziom inteligencji emocjonalnej rozpocznij naukę
|
|
wiek, płeć, temperament, wychowanie, autorefleksyjność, traumy, uważność; można ćwiczyć w przeciwieństwie do IQ
|
|
|
wysoki wynik w inte a cechy osobowości rozpocznij naukę
|
|
empatia, ekstrawersja, sumienność, poczucie kontroli, ruchliwość, aktywność, wytrzymałość
|
|
|
niski wynik w inte a cechy osobowości rozpocznij naukę
|
|
aleksytymia, lęk, potrzeba aprobaty społecznej i neurotyczność, reaktywność emocjonalna duża
|
|
|
test TRE a inne miary inteligencji rozpocznij naukę
|
|
test rozumienia emocji(faktyczne zdolności); rozumienie emocji związane z rozumieniem normo obowiązujących w danej kulturze, trafne spostrzeganie relacji międzyludzkich i rozumienie sytuacji społecznych; wysokie korelacje z inteligencją poznawczą (spostrzeganie i rozumienie emocji), inteligencja płynna i zdolności do rozumienia na materiale werbalnym rozumienie emocji związane z zachowaniem matki, nadzieja na sukces, silna wola, doświadczenie uczuć pozytywnych, zawody wymagające większej inteligencji emocjonalnej;
|
|
|
test CISS - styl skoncentrowany na zadaniu SSZ rozpocznij naukę
|
|
styl radzenia sobie ze stresem polegający na podejmowaniu zadań; wysokie wyniki wskazują tendencje do podejmowania wysiłków zmierzających do rozwiązania problemu poprzez poznawcze przekształcenia lub próby zmiany sytuacji
|
|
|
test CISS -, styl skoncentrowany na emocjach SSE rozpocznij naukę
|
|
wykazywanie tendencji do koncentracji na sobie własnych przeżyciach emocjonalnych; tendencja do myślenia życzeniowego i fantazjowania; ma to na celu zmniejszenie napięcia emocjonalnego związanego z sytuacją stresową
|
|
|
test CISS - styl skoncentrowany na unikaniu SSU rozpocznij naukę
|
|
styl radzenia sobie ze stresem wykazujący tendencję do wystrzegania się myślenia przeżywania i doświadczenia danej sytuacji; dwie formy: angażowania się w czynności zastępcze ACZ lub poszukiwanie kontaktów towarzyskich PKT
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
subiektywne, świadome postrzeganie uczucia obawy i napięcia, którym towarzyszy aktywacja lub pobudzenie autonomicznego układu nerwowego; zmienność pod wpływem różnych czynników zagrażających
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
motyw lub nabyta dyspozycja behawioralna, która czyni jednostkę podatną na postrzeganie szerokiego zakresu obiektywnie niegroźnych sytuacji, jako zagrażających i reagowanie na nie stanami lęku, nieproporcjonalnie silnymi w stosunku do wielkości obiektywnego niebezpieczeństwa; wyuczony charakter lęku
|
|
|
test SUPIN -ocena stanów emocjonalnych i cechy afektywne - koncepcja uczuć pozytywnych i negatywnych Watsona i Tellegen rozpocznij naukę
|
|
Istnieją dwa niezależne od siebie wymiary afektywne - uczucia pozytywne i negatywne
|
|
|
minimalne natężenie pozytywnych afektów rozpocznij naukę
|
|
smutek, apatia, a w stanach skrajnie pozytywnych mają przyjemne zaangażowanie, pełną koncentrację i pełnię energii
|
|
|
Afekty skrajnie negatywne rozpocznij naukę
|
|
stany awersyjne(złość pogarda wstręt wina strach) podczas gdy pełny brak emocji negatywnych oznacza pogodę i spokój
|
|
|
wymiar deskryptywnie dwubiegunowy rozpocznij naukę
|
|
opisuje dwa bieguny czyli pozytywne i negatywne
|
|
|
wymiar afektywnie jednobiegunowy rozpocznij naukę
|
|
natężenie efektów o tym samym znaku
|
|
|