Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
stary wyraz, który wyszedł już z użytku.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nowy wyraz, często odnosi się np. do slangu młodzieżowego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pieszczotliwe nazwanie kogoś np. synku zamiast synu. Zwykle ma to związek z elementem wrażliwości w utworze.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zestawienie obcych znaczeniowo wyrazów, metafora to inaczej przenośnia np. Wyłożyć kawę na ławę- gdy chcemy z kimś bezpośrednio pogadać.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ma jedno znaczenie dosłowne i różną liczbę znaczeń ukrytych(Amor- stworzenie lub miłość).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
celowe powtórzenie tego samego słowa lub zwrotu na końcu kolejnych segmentów wypowiedzi.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
celowe powtórzenie tego samego słowa lub zwrotu na końcu kolejnych segmentów wypowiedzi.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bezpośredni zwrot do osoby, bóstwa, idei, wydarzenia, pojęcia lub przedmiotu.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pytanie w utworze, na które nie oczekujemy odpowiedzi. Zwykle ma skłonić do refleksji.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
określenie rzeczownika lub zjawiska. Przyjmuje formę przymiotnika(ładne słońce).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyraz dźwiękonaśladowczy, naśladuje dźwięki wydawane przez przedmioty, a głównie zwierzęta.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wielokrotne użycie tego samego elementu językowego, aby uzyskać rytm lub podkreślić istotny fragment danego utworu.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
polega na opuszczeniu wyrazów lub całych fragmentów tekstu, które moga zostać wywnioskowane z kontekstu wypowiedzi.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest to przeniesienie wyrazu lub części danego zdania do następnego wersu. Pomaga to wyeksponować istotne pojęcie dla autora.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyraża silne emocje. Najczęściej rozpoznajemy to po wykrzykniku na końcu.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zastosowanie w zdaniu szyku przestawnego (np. strona bierna), odwrócenie pozycji.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podanie dwóch wyrazów o przeciwnych znaczeniach (gorący lód).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nadanie rzeczom i zjawiskom cech istot żywych(ołówek skacze).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nadanie zjawiskom, rzeczom lub zwierzętom cech ludzkich.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest to wyolbrzymienie czegoś. Podkreśla jakość zjawiska(zamiast duży, to ogromny).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przeciwieństwo do hiperboli. Zminimalizowanie znaczenia dużego zjawiska(zamiast ogromny, to duży).
|
|
|