Pytanie |
Odpowiedź |
scharakteryzuj położenie Grecji rozpocznij naukę
|
|
Półwysep Bałkański, Tesalia- równina w dorzeczu dzeki Penejos, Beocja- równina w środkowej Grecji, Attyka- kraina podzielona górami
|
|
|
Scharakteryzuj cywilizację Minojską rozpocznij naukę
|
|
rozwinęła się na Krecie, za twórcę uważa się króla Minosa, produkowali wina, rozwinęli handel morski oraz tworzyli luksusową ceramikę, stworzyli pismo linearn A 1650r. p.n.e. wybuch wulkanu na wyspie Thera, 1450r.p.n.e. najazd Achajów, zniszczenie kultury
|
|
|
W którym roku Achajowie najechali na minojczyków? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Opisz cywilizację Mykeńską rozpocznij naukę
|
|
Twórcami byli Achajowie (nazwa pochodziła od Myken- najważniejszy ośrodek), budowali pałace podobne do tych na Krecie ale miały mury obronne, brak dziedzińców i malowidła militarne, stworzyli pismo linearne B, rozpadli się ok. 1200r. p.n.e.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stworzone przez mykeńczyków, były grobami z bogatym wyposażeniem, poza ciałami były tam różne skarby tj. ceramika czy wyroby z kości słoniowej, zmarli mieli na twarzach złote maski
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
budowane później ze znaczeniem monumentalnym, powstały głównie dla władców np. Agamemnona
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
okres ok. 1200-1100r. p.n.e. po upadku cywilizacji mykeńskiej przez najprawdopodobniej Heraklidów (potomkowie Heraklesa ktorzy zostali wygnani z Myken, wywodzili się z plemienia dorów), rozpoczęła się migracja jońska oraz cała Grecja została zasiedlona
|
|
|
Scharakteryzuj przebieg wojny Trojańskiej rozpocznij naukę
|
|
rozpoczęła się wyprawą Achajów w 1200r. p.n.e. a na jej czele stał Agamemnon przez to, że Parys uprowadził Helenę (żonę Menelaosa króla Sparty), zakończyła się zniszczeniem Troi i trwała 10 lat
|
|
|
scharakteryzuj okres archaiczny rozpocznij naukę
|
|
odrodziła się kultura grecka, rozwinął się handel, doszło do nowych podbojów-wielka kolonizacja, powstanie pierwszych poleis (greckie miasta-państwa), powstało pojęcie Hellady (grecja) oraz Hellenów (grecy)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ustrój w którym rządzi jedna osoba (najwyższy kapłan)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rządy niewielkiej grupy zazwyczaj najbogatszych, najmądrzejszych obywateli
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest to przejęcie władzy w wyniku zamachu stanu
|
|
|
z czego składała się armia grecka? rozpocznij naukę
|
|
jazda- złożona z arystokratów, hoplici- ciężkozbrojni poechurzy (zbroja, tarcza, włócznia), falanga- szyk hoplitów (zazwyczaj 8 rzędów, dążyli do cofania się przexiwnika)
|
|
|
Co powodowała Wielka Kolonizacja? Jak wyglądało wtedy życie greków rozpocznij naukę
|
|
przeludnienie, niedostatek ziem uprawnych co zmusiło mieszkańców do emigracji, za początek uwaza sie 770r pne i utworzenie osady na wybrzezu Italii, utworzone kolonie byly niezalezne od metropolii- razem handlowaly i wzorowalh sie nawzajem, gosp wymienna
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wymień przejawy wspólnoty greckiej rozpocznij naukę
|
|
wierzyli ze ich wspolnym przodkiem był Hellen, mieli wspólne miejsca kultu tj. Olimpia czy Delfy, ten sam styl życia, kanon piękna, inny dialekt ale mogli się nawzajem porozumieć
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
okręt grecki, miał trzy rzędy wioseł oraz żagle, używany nie tylko do wojen ale także do handlu bo były bardzo stabilne
|
|
|
jaką rolę odgrywała Sparta? rozpocznij naukę
|
|
jedno z ważniejszych poleis, podbili Lakonię a jej ludność zmienili w helotów (niewolników), stała się największym poleis- zrezygnowali z ekspansji tworząc sojusze
|
|
|
czym był związek peloponeski? rozpocznij naukę
|
|
sojusz polityczno wojskowy złożony z wielu poleis gdzie dominację miała Sparta
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
twórca systemu społecznego i ekonomicznego, stworzył Wielką Rhterę- regulacje prawa (posiedzenia zgromadzeń, przekazhwanie ziemi, powstanie geruzji- rada starszych) panowała równość w sparcie
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
elita państwa, oni rządzili bo była oligarchia, nazywani inaczej homoioi
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ludzie z wolnością osobistą ale podporządkowani spartiatom
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
system polityczny, Sparty gdzie rządziło dwóch królów
|
|
|
opisz radę starszych- geruzję rozpocznij naukę
|
|
po królu mieli najwyższy wpływ na państwo, 28+2 osoby, członkowie mieli min. 60 lat
|
|
|
opisz zgromadzenie ludów (apella) rozpocznij naukę
|
|
wszyscy pełnoprawni obywatele Sparty, zwoływane raz w miesiącu przez króla, wybierali gerotów i eforów, decydowali o wojnie i pokoju
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rada złożona z 5 osób, zwoływali zgromadzenia, utrzymywali dyscyplinę i wykonywali polecenia gerontów
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
najwyższa władza sądownicza, nadzorowali sprawy państwa, wraz z eforami tworzyli, straż praw”
|
|
|
jak wyglądało wojsko spartańskie? rozpocznij naukę
|
|
wyglądali jak hoplici, mieli czerwone peleryny a na tarczach lambdę, składało się z ludzizajmująxych się na co dzień rzemiosłem
|
|
|
czym była diaita i agoge? rozpocznij naukę
|
|
styl zycia opierajacy sie na sluzbie wojskowej oraz spartanskie wychowanie- dziecko po 7 roku zycia zabierano rodzicom na szkolenie na wojownikow do koszar)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
leżą w Attyce (srodkowa rownina grecji), za tworce uznano Tezeusza, mieli problemy niewoli za dlugi (bogaci pozyczali pieniadze biednym a biedni nie mieli z czego placic) centralnym punktem w atenach byl akropol (byly tam swiatynie poswiecone bogom)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
urzednicy zajmujacy sie najwazniejzzymi sprawami poleis
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rada zajmujaca sie polityka poleis, ustalali prawa, zajmowali sie sadownictwem
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
spisane w 621r pne, bylo przekonanie ze sa zapisane krwia czyli byly surowe, okazalo sie ze nie rozwiazuja problemow spolecznych
|
|
|
czym bylo strzasniecie dlugow i kto to zrobil? rozpocznij naukę
|
|
Solon w 594/593r pne bylo to anulowanie dlugow, zakaz niewoli
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
561-528/527r. pne. byla to tyrania, rzadzil polis i dbal o zycie spoleczenstwa, wzniosl wiele monumentalnych budowli, uruchomil wodociafi
|
|
|
jakie reformy wprowadzil Klejstenes i kiedy rozpocznij naukę
|
|
508-507r pne, wprowadzil podzial na fyle oraz demy, stworzyl rade pieciuset
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cudzoziemcy w atenach, nie odczuwali obcosci kulturowej jesli przebywali w atenach dluzej niz miesiac musieli sie zarejestrowac jako cudzoziemch inaczej mogli trafic do niewoli
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pracowali w kopalniach i na polach, w zamoznych domach sprzatali czy gotowali
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zgromadzenie ludowe, najwazniejsza instytucja, decyzje byly podejmowane publicznie, kazdy mial peawo do glosu by miec poparcie uzywano retoryki
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sad ludowy rozpatrujacy sprawy majatkowe i umowy handlowe, w sklad wchodzilo 600 sedziow
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dowodcy wybierani przez zgromadzenie, bylo ich 10, urzedy byly losowane a te do ktorych byly potrzebne kompetencje byly wybierane na zgromadzeniu
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
okres po zakonczeniu kadencji urzedniczej
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nieoficjalny urzednik, nie mial pozycji urzednika ale poparcie ludzi, wprowDzili ostracyzm
|
|
|