Pytanie |
Odpowiedź |
|
rozpocznij naukę
|
|
podzial na wersy, rymy, refleksje, emocje, podmiot liryczny, pisana wierszem
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
narrator, narracja, pisana ciagiem, fabula, dialogi, monologi, ciag przyczyniwo skutkowy
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
akty, sceny, aluzja, dialogi, podzial na role, komedia, tragedia
|
|
|
gatunki literackie (epickie) rozpocznij naukę
|
|
powiesc, opowiadanie, nowela, basn, legenda, mit, bajka
|
|
|
gatunki literackie (liryczne) rozpocznij naukę
|
|
fraszka, tren, piesn, hymn, sonet, satyra
|
|
|
gatunki literackie (dramatyczne) rozpocznij naukę
|
|
komedia, tragedia, tragifarsa
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
epopeja, ballada, poemat dygresyjny, powiesc poetycka
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nie zaleza od woli czlowieka i wynikaja z zwiazku przyczynowo skutkowego (no rumieniec, blada twarx)
|
|
|
znaki konwencjonalne (umowne) rozpocznij naukę
|
|
jest wynikiem umowy miedzy ludzmi (lapka w gore, dzwonek, alarm, stgnalizacja swietlna)
|
|
|
posystem jezyka (fonologiczny) rozpocznij naukę
|
|
elementy brzmienia jezyka (gloski, sylaby spol i samo gloski)
|
|
|
podsystem jezyka (morfologiczny) rozpocznij naukę
|
|
czastki (sylaby) z ktorych tworzymy slowa
|
|
|
podsystem jezyka (leksykalny) rozpocznij naukę
|
|
skladanie wyrazow np z przyrostkami
|
|
|
podsystem jezyka (skladniowy) rozpocznij naukę
|
|
budowa zdan wedlug zasad gramatycznych
|
|
|
budowa aktu konunikacji jezykowej rozpocznij naukę
|
|
nadawca kontekst, komunikac, kod, kontakt, (bez posredni i posredni) odbiorca
|
|
|
funkcje jezykowe (ekspresyjna) rozpocznij naukę
|
|
Wyrazanie emocji, wykrzyknienie, zdrobnienia, zgrubienia, pytanie retoryczne, partykula, zdanir krotkie nie rozwiniete, z. niedokonczone, elipsy, intonacja, z. z bledami
|
|
|
funckje jezykowe (impresywna) rozpocznij naukę
|
|
oddzialowywanie na odbiorce, wykrzyknienia, apostrofy, t. rozkazujacy, bezokoliczniki, wołacze, intonacja, wyrazy watrosciowujace
|
|
|
funckje jezykowe (informacyjna) rozpocznij naukę
|
|
przekazywanie informacji, z. oznajmujace, z. jasne i rzeczowe, poprawnosc, brak wykrzyknien pytan retorycznych i sformulowan nacechowanych emocjonalnie
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zwrocenie uwagi na wlasciwosci samego tekstu, srodki stylistyczne, zabiegi jezykowe np. sarkazm, bogata i ladna leksyka
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poznawanie informacji o jezyku, slowotworstwo z zakresu nauki o jezyku (gloska, literatura, fonem, morfen)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podtrzymanie kontaktu, zwroty grzecznosciowe, czasowini, formuly powitalne i pozegnalne dotyczace kontaktu,
|
|
|