Pytanie |
Odpowiedź |
Rosenhan i Seligman (1996) warunki konieczne i wystarczające, żeby mówić o patologii rozpocznij naukę
|
|
cierpienie, trudność w przystosowaniu, wyrazistość i konwencjonalność utrata kontroli, naruszenie norm moralnych i ideałów, dyskomfort obserwatora
|
|
|
Normę od patologii odróżnia rozpocznij naukę
|
|
funkcjonalność zachowania adekwatność zachowania bez naruszenia praw i cielesności i innych osób
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stan społeczny, w którym normy tracą znaczenie regulacyjne dla zachowań człowieka sprawne funkcjonowanie w społeczeństwie zależy od internalizacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zjawiska powodujące rozpad więzi międzyludzkich - rozpad rodziny, mobbing, bezrobocie brak oczekiwanych nagród za zachowania zgodne z normami społecznymi nieprzewidywalność procesów społecznych - kryzysy, konflikty, katastrofy
|
|
|
Teoria anomii Emila Durkheima rozpocznij naukę
|
|
-jednostka nie odróżnia dobra od zła - to podstawowy objaw kryzysu w społeczeństwie - to walka z hierarchizacją w społeczeństwie walka z nierównościami klasowymi i związanymi z płcią, rasą, granice wyznacza kontrola ze strony społeczeństwa (kontrola normatywna)
|
|
|
Teoria anomii Roberta Mertona rozpocznij naukę
|
|
Anomia to stan braku satysfakcji jednostki ze stanu struktury społecznej anomia Sukcesu - osiągają sukces materialny, ale nie mogą zaspokoić potrzeb społecznych takich jak uznanie czy szacunek. 2 typy - anomia Deprywacji - jednostki nie mają dostępu do zasobów społecznych i materialnych, które są uznawane w społeczenstwie za pożądane (władza, prestiż)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Stan anomii następuje wtedy, kiedy w społeczeństwie istnieje systematyczna niezgodność pomiędzy celami, do których aspirują jednostki, a środkami, których dostarcza im społeczeństwo do realizacji tych celów Ambicje nie pochodzą z natury ludzkiej(Durkheim), a są kształtowane przez społeczeństwo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
umiejętność przystosowania się do zasad panujących w społeczeństwie, polegający na akceptacji celów oraz środków do nich prowadzących jako jedyny uznany za niedewiacyjny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nadmierny konformizm, całkowite poddanie się panującym zasadom i normom bez cienia autorefleksji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sposób osiągania celów akceptowanych przez i jednostkę i społeczeństwo za pomocą środków niemoralnych i nielegalnych Jest elementem charakterystycznym dla sposobu funkcjonowania wszystkich klas społecznych jest oznaką, że jednostka nie przeszła prawidłowo socjalizacji w procesie wychowania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
chęć uniknięcia jakichkolwiek form życia w społeczeństwie poprzez unikanie kontaktu z realnymi problemami i codziennym życiem w społeczeństwie głównie osoby uzależnione, np. od alkoholu czy narkotyków
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
najbardziej destrukcyjne zachowanie charakteryzujące się całkowitym odrzuceniem norm i zasad przy jednoczesnej chęci wprowadzenia własnych
|
|
|