Pytanie |
Odpowiedź |
mieczyslaw toamszewski nad analiza i interpretacja dziela muzycznego tekst rozpocznij naukę
|
|
muzyczny dzwiekowy sluchowy kulturowy
|
|
|
tekst rozpatruje muzyczny czyli rozpocznij naukę
|
|
koncepcja dzieła, partytura (to, co zapisane przez kompozytora).
|
|
|
tekst dzwiekowy mieczyslaw rozpocznij naukę
|
|
realizacja: wykonanie, instrumenty i ich możliwości.
|
|
|
tekst słuchowy mieczyslaw tomaszewski rozpocznij naukę
|
|
odbiór dźwięków przez ucho: percepcja, barwa, wrażenia.
|
|
|
tekst kulturowy mieczyslaw tomaszewski rozpocznij naukę
|
|
szerszy kontekst: recepcja społeczna, rola dzieła, obowiązujące konwencje.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1 doslownie analizujac od strony formalnej tchnicznej dzwiekowej teskt nuzyczny mowi o sobie np fuga 2 znaczeniowo analizujac utwor od strony przezlan sensow muzyka mowi poprzez dzwieki o czyms
|
|
|
mieczyslaw tomaszewski analiza rozpocznij naukę
|
|
podstawa analizy powinen byc zapis nutowy a nie wlasna inetrpretacja
|
|
|
istotne jest pistrzeganie tomaszewski rozpocznij naukę
|
|
1 cech wspolnych dla danego gatunku i formy oraz 2 ich cech indywidualnych niepowtarzalnych
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
twirczosc polega na przekszyalcaniu norm kodow konwencji istneijacych zastanych odziedziczonych oraz tworzenie nowych artysta korzysta z tego co juz istnieje np jezyk muzyczny gatunkow stylistyyki
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
łaciński wyraz forma przejeło wiele nowożytnych języków bez zmiany włoski hiszpański pilski rosyjski i inne z bardzo małymi zmainami francuska „forme” angielska i neimiecka form
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
łacińska „forma” od początku zastąpiła dwa greckie terminy „morfe” formy widzialene i „eidos formy pojęciowe ”
|
|
|
cztery przeciwienstwa formy rozpocznij naukę
|
|
treść materia rzecz przedstawiona temat
|
|
|
na ci wskazuje wiele przeciwienst formy rozpocznij naukę
|
|
Wielość przeciweństw wskazuje na wielość znaczeń wyrazu jeśli przeciwieństwem formy jest treść to forma jest rozumiana jako wyglad rzeczy jesli przeciwienstwo to materia to jwst rozum... jako ksztal jesli przeciwienstwo to element to rownoznaczna z uklade
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uklad czesci nazwijmy forme A Przeciwieństwem czy korelatem formy są w tym przypadku elementy, składniki, części, które forma A łączy, zespala w całość forma portyku jest ukladem kolumn melodia ukladem dzwiekow
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to co bezpośrednio jest zmysłom dane np dzwiek slow tresc przeciwstawia sie tej formie to jest forma b poalczenie formy A czyli ukaldu i formy B czyli to co zmyslaom dane nazywamy forma w drugiej potędze
|
|
|
po 3 forma to nazwijmy ja c rozpocznij naukę
|
|
granica kontur przedmiotu (ksztalt) przeciwienstwo to material obejmuje tylko rysunek/kontur
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pojecie wprowadzine przez arystotelesa oznacza istotę pojęciową przedmiotu inna nazwa to entelechia przeciwienstwo tej formy to przypadkowe cechy przesmiotu pojecie formy d ma bardzo dluga tradycje w estetyce
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zostala uzyta przez kanta To wkład umysłu w poznawanie przedmiotu (czyli to, co nasz umysł sam dodaje, aby w ogóle coś poznać) przeciwienstwo to co pochodzi z zewnątrz, z doświadczenia, a nie jest wytworem umysłu.
|
|
|
trzy podmioty zaangazowane w istnienie dziela rozpocznij naukę
|
|
kompozytor wykonawca slucchacz krytyk
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
– nadaje jej realną postać dźwiękową.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odbiera i interpretuje wrażenia oraz sensy.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
twirzy koncepcje muzyczną
|
|
|
postawa analityczna teoretyk rozpocznij naukę
|
|
Teoretyk – bada partyturę i teorię muzyki.
|
|
|
postawa analityczna empirysta rozpocznij naukę
|
|
Empirysta – skupia się na odbiorze i doświadczeniu słuchowym.
|
|
|
postawa analityczna praktyk rozpocznij naukę
|
|
Praktyk – patrzy od strony wykonania
|
|
|
postawa analityczna apriorysta rozpocznij naukę
|
|
Apriorysta – analizuje znaczenia, sensy, rolę kulturową.
|
|
|