Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
Ogół działań prowadzących do sprawnego i komunikatywnego posługiwania się językiem
|
|
|
kultura języka - ujęcie samoistne rozpocznij naukę
|
|
to szacunek do jezyka jako do dziedzictwa kulturowego i części tożsamości narodowej
|
|
|
kultura jezyka - ujecie instrumentalne rozpocznij naukę
|
|
dbałość o komunikatywnosc wypowiedzi, zrozumialosc, poprawnosc
|
|
|
jednostkowe rozumienie kultury języka rozpocznij naukę
|
|
to jak dana osoba sie wypowiada, dba o styl, poprawnosc, adekwatnosc
|
|
|
poradnicze rozumienie kultury jezyka rozpocznij naukę
|
|
zwiazane z dzialalnoscia poradni jezykowych i jezykoznawcow, ktorzy wskazuja na to, co jest poprawne
|
|
|
metajęzykowe rozumienie kultury jezyka rozpocznij naukę
|
|
analizowanie zjawisk jezykowych, norm jezykowych, refleksja nad jezykiem
|
|
|
instytucjonalne rozumienie kultury jezyka rozpocznij naukę
|
|
rola instytucji (szkola, Rada Jezyka Polskiego, media) w ksztaltowaniu kultury jezyka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poprawnosc, komunikatywnosc, etyka i estetyka
|
|
|
cechy jezyka jako systemu rozpocznij naukę
|
|
systemowosc, hierarchicznosc, regułowość, zależność, abstrakcyjnosc
|
|
|
poziomy systemu jezykowego rozpocznij naukę
|
|
fonetyczny, morfologiczny, skladniowy, semantyczny, pragmatyczny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wzorowe uzycie jezyka, np. dziesiecioro kurcząt, dziesięcioro przykazań, tę książkę, mleć kawę, słać łóżko
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mniej poprawna, użytkowo dopuszczalna froma języka, np dziesiec przykazan, piec kurcząt, scielic lozko, mielic kawe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
realizacyjna (decyduje o tym ktore formy jezyka beda uzywane w praktyce), selekcyjna (sa pewne mozliwe formy ale nieuzywane, np znanie, brzydkosc), dystrybucyjna (inne slownictwo dla stylu naukowego a inne dla artystycznego)
|
|
|
kultura jezyka w sredniowieczu rozpocznij naukę
|
|
styl retoryczny, dwujezycznosc, wypowiedzi na wzor kazan w kosciele, moralizatorstwo
|
|
|
kultura jezyka w renesansie rozpocznij naukę
|
|
rozwijaja sie dziela pisane w jezykach narodowych, np. Kochanowski tworzy poezje, urozmaicajac polszczyzne; dazenie do ustanowienia norm poprawnosci jezykowej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
styl poetycki - paradoksy, antytezy; styl prozatorski - makaronizmy
|
|
|
kultura jezyka w oswieceniu rozpocznij naukę
|
|
jasnosc i logika wypowiedzi, jezyk ma byc zrozumialy i precyzyjny; rozwoj jezyka naukowego i publicystycznego
|
|
|
kultura jezyka w romantyzmie rozpocznij naukę
|
|
jezyk do wyrazania indywidualnych przezyc, styl emocjonalny i patetyczny
|
|
|
kultura jezyka w pozytywizmie rozpocznij naukę
|
|
prostota, nacisk na jasnosc i zrozumialosc przekazu dla wszystkich grup spolecznych, jezyk mial sluzyc do edukacji nizszych warstw spolecznych, aby realizowac za jego pomoca pozytywistyczne postulaty np pracy u podstaw
|
|
|
kultura jezyka w mlodej polsce rozpocznij naukę
|
|
subtelnosc, wieloznacznosc, duzo symboliki, ekspresjonizm, duzo metafor i aluzji
|
|
|
kultura jezyka w dwudziestoleciu rozpocznij naukę
|
|
eksperymenty jezykowe, np futurysci, rozwoj jezyka mediow, publicystyki i reklamy
|
|
|
kultura jezyka w okresie prl rozpocznij naukę
|
|
rozwoj mowy ezopowej, aby obejsc cenzure, jezyk manipulacji, propagandy, nowomowa, eufemizmy, rozwoj jezyka potocznego i codziennego - wieksze zroznicowanie stylow
|
|
|
kultura jezyka we wspolczesnosci rozpocznij naukę
|
|
anglicyzmy, zapozyczenia, skrotowce, memy (jezyk internetu i mediow), uproszczenie jezyka, dominacja mowy potocznej, rozwijanie sie slangow, styl wypowiedzi zalezny od kontekstu
|
|
|
co mowi ustawa o jezyku polskim? rozpocznij naukę
|
|
art. 3 - ochrona jezyka polskiego polega na przeciwdzialaniu wulgaryzacji, szerzeniu wiedzy o nim i o jego roli, upowszechnianiu szacunku do regionalizmow i gwar i zapobieganie ich zanikaniu, dbanie o poprawne uzywanie jezyka w przestreni publicznej
|
|
|
czym jest rada jezyka polskiego i jakie sa jej kompetencje? rozpocznij naukę
|
|
Jest instytucja opiniodawczo doradcza w sprawach uzywania jezyka polskiego, nie rzadziej niz co 2 lata musi dostarczyc do sejmu i senatu sprawozdanie o stanie ochrony jezyka
|
|
|
przyklady zalecen rady jezyka polskiego rozpocznij naukę
|
|
polskie odpowiedniki zapozyczen, jasnosc i zwiezlosc wypowiedzi, interpunkcja powinna sluzyc czytelnosci i logicznemu rozdzieleniu wypowiedzi a nie byc utrudnieniem
|
|
|
przyklady realizacji normy wzorcowej w wymowie rozpocznij naukę
|
|
odstepstwa od akcentowania wyrazow pochodzacych z greki na trzecia sylabe od konca, akcentowanie na pierwsza np muzyka, logika, plastyka
|
|
|
przyklady realizowania normy wzorcowej w leksyce (w slownictwie) rozpocznij naukę
|
|
unikanie zapozyczen, kalek jezykowych, kolowializmow, dostosowywanie stylu wypowiedzi do sytuacji
|
|
|
przyklady realizacji normy wzorcowej w slowotworstwie rozpocznij naukę
|
|
tworzenie zestawien typu dzien roboczy, szyba samochodowa, warsztat samochodowy
|
|
|
przyklady realizacji normy wzorcowej we fleksji rozpocznij naukę
|
|
poszedłem zamiast poszłem, dwoje dzieci zamiast dwa dzieci itd
|
|
|
przyklady realizacji normy wzorcowej w skladni rozpocznij naukę
|
|
proszę pani, musze do toalety zamiast prosze panią musze kupe
|
|
|
warianty w normie - co to te warianty sa rozpocznij naukę
|
|
warianty to rozne dopuszczalne formy tego samego wyrazu lub konstrukcji
|
|
|
jakie sa warianty w normie? rozpocznij naukę
|
|
recesywne, ekspansywne i rownolegle
|
|
|
co to wariant recesywny w normie rozpocznij naukę
|
|
wypierany przez inne formy bardziej uzywane, np tera sie mowi gdy przyszedl a nie przyszedlszy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
coraz czesciej uzywane, np gdy przyszedl zamiast przyszedlszy ktore jest wariantem recesywnym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
blad - zmiana niezaaprobowana w systemie; innowacja - zaaprobowana
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nowe slowa na nowe zjawiska, np kliknac, czatowac
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zeby sie nie mylilo ludziom, np. poprawne formy kiedys to bylo "liscmi", "dlonmi", ale ludzie mowili "lisciami", wiec to teraz jest tez aprobowane na poziomie normy uzytkowej. albo "tą ksiazkę" tez
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
np rozszerzanie laczliwosci liczebnikow glownych (szesc kurczat zamiast szescioro kurczat) albo slucham audycje radiowa zamiast slucham audycji radiowej albo laczenie przyimka przeciw - np tabletki przeciwbolowe zamiast od bolu glowy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
od zapozyczen, np lider, menedzer
|
|
|