Pytanie |
Odpowiedź |
|
rozpocznij naukę
|
|
Ośmiesza, piętnuje ludzkie wady, Utwór łączy epikę oraz lirykę, wywodzi sie z antyku, ma na celu nauczać.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Dotyczy rozbiorów Polski, Autor porównuje Polskę do okrętów, a Polaków do majtków, którzy nawzajem obwiniają sie o upadek kraju.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
opowiada o problemach polskiego społeczeństwa. Nawołuje do powstrzymania sie od picia trunków w celu zachowania trzeźwego umysłu.
|
|
|
cechy literatury - klasycyzm rozpocznij naukę
|
|
prostota, zrozumiałość, precyzja
|
|
|
cechy literatury - Racjonalizm rozpocznij naukę
|
|
Ludzie są w stanie odkryć prawdę myśląc
|
|
|
cechy literatury - Sentymentalizm rozpocznij naukę
|
|
stawia na uczucia i emocje
|
|
|
Cechy literatury - krytycyzm rozpocznij naukę
|
|
Negatywne podejście do wszystkich ideologii religii
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
John Locke, Jean Jack Jacques Roussean, Immanuel Kant, Wolter
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ma tylko charakter fizyczny
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
istnieją tylko zjawiska naturalne i nie ma żadnych nadprzyrodzonych
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
W Europie było w 17 i 18 wieku, a w Polsce w 18 wieku. Nazwa wywodzi sie z tego, że człowiek postawił na rozum i samorozwój. Skojarzenie - zerwanie z wiarą, rozum ponad wszystko i nie istnieje świat nadprzyrodzony.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Z inicjatywy Poniatowskiego, dla szlachciców.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Szkoła dla synów magnatów oraz dla bogatych szlachciców
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bóg istnieje ale nie ingeruje w ludzkie życie
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bóg istnieje i chroni ludzi bożą opatrznością
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Uczenie sie przez doświadczenie
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Rozum jest narzędziem do poznawania świata
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Postępowanie ma być jak najbardziej użyteczne dające jak najwięcej szczęścia z jak najmniejszym nieszczęściem.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|