Pytanie |
Odpowiedź |
|
rozpocznij naukę
|
|
srodowisko i oddzialywania genetyczne
|
|
|
Daniel Levinson i Erik Erikson rozpocznij naukę
|
|
Jako pierwsi stwierdzili, że osobowść rozwija sie przez cale zycie
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
progresowe zmiany, wykształcanie się nowych cech/zachowań lub ich nasilenie się
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Analizowanie, badanie i wyjasnianie zmian zachadzacych w ciagu całego życia.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Badanie ilości, jakosci i czasu zmian
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rodzimy się z planem rozwoju, ktory wykonujemy do punktu finalnego - rozwoju.
|
|
|
Podstawowe problemy psychologii rozwojowej rozpocznij naukę
|
|
Co badamy? Jak przebiega zmiana rozwojowa? Jakie czynniki warunkują zmianę rozwojową? Jakie są wskaźniki zmian?
|
|
|
Zasada rozwojowa Spencera rozpocznij naukę
|
|
Rozwój polega na przechodzenie ze stanu ogólnego i jednorodnego do zroznicowanego i wyspecjalizowanego (przykład: dyskomfort u niemowlaka i dziecka)
|
|
|
Podstawowa zasada dozwojowa Baera rozpocznij naukę
|
|
Rozwój organizmów przebiega od cech ogólnych, wspólnych dla większej grupy, do cech szczegółowych charakterystycznych dla gatunków.
|
|
|
Zasada ortogenetyczna Wernera rozpocznij naukę
|
|
Rozwój przebiega od globalnego i niezróżnicowanego stanu do stanu wyspecjalizowanego i zróżnicowanego rozwój języka - od rozróżniania dźwięków, do słów, głosek, precyzyjnych wypowiedzi
|
|
|
zjawisko kaczuszki/gęsi Lorenza rozpocznij naukę
|
|
Podążamy za obiektem który widzimy po raz pierwszy (do 12h) Jeśli go nie zobaczymy w momencie krytycznym nie nastąpi przywiązanie
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niwe struktury powstają w wyniku rozwoju a nie są od początku gotowe
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
klasyczny i neonatywistyczny
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stadia rozwojowe, ogólne zasady uczenia się Burnus, Fredric, Skinner
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wiedza wrodzona, rozwój modułowy Fodor
|
|
|
Teoria modularności umysłu Fodora rozpocznij naukę
|
|
Umysł ludzki składa się z modułów poznawczych Teoria modułów dotyczy tylko niektorych procesow poznawczych (rozpoznawanie twarzy, języka, emocji)
|
|
|
Teoria gramatyki uniwersalnej (Noam Chomsky) rozpocznij naukę
|
|
Wszystkie języki mają wspólną strukturą którą ludzie potrafią wrodzenie przyswajać
|
|
|
Teoria inteligencji wielorakich (Howard Gardner) rozpocznij naukę
|
|
Inteligencja składa się z różnych typów inteligencja językowa, logiczno matematyczna, muzyczna, interpersonalna, intrapersonalna
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zmiany w gatunkach ktore zaszly w wyniki ewolucji
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zmiany filogenetyczne dotyczące czlowieka
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozwój indywidualny jednostek
|
|
|
Zmiany ontogenetyczne opisowe rozpocznij naukę
|
|
ilosciowe/jakosciowe, ukierunkowane/nieukierunkowane, ciągłe/skokowe, elementarne/globalne
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zmiany w strukturze dzialania Dziecko zaczyna mysleć logicznie, a potem abstrakcyjnie (Piaget)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mają okreslony cel (np. dojrzałość) rozwój emocjonalny-wieksza kontrola nad emocjami
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wahania nastroju w okresie dojrzewania
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mają wpływ na wiele obszarow funkcjonowania jednostki dojrzewanie płciowe zmienia wygląd, emocje, tożsamość
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dotyczą jednego obszaru, jednej funkcji poprawa pamięci krótkotrwałej
|
|
|
zmiany ontogenetyczne - skutki rozwoju rozpocznij naukę
|
|
różnicowanie/integrowanie, uwewnętrznienie/uzewnętrznienie, indywidualizacja/uświadomienie/aktualizacja
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jednistka przyswaja normy i czyni je swoimi dziecko nie rozbija szklanki bo nie mozna, a nie tylko dlatego ze dorosly patrzy
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyrazenie tego co wewnątrz poprzez działanie
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
funkcje, reakcje stają sie bardziej złożone dziecko uczy sie rozrozniac emocje
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
łączenie roznych funkcji, ról w jedna calosc uczen laczy wiedze z roznych dziedzin by rozwiazac problem
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces w ktorym jednostka poznaje swoja tozsamosc nastolatek wybiera szkole ktora chce a nie ktora sie od niego oczekuje
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zdanie sobie sprawy z własnych emocji, myśli, potrzeb czlowiek zdaje sobie sprawe ze jego zlosc wynika z leku
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
urzecywistnianie swojego potencjalu podejmowanie dzialan zgodnych ze swoimi wartosciami
|
|
|
geneza zmian (zmiany ontogentyczne) rozpocznij naukę
|
|
genotypowe/fenotypowe, kumulatywne/interakcyjne
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dziedziczenie biologicznych cech
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
widoczne ukształtowanie cech jednostki wynikajacych z genetyki i srodowiska
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozwój to nagromadzenie doswiadczen i umiejetnosci nauka jezyka: slowa-zdania-teksty
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cechy ktore wynikaja z nowej sytuacji, relacji, kontekstu dziecko staje sie otwarte bo trafiło na wspierajacego nauczyciela
|
|
|
funkcje zmian ontogenetycznych rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czlowiek tworzy cos nowego dziecko nie tylko nasladuje doroslych, ale tworzy własna zabawe
|
|
|
3 zrodla zmiennosci genetycznej rozpocznij naukę
|
|
mutacje genów i dziedziczenie genow, roznice miedzykohortowe, roznice miedzy rodzenstwem
|
|
|
mutacje genow - czynnik nieaddytywny rozpocznij naukę
|
|
efekt nie jest prosta suma wpływu genow, geny zmieniaja nawzajem swoje dzialanie
|
|
|
dziedziczenie genow - czynnik addytywny rozpocznij naukę
|
|
addytywnosc - efekty sumuja sie liniowo
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
roznice miedzypokoleniowe
|
|
|
roznice miedzy rodzenstwem lub czlonkami kohort rozpocznij naukę
|
|
indywidualne wplywy, nie musza dzialac tak samo na rodzenstwo
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pasywna, aktywna, reaktywna
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wspolpraca srodowiska i genotypu bez aktywnego wkladu dziecka dziecko dziedziczy potencjal intelektualny - rodzice czytaja z nim ksiazki - dziecko nie wybiera srodowiska
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
genotyp dziecka - reakcja otoczenia - wplyw na rozwoj dziecka
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wybieranie srodowiska zgodjieb z tym co dostalismy w genach wybor zawody dynamicznego przez osoby z aktywnym temperamentem
|
|
|
rodzaje efektow interakcji pomiedzy genami a srodowiskiem rozpocznij naukę
|
|
efekt spustowy, efekt prewencyjny, efekt selekcyjny, efekt uszkodzen i ubytkow, efekt kompensacyjny
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nieprawidlowe srodowisko uruchamia negatywny potencjal zawarty w genotypie duzy stres prowadzi do alkoholizmu do ktorego sklonnosci odziedziczylismy po rodziach
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sprzyjajace srodowisko chroni przed ujawnieniem sie genetycznie potencjalnie nieprzyjemnych cech
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
genotyp jednostki wplywa na wybor srodowiska w ktorym funkcjonuje
|
|
|
wfekr uszkodzen u ubytkow rozpocznij naukę
|
|
zjawisko strat w funkcjonowaniu jednostki w wyniku procesow starzenia sie (np demencja)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tworzenie warunkow do kompensowania ubytkow pojawiajacych sie w trakcie zycia zajecia kompensacyjno rehabilitacyjne dla dzieci
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zachowanie czlowieka tworzy sie w wyniku pola psychologicznego zachowanie=funcija osoby i srodowiska to jak sie zachowujemy zalezy od interakcji miedzy cechami czlowieka a sytuacja w ktorej sie znajduje
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dlaczego cos sie wydarzylo
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
model mechanistyczny, organizmiczny, kontekstualny
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bodziec - reakcja czlowieka czlowiek uczy sie bo jest nagradzane za dobre odpowiedzi, a nie z potrzeby rozwoju
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czlowiek samodzielnie sie rozwija wg wewnetrznego planu dziecko samo eksploruje swiat a jego rozwoj przebiega np wg planu Piageta
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozwoj zalezy od kontekstu dziecko rozwija sie inaczej w rodzinie polskiej i japosnkiej
|
|
|