|
Pytanie |
Odpowiedź |
Nazwa epoki. Na zachodzie termin pozytywizm był używany jako określenie kierunku filozoficznego. Zapoczątkował go Conten - rozwój cywilizacji i dobrobyt społeczeństwa może zapewnić wiedzą pozytywną. W Polsce określa epokę w historii literatury i sztuki rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Ramy czasowe. W polsce rozpoczął się w 1864 roku po klęsce powstania styczniowego, a zakończył się w latach 90 19 wieku. W europie w drugiej połowie 19 wieku rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
realizm. kierunek w literaturze i sztuce którego założeniem jest wierne odwzorowanie rzeczywistości. pisarze pokazywali świat typowo poprzez obserwację życia codziennego rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
cechy realizmu. obiektywizm, brak fantastyki, typowi bohaterowie rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
naturalizm. kierunek zakładający przedstawienie prawdy opartej na przeprowadzonych obserwacjach, bez formułowania opinii i wykorzystywania wyobraźni rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
cechy naturalizmu. fotograficzna dokładność, pesymizm, biologiczna strona ludzi rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
scientyzm. pogląd że nauka jest najwyższą i jedyną rzetelną formą poznania rzeczywistości rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
utylitaryzm. kierunek etyczny, według którego dobre jest to co przynosi jak największą korzyść jak największej liczbie ludzi rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
agnostycyz. stanowisko filozoficzne mówiące że nie da się udowodnić ani istnienia ani nieistnienia Boga rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
ewolucjonizm. teoria że wszystkie gatunki powstały i rozwijały się stopniowo w procesie ewolucji rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
organicyzm. pogląd że społeczeństwo działa jak organizm i wszystkie jego części są ze sobą powiązane rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
praca u podstaw. pomoc dla biednych, edukowanie chłopów i niewolników rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
praca organiczna. koncepcja że społeczeństwo jest jak organizm gdzie każda grupa społeczna ma swoją rolę rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
asymilacja żydów. pogląd że żydzi powinni ingerować się z polakami zachowując przy tym swoją religie rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
entuzjazm dla nauki. wiara w potęgę nauki jako narzędzi do rozwoju gospodarczego i cywilizacyjnego rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
emancypacja kobiet. dążenie do równouprawnienia kobiet, zapewnienia im dostępu do edukacji, pracy i udziału w życiu publicznym rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
cechy literatury pozytywistycznej. realizm, naturalizm, tendencyjność i utylitaryzm, dominacja prozy epickiej, nowy typ bohatera, język ezopowy (przez cenzure pisarze używali przenośni które były łatwe do rozszyfrowania dla rodaków) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wynalazki i spędzanie czasu. oświetlone ulice (lampy gazowe, później elektryczne) sprzyjały spotkaniom towarzyskim, wieczory spędzano na czytaniu książek lub prasy, wynaleziono telegraf i telefon rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozwój prasy. zwiększyła się liczba tytułów i wzrosły nakłady zarówno gazet codziennych jak i tygodników, powstały i upowszechniły się nowe formy wypowiedzi publistycznej takie jak felieton, kronika tygodniowa czy reportażowa relacja z podróży rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
ubiór. mężczyźni ubierali garnitury, koszule, krawat, kamizelki, płaszcze i kapelusz, panny ubierały gorsety, krynoliny, suknie w pastelowych kolorach, kobiety zamężne ubierały się ciemno rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
założenia filozoficzne Milla. największe szczęście dla największej liczby ludzi jest celem moralnym, wiedza pochodzi z doświadczenia i obserwacji, poparcie dla wolności politycznej i gospodarczej z ograniczeniem interwencji państwa rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
założenia filozoficzne Spencera. społeczeństwo rozwija się stopniowo jak organizmy biologiczne, wiara w nauke jako główne źródło wiedzy i postępu, porównywanie społeczeństwa do organizmu gdzie każda część ma swoją funkcję rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
romantyzm a pozytywizm. romantyzm- uczucia, idealizm, mistycyzm, walka narodowa, bohater indywidualny. pozytywizm- rozum, realizm, nauka, praktyczne działania, praca dla społeczeństwa rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
malarstwo realistyczne. styl malarski którego przedstawiciele odwzorowują rzeczywistość przy użyciu uproszczonych środków wyrazu, obierają za temat sprawy przyziemnych, zwykłych ludzi i ich obowiązki (Chełmoński) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
malarstwo historyczne. czerpanie tematyki z wydarzeń które wpłynęły na losy społeczeństwa, liczne postacie dynamiczne i statyczne, bogata kolorystyka (Matejko) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Eklektyzm w epoce. łączenie różnych stylów, prądów i idei z różnych epok w jednym dziele rozpocznij naukę
|
|
|
|
|