Pytanie |
Odpowiedź |
|
rozpocznij naukę
|
|
kompozytor austriacku jeden z klasykow wiedenskich miejsce narodzin salzburg 1756-1791
|
|
|
pierwszy utwor pochodzi z rozpocznij naukę
|
|
1761r i jest to menuet i trio KV 1
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pobieral u ojca leopolda mozarta-skrzyoka pedagoga kompozytora
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaczal grac na klawesynie w wieku 3 lat pierwsza symfonie skomponowal w wieku 8 lat a opere w wieku 12 lat gdy skonczyl 6 lat zjezdzil w ciagu kilku lat niemal cala zachodnią europe
|
|
|
mozart pomiedzy innymi kompozytorami rozpocznij naukę
|
|
mozart jest ogniwem postednim miedzy haydnem ktory wiekszosc zycia spedzil odziany w dworska liberie a betchovenem ktory nigdy nie zajmiwal takiego stanowiska
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
włochy zainteresowanie operą odwiedzil neapol rzym dostal o papiez orderzlotej ostrogi mediolan bolonie doskonalil zdolnosci instrumantalne paryz chcial zdobic odpowiednie stanowisko tu umarla matka kompozytora mannheim doswiadczenia z doskonala otkeistra
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
premiera owacyjnie przyjętej ioery don giovanni
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
trudne stosunki z arcybiskupem colliredo z czasem porzuci posadę ograniczającą jego wolnosc tworcza stanie sie pierwszym w histori muzykiem ktory ificjalnie zerwal z zaleznoscia arystokrackiegi mecenatu
|
|
|
wieden stale meijsce pobutu rozpocznij naukę
|
|
w1782 poslubil konstancje weber
|
|
|
tytul cesarskiego kompozytora rozpocznij naukę
|
|
w 1787 uzyskal tytul cesarskiego kompozytora o ktory staral sie od wielu lat niesttey dostarczal muzyki tylko na bale
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zostal tez czlonkiem lozy wolnomularskiej komponowal muzyke na uroczystosci masonskie w przeslaniach wolnomularskich przyciagnely mizarta hasla zgodne z duchem iswiecenia rownisc wolnisc tolerrancja wizja wybawienia ludzkosc z cierpien przez rozum i milos
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cialo mozarta zlozono w nieoznaczonym zbiorowym grobie na cemntarzu St. marx w wiedniu ten sam grob wykorzystano dopiero 7 lat pozniej a mimo to szanse na ekshumacje szczatkow kompozytora zistaly zaprzepaszczone
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
film amadeusz przedstawia bardzo dramatycznie odtatnia dorge kompozytora jednakze pogrzeb mozarta w duzej mierze odbywal sie Godnie z owczesnymi rozpirzadzeniami cesarza
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wolyw i znaczenie muzyki w dziesinie zdrowia edukacji i piorawy ogolnego stanu paychicNego czlowieka wedlug naukowcow poprawia koncentracje wzrost kreatywnoscu pamiesc najlepiej stymuluje mozg utowry mozarta i choral gregorianski
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
komponowal wszystkei popularne wowczas gatunku u formy byl mistrzem zarowno muzyki wokalnej i instrumentalnej mozart komponowla bez szkicow prob czy poprawek np zanotowal w wieku 14 lat po jednokrotnym wysluchaniu miserere allegriego
|
|
|
co robil mozart w tworczosci rozpocznij naukę
|
|
nawiazywal di zastanych trafycji muzycznych osiagajac ponadczasowa harmonue muzyki i tekstu mozart za glowny osrodek wyrazu uwazal kantylene stad jego muzyka odzancza sie duza spiewniscia
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1-przyswajanie srodkow 2- wyksztalcenie faktury roznych gatunkow muzycznych okresy 1 i 2 to czas podrozy i zwiazkow z wrcybiskupem salzburga coloredi 3-witalnosx tworcza popularnisc 4 ujawnienie niwego stylu okresy 3 i 4 zwiazane z wiedniem
|
|
|
tworczosc wokalno instrumentalna rozpocznij naukę
|
|
komponowal opery utwory religijne kantaty glownie masonskie piesni arie
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
urodzony czlowiek teatru mial doskonałe wyczucie sceny uprawiał rozne gatunki sceniczne interludia muzyke teatralna z baletem i opere napisal ponad 20 oper w neispelna 23 lata
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dominacja stylu włoskiego włoska melodyjnosc i wdzięk podpirzadkowanie muzyki akcji scenicznej tekst jest podstawa dramaturgiczna muzyka dopiwuada sens i niekwdy wystarczala dla wyrazenia sytuacji cY przezyc
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poglebienie dramatycznego wyrazy elementy wirtuozowskie w partaich solowych podkreslaja one cechy bohaterow przykladanie duzej wagi do nalezytej koordynacji muzyki i slowa oraz do muzycznej charakteryski sytuacji czy pistaci
|
|
|
postacie w operach mozarta rozpocznij naukę
|
|
w scenach zbiorowych zachowuja swoje indywidualne cechy mozart jest miatrzem postaci komicznych dla ktorych rozwija cgarakterystyczny szybki recytatyw
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bigate wrie koloraturowe sa zawsze usprawiedliwione no charakterem postaci np krolowa nocy z czarodziejskiego fletu
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wzbogaca i usamodzielnia partie orkiestry ktora ograniczona byla do neisamodzilenego akompaniamentu teraz orkestra utrzymuje i poteguje napiecia w calym utworze a instrumenty charakteruzuja pistaci
|
|
|
nietypowe instrumenty wprowadzal rozpocznij naukę
|
|
czelesta i dzwonki czarodziejski glet i grupa perkusyjna w uprowadzeniu z seraju
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
duza popularnoscia ciesza sie uwertury do oper mizarya wykonywane czesto jako samodzilene utwory glownie do wesele figara czarodziejski flet don giovaniniego i uprowadzenie z seraju
|
|
|
tworczosc operowa dzieli sie na trzy rodzaje rozpocznij naukę
|
|
opera piwazna serie opera komiczna buffa i singspiel
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mozart nawiazuje tu glownie do szkoly neapolitanskiej ogranicza kolorature rozbudowuje partie zespolowe i podnosi znaczenie postaci drugoplanowych
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
idomeneo krol krety, laskawosc tytusa, lucio silla
|
|
|
opery buffa wesele figara rozpocznij naukę
|
|
najwieksze uznanie maja najwazniejsze opery to wesele figara libretto wedlug francuskiej komedii beaumarchis z uwagi na cenzure usunak z tekstu watki polityczne opera odniosla sukces w wiedniu a we wloszech wydala sie nazbyt trudna
|
|
|
opery buffa inne prYkaldy rozpocznij naukę
|
|
falszywa ogrodniczka tak czynia wszystkie udana naiwnisc
|
|
|
don giovanu opera semiseria rozpocznij naukę
|
|
krzyzuja sie watki komuczne i tragiczne opiwiada o orzygodach uwodziciela don juana tragicznemu losowi tytulowego bohatera przeciwstawil mozart komediowe pistacie ujednolicenie form operowej material uwertury orzenika caly utwo zakoncEni final syntetyczny
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prosta budowa pogodna tematyka wykorzystuje jezyk niekeicki recytatyw zastapiony dialogami mowionymi
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bastie i bastienne uprowadzenie z seraju czarodziejski flet
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pewne elementy wolnomularskie pichwala rownisci proby ktorym piddawano glownego bihatera przeciwstawienue dwich swuadow realny i fantastyczny to zwastun romantyczniscu
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
reprezentuje msze nieszpory offertoria motety piesni wiekszosc msY nalezy do rodzaju missa brevis
|
|
|
muzyka religijna pztykaldy rozpocznij naukę
|
|
msza koronacyjna c dur wielka msza c moll requiem d moll ostatnie dzielo kompozytora dwoch ostatnich neu zdazyl ukonczyc requiem dokonczyl uczen mozarta
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ave verum corpus badz pozdrowione cialo prawdziwe piesn liryczna przeznaczone na bize cialo
|
|
|
tworczosc instrumentalna symfonia rozpocznij naukę
|
|
napisal 41 symfoni wiele z nich ma jeszcze budowe trzyczesciowa czyli z pomineciem menueta wieszkosc dojrzalych sumfoni ma budowe 4 czesciowa czasmai wprowadza w 1 czesci wolny wsteo poprzedzajacy wlasciwe allegro sonatowe
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wprowadzil do skalud otkeistry klarnety ale jezczcze nie na stale i aktywizacja altowki
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
g moll mala g moll kv 183 pierwsza molowa symfonia mozarta potem c dur kv 200 a dur kv 201 paryska c dur kv 425 linzka nazwy to miasta w ktorych zostaly napisane
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niewielkie rozmiary nieduza obsada wykazuja wplywy divertimenta serenady szkoly mannheimskiej budowa trzy czesciowa bez menueta
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
es dur kv 543 g moll kv550 c dur jowiszowa kv 551
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
idealne proporcje wrchitekture formy i jasny zdecydowany charakter ostatnua czesc miatrzowskie polaczenie homifoni i polifoni forma przejsciowa miedzy symfonia a koncertem jest symfonia koncertujaca z solowow potraktowanymi partiami poszczegolnych instrum
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
symfonia koncertujaca es dur na skzrypce i altowke symfonia koncertujaca es dur na 4 instrumenty dete pisal tez marsze menuety kontredanse
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wiele konecrty na instr solowy z orkiestra 3 czesciowy cykl budowy pierwsza czesc podwojna ekspozycja mizart twirzyl je z mysla o sibie jako o wykonawcy dialogowanie solisty z orkiestra
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mizart lactz lekkisc wytworniac subtelna elegancje spiewnisc pogelbienie strony wyraziwej czasem nawet dramatyzmem no koncert fortepianiwy c mill i d moll
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ponad 20 koncerty fortepianiwych glownie na fortepian solo z otkeustra ale tez na 2 i 3 fortepiany
|
|
|
muzyka kameralna i fortepianie a rozpocznij naukę
|
|
divertimenta serenady notturni cassazione ich cechy przekrzysta fajtura prostota wykorzystywanych srodkow lekki pogodny charakter wolyw muzyki tanecznej budowa cykliczna czescu zwykle 4-8 o niewielkich rozmiarach
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
serenada haffnerowska d dur u serenada eine kleine nachtmusik g due
|
|
|
obsada utworow kameralnycb rozpocznij naukę
|
|
kwartety i kwintety smyczkowe tria kwartety i kwintety firtepianiwe kwartety kwintety na rozny sklad instrumentow no flet i smyczki utwory na skrzyoce i fortepian
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mozart przejmuje 4 czesciowa forme cykliczna z menuetem wykirzystywanie srodkow polifonicznych rozbudowanie parti orzeyworzeniwoych
|
|
|
kameralne utwory fortpeian rozpocznij naukę
|
|
mizart osiaga rownorzednisc partii i znaczenia obu insttrunentow sonata na skrzyoce i fortepian
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
soanty wariacje menuety sobaty trzy lub cztero czesciowe
|
|
|
uklad trzy czesciowy sonata forteoianowa rozpocznij naukę
|
|
1 tempo szybkie forma allegra sonatowego 2 tempo wolne budowa dowolna 3 tempo szybkie forma ronda lub alkegra sonatowegi
|
|
|
uklad czteroczesciowy sonata rozpocznij naukę
|
|
1 tempo szybkie forma alkegra sonatowego 2 tempi wolne budowa dowolna 3 menuet 4 podobnie jak funal cyklu trzyczesciowego
|
|
|
sonata fortepianiea a dur kv 331 rozpocznij naukę
|
|
1 temat z wariacjamu 2 menuet 3 marsz alla turca
|
|
|