Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
ochrona przed wysychaniem fagocytozą wirusami, ułatwia thezei tworzenie biofilmu, wspomaga ruchliwość
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
lipidy, białka integralne i powierzchniowe, sterole, glikoproteiny. dwuwarstwa fosfolipidowa, amfipatyczna, hydrofilowa i hydrofobowa część
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bariera półprzepuszczalna, utrzymanie hemostazy, odbiór sygnałów, transport substancji, rozpoznawanie komórek
|
|
|
jakie fosfolipidy budują wew błonę rozpocznij naukę
|
|
fosfatydylo, seryna, histydyna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
asymetria związana z fosfolipidami, białkami; płynność, półprzepuszczalność,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
płynność błony, od czego zależy rozpocznij naukę
|
|
sterol usztywnia, od długości łańcucha, nasycenia ogonów lipidowych, temperatury -wyzsza upłynnia
|
|
|
co to jest przepuszczalność błon rozpocznij naukę
|
|
to zdolność do przepuszczania różnych substancji – takich jak jony, cząsteczki wody, składniki odżywcze czy produkty przemiany materii – między wnętrzem komórki a jej otoczeniem.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
integralne, powierzchniowe, glikoproteiny
|
|
|
jak są zakotwiczone białka w błonach i jak je wypłukiwać rozpocznij naukę
|
|
powierzchniowe -Nie są wbudowane w błonę, przyczepione poprzez interakcje z białkami lub lipidami. (wysokie pH i siła jonowa) Białka integralne- Przenikają przez dwuwarstwę lipidową, hydrofobowe fragmenty oddziałują z wnętrzem błony(detergenty)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
receptory, enzymy, transportujące, adhezyjne, sygnalizacja wewkom.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Dyfuzja to samorzutny ruch cząsteczek z miejsca o większym stężeniu do miejsca o mniejszym stężeniu, aż do wyrównania stężeń. Nie wymaga energii – jest to proces bierny.
|
|
|
rodzaje dyfuzji ułatwionej rozpocznij naukę
|
|
białka nośnikowe, kanały jonowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
selektywne białka wiążące substrat po jednej stronie błony, przenoszą cząsteczkę, bez ATP
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pompa protonowa, kanały jonowe, pompy, nośniki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
h+atpaza, transport h+ na zewnątrz kom, stabilizacja pH, utrzymanie potencjału błony, AG-blona
|
|
|
białka abc transportery, domeny, rola, energia i ile, jak podzielona, przykład rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
gdzie sa abc transportery rozpocznij naukę
|
|
błona kom, wakuola, mitochondria, peroksysomy, cytoplazma
|
|
|
funkcja abc transporterow rozpocznij naukę
|
|
import u prokariota-pobieraja sub; eksport-wyrzucaja toksyny, białka, leki; translacja naprawa DNA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rodzina pdr - najlepiej poznane, substraty rozpocznij naukę
|
|
PDR, MDR, ALDP, MRP/CFTR, YEF3, RLI. pdr5p, snq2p, pdr12p
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
detoksykacja metali ciężkich
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pompa klasyczna, molekularny odkurzacz, flipaza
|
|
|
MFS transportery, działanie rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
przykład transporterów w pierwszej pod rodziny DHA1 i DHA2 jakie substraty rozpocznij naukę
|
|
DHA1- Aqr1p, Fir1, Qdr2; DHA2- Atr1p, Azr1p, Sge1p, transport aminokwasow, jonów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
transport aktywny- pierwotny, wtórny, dyfuzja prosta, ułatwiona,
|
|
|
jakie cząsteczki w dyfuzji są transportowane rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nie wymaga energii ale nośników-bialek błonowych -akwaporyny
|
|
|
jądro kom -jakie sub do cytoplazmy a jakie do jądra rozpocznij naukę
|
|
do cyto- mRNA, trna, snRNA. do jądra - białka, enzymy, nukleotydy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podwójna otoczka z porami, cheterochromatyna, euchromatyna, dna, rna, histony, enzymy, nukleotydy, jąderko
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
replikacja, ekspresja genów, transkrypcja, dojrzewanie rna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
synteza lipidów, detoksykacja, magazyn wapnia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pokryta rybosomami, synteza białek, fałdowanie, modyfikacja, kontrola jakości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
-glikolizacja, modyfikacja białek, synteza polisacharydow, sortowanie białek, przebudowa błon
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
trawienie wewkom. enzymy hydrolityczne
|
|
|
transport egzo i endocytoza co to rozpocznij naukę
|
|
endocytoza- z błony do lizosomów (degradacja związkow), fagocytoza- duże cząsteczki, pinocytoza - małe rozp cząsteczki, egzocytoza - z er do błony kom (wydzielanie białek i lipidów)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
peroksysomy funkcja procesy rozpocznij naukę
|
|
bytoksydacja nadtlenkiem wodoru
|
|
|
skład błony mito, matrix skład i procesy rozpocznij naukę
|
|
łańcuch oddechowy h+ ATPaza-syntaza atp. matrix. bo na zewnętrzne przestrzeń międzybłonową bo na wewnętrzną macierz mitochondrialne
|
|
|
jakie geny kodują mit dna drożdży, dna mit drozdy, wielość jakie geny rozpocznij naukę
|
|
37 genów, = 13 kodujących podjednostki kompleksów 1,3,4,5. 2 geny rRna. 22 geny trna
|
|
|
dlaczego mit dna szybko eweoluje rozpocznij naukę
|
|
bo mama jest oddechowy i reaktywne formy tlenu a nie ma enzymów do ich neutralizacji i ochrony
|
|
|
w wyniku utleniania w łańcuchu oddechowym i ile ATP rozpocznij naukę
|
|
z nadh - 3 ATP, z fadh2- 2 atp
|
|
|
mutacje mitochondrialne choroby przykład rozpocznij naukę
|
|
zespół Lebera-mogła utrata wzroku, mutacja kompleksu 1.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
synteza ATP, magazyn wapnia, inicjacja apoptozy, oddychanie kom, synteza steroidów
|
|
|