Antropologia

 0    60 fiszek    herbatazcukrem
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
Ricoeur
rozpocznij naukę
(narracje) fronesis, opowieści o dzieciństwie tworzą tożsamość narracyjną
H. White
rozpocznij naukę
(narracje) teksy historyczne zawierają elem. narracji, fakt nie istnieje
N. Frye
rozpocznij naukę
(narracje) mity pomagają przyswoić informacje
Baudrillard
rozpocznij naukę
(narracje) (zmysły) (rzeczy) wszystko jest zapośredniczone; (przestrzeń) symulakrum;
Heidegger
rozpocznij naukę
(narracje) dasein, (emocje) istnieje uniwersalny zestaw emocji wynikający z natury
Lyotard
rozpocznij naukę
(narracje) wielkie narracje
Casirer
rozpocznij naukę
(przestrzeń) w religii i micie góra jest nacechowana pozytywnie, a dół negatywnie
Lakoff i Johnson
rozpocznij naukę
(przestrzeń) góra pozytywna, dół negatywny, np. "panować NAD sytuacją"
Eliade
rozpocznij naukę
(przestrzeń) sacrum i profanum
Carteau
rozpocznij naukę
(przestrzeń) przestrzeń przechodzi w zhumanizowane miejsce
Morley
rozpocznij naukę
(przestrzeń) publika - męska, dom - kobiecy, dobra kobieta zostaje w domu, bo publika może ją zepsuć
Auge
rozpocznij naukę
(przestrzeń) niemiejsca
Foucault
rozpocznij naukę
(przestrzeń) heterotopie; (czas) historia to dyskurs; (cielesność) ciało podlega mechanizmom władzy); (zmysły) wzrok to władza;
Walter Benjamin
rozpocznij naukę
(miasto) flaneur
J. Wolff
rozpocznij naukę
(miasto) flaneuress
James Clifford
rozpocznij naukę
(ruch) grupy podróżujące metaforą życia wewnętrznego
Deleuze i Guattari
rozpocznij naukę
(ruch) podmiot nomadyczny, dezintegracja tożsamości
Z. Bauman
rozpocznij naukę
(ruch) człowiek to zbieracz wrażeń, którymi się potem dzieli np. przez media społ.
Braidotti
rozpocznij naukę
(ruch) figuracja podmiotu nomadycznego, świadome przechodzenie przez idiomy kulturowe
Latour
rozpocznij naukę
(ruch) (rzeczy) społeczeństwo sieci, teoria aktora-sieci ANT
Said
rozpocznij naukę
(ruch) orientalizm
Arystoteles
rozpocznij naukę
(czas) czas jest miarą ruchu; (zmysły) hierarchia zmysłów
św. Augustyn
rozpocznij naukę
(czas) teraźniejszość jest rozszerzana przez pamięć [przeszłość] i oczekiwanie [przyszłość]
Jung
rozpocznij naukę
(czas) czas cykliczny
Eliade
rozpocznij naukę
(czas) w religii czas nie jest jednolity, bo okres świecki jest przerywany okresem sakralnym
Assmann
rozpocznij naukę
(czas) pamięć komunikatywna przechodzi w p. pokoleniową, zbiorową i kulturową
Hirsch i Ven Alphen
rozpocznij naukę
(czas) postpamięć
Hobsbawm
rozpocznij naukę
(czas) tradycje wynalezione
Rothberg
rozpocznij naukę
(czas) pamięć wielokierunkowa
Wollstonecatt
rozpocznij naukę
(gender) prawo do głosowania i wykształcenia dla kobiet, 1 fala
de Beauvoir
rozpocznij naukę
(gender) kobieta jako inna, 1 fala
Mulvey
rozpocznij naukę
(gender) (zmysły) male gaze, 2 fala
J. Butler
rozpocznij naukę
(gender)(cielesność) performatyka płci, 3 fala
de Lauretis
rozpocznij naukę
(gender) gender to konstrukt, 3 fala
Badinter
rozpocznij naukę
(gender) androgynia to idealizacja, historia miłości macierzyńskiej
Freud (debil)
rozpocznij naukę
(gender) zazdrość o penisa; (cielesność) ego, id, superego, popędy;
Bettelheim
rozpocznij naukę
(gender) zazdrość o macicę
Haraway
rozpocznij naukę
(gender) cyborg to wolność kobiety od klisz kulturowych
Grosz
rozpocznij naukę
(gender) powrót do ról genderowych, ale nie fallocentrycznych; (cielesność) feminizm korporalny, ulatujące ciała; (rzeczy) proteza dodatkiem czy przemianą ciała
małżeństwo Ardener
rozpocznij naukę
(gender) wspólnota męska vs wspólnota żeńska
Kartezjusz
rozpocznij naukę
(cielesność) dualizm, rozum vs ciało
Nietsche
rozpocznij naukę
(cielesność) ciało warunkiem zrozumienia świata
Lacan
rozpocznij naukę
(cielesność) dziecko uzyskuje tożsamość, gdy rozpozna się w lustrze
Husser
rozpocznij naukę
(cielesność) ciało jako rzecz vs ciało własne
Mauss
rozpocznij naukę
(cielesność) jak kultura wpływa na to, jak używamy swojego ciała
Mead i Elias
rozpocznij naukę
(cielesność) wstyd, ciało a mechanizmy społeczne
Bachtin
rozpocznij naukę
(cielesność) semantyka twarzy, groteska
Sonntag
rozpocznij naukę
(cielesność) choroba jako metafora
Kristeva
rozpocznij naukę
(cielesność) abiekt/wymiot, semiotyka vs symbolika, wpływ religii na cielesność
Douglas
rozpocznij naukę
(cielesność) granice ciała, system kastowy, wydzieliny
Chirpaz
rozpocznij naukę
(cielesność) ciało nabiera znaczenia dopiero gdy jest uszkodzone, np. obdarta pięta
Platt
rozpocznij naukę
(zmysły) imperialne spojrzenie
Goffman
rozpocznij naukę
(zmysły) głuchota niesłusznie utożsamiana z głupotą; (emocje) wpływ miejsca urodzenia na to, czego się oczekuje od podmiotu
Dollar
rozpocznij naukę
(zmysły) głos we władzy totalitarnej
Giddens
rozpocznij naukę
(zmysły) posiłki a samodyscyplina
Platon
rozpocznij naukę
(emocje) rozum to woźnica, emocje to konie
R. Williams
rozpocznij naukę
(emocje) kultura wytwarza emocje
Girard
rozpocznij naukę
(emocje) pożądanie mimetyczne
Kant
rozpocznij naukę
(rzeczy) relacja podmiot-przedmiot
Gibson
rozpocznij naukę
(rzeczy) afordancje

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.