Pytanie |
Odpowiedź |
spoleczne formy religii i czym sie roznia rozpocznij naukę
|
|
rozproszona w strukturze spolecznej oraz religia oficjalna. pierwsza- niewyspecjalizowana i charakterystyczna dla spoleczenstw pierwotnych (druga na odwrot)
|
|
|
sposoby organizowania sie wladzy w religii oficjalnej rozpocznij naukę
|
|
episkopalna (kosciol katolicki), prezbiterianska (kosciol ewangelicki), kongregacyjna (kosciol zielonoswiatkowy)
|
|
|
religia oficjalna: definicja rozpocznij naukę
|
|
zbior przekonan i praktyk nakazywanych, regulowanych i wpajanych przez zorganizowane, scisle religijne grupy. wyznaczaja one normy wierzen, dzialan oraz kto nalezy do niej a kto nie
|
|
|
wymiary religijnosci indywidualnej rozpocznij naukę
|
|
doswiadczeniowy, rytualny, ideologiczny, konsekwencyjny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbior religijnych i quasi-religijnych przekonan nieakceptowanych przez oficjalne grupy religijne
|
|
|
funkcjonalne podejscie do religii rozpocznij naukę
|
|
religia jako uniwersalne doswiadczenie, odpowiedz na uniwersalne potrzeby ludzie, jej funkcje do odpowiedzi dotyczace spraw ostatecznych, zapewnianie emocjonalnego spokoju, solidarnosc spoleczna, kontrola spoleczna, wsparcie dla rzadu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przedmiot codziennego uzytku, ktory kolektywnie zostaje zdefiniowany jako przedmiot swiety (durkheim)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
religia w tradycji konstrukcjonizmu rozpocznij naukę
|
|
religia jest konstruowana spoleczjie poprzez symbole i rytualy jednoczace w moralna wspolnote oraz pozwalajace oddzielic sacrum od profanum
|
|
|
peter berger; spoleczna struktura sensu (nomos) rozpocznij naukę
|
|
funkcja spoleczenstwa jest nadawanie sensu doswiadczeniom jednostki
|
|
|
nurt religijny wiazacy katolicka doktryne z elementami marksizmu (lata 60.) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przejscie od poziomu lokalnego do spolecznego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
spychanie religii do sfery prywatnej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wybieranie tylko fragmentow religii
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tworzenie "kolazu" z religii
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
konserwatywna religijna doktryna ktora opiera sie na dopasowaniu, adaptowaniu relogii do nowoczesnosci, postulujaca obrone tradycyjnej religii
|
|
|
cechy charakterystyczne nurtow fundamentalistycznych rozpocznij naukę
|
|
literalna interpretacja tekstow swietych, odrzucenie religijnego pluralizmu, osobiste doswiadczenie obecnosci boga, opozycja w stosunku do swieckiego humanizmu, patriarchalizm, polityczny wymiar
|
|
|
sposoby zmiany swiata spolecznego rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
religia kulturowa nj demerath iii rozpocznij naukę
|
|
umiejscowiona w kulturze i niewymagajaca aktywnej partycypacji w rytualach i w wierzeniach, religijna tradycja nadajaca sens i ciaglosc indywidualnej tozsamosci z przeszloscia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
koedy aktywna mniejszosc praktykuje w imieniu nieaktywnej wiekszosci
|
|
|
deprywatyzacja religii; jose casanova rozpocznij naukę
|
|
krytyka teorii sekularyzacjii, rola religii w sferze publicznej uznana ale ograniczona do sfery spoleczenstwa obywatelskiego jako jeden z rownowaznych glosow w debacie publicznej
|
|
|
ile jest organizacji religijnych dzialajacych na podstawie odrebnych ustaw rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
ile jest organizacji wpisanych do rejestru zwiazku wyznaniowych rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
status organizacji religijnych w polsce rozpocznij naukę
|
|
konstytucja, ustawa o gwarancji wolnosci sumienia i wyznania. kosciol katolicki dodatkowo: konkordat, preambula konstytucji
|
|
|
ile wyznawcow by wniesc wniosek o rejestracje wyznania rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
cuius regio, eius religio rozpocznij naukę
|
|
czyj kraj, tego religia (wladca decyduje jaka religia jest obowiazujaca na terenie)
|
|
|
prekursor tolerancji religijnej rozpocznij naukę
|
|
thomas locke (list o tolerancji)
|
|
|
zasada podwojnej tolerancji rozpocznij naukę
|
|
demokratyczne panstwo wymaga przestrzeni politycznej wolnej od reigii oraz przestrzeni dla obywateli by mogli oni realizowac swoja religijnosc
|
|
|
hierarchia uznania religii rozpocznij naukę
|
|
najtrudniej maja mniejszosci religijne ktore nie maja kontekstu historycznego z danym miejscem
|
|
|
unia europejska a religia rozpocznij naukę
|
|
artykul 16 z traktatu lizbonskiego
|
|
|
modele religii w szkolach rozpocznij naukę
|
|
konfesyjne (wyznaniowe), nauczanie o religii, brak (nie ma w europie)
|
|
|