|
Pytanie |
Odpowiedź |
|
rozpocznij naukę
|
|
car Rosji i król Polski po kongresie wiedeńskim. Nadał Królestwu konstytucję, która dawała dużą autonomię, lecz szybko zaczął ją ograniczać. Początkowo cieszył się sympatią Polaków, ale z czasem stracił poparcie.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
caryca Rosji (1762-1796), inicjatorka rozbiorów Polski. Jej panowanie wprowadziło Polskę w okres zależności od Rosji. Uchodziła za władczynię silną, ale bezwzględną wobec sąsiadów.
|
|
|
1801). Znany z despotyzmu, ograniczał prawa szlachty i wojska. Zginął w wyniku zamachu pałacowego. rozpocznij naukę
|
|
następca Katarzyny II, panował krótko (1796
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
arystokrata, wychowany w Petersburgu, doradca cara Aleksandra I. Na emigracji po powstaniu stanął na czele obozu politycznego Hotel Lambert. Działał na rzecz sprawy polskiej głównie drogą dyplomacji.
|
|
|
Obrady kongresu wiedeńskiego rozpocznij naukę
|
|
konferencja państw w 1814-1815, ustalająca porządek po klęsce Napoleona. Na jej mocy powołano Królestwo Polskie unią związane z Rosją. Kongres ustanowił system równowagi sił w Europie.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obszary Rzeczypospolitej przyłączone bezpośrednio do Rosji po rozbiorach. Były gorzej traktowane niż Królestwo Polskie i podlegały rusyfikacji. To tam rozpoczęto silniejsze represje wobec Polaków.
|
|
|
Konstytucja Królestwa Polskiego rozpocznij naukę
|
|
nadana w 1815 roku przez cara Aleksandra I. Gwarantowała wolność słowa, sejm, własną armię i rząd, co czyniło Królestwo jednym z najbardziej liberalnych państw Europy. W praktyce była często łamana przez rosyjskie władze.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w Królestwie Polskim był nim car Rosji. Zobowiązany był przestrzegać konstytucji, lecz faktycznie traktował ją jako narzędzie kontroli.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
organ wykonawczy Królestwa, rodzaj rządu złożony z ministrów. Prowadziła bieżące sprawy państwa, ale jej decyzje były nadzorowane przez cara i jego urzędników.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pełnił funkcję zastępcy monarchy w Królestwie. Formalnie miał władzę administracyjną, lecz w praktyce ograniczał ją wielki książę Konstanty.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
generał napoleoński, a później namiestnik Królestwa Polskiego. Utracił realny wpływ na sprawy państwa, bo Konstanty faktycznie sprawował władzę wojskową i polityczną. Znany był z uległości wobec Rosji.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
brat cara, naczelny dowódca armii polskiej. Słynął z brutalności i gnębienia oficerów, budząc ogromną niechęć wśród Polaków. Jego polityka przyczyniła się do wybuchu powstania.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rosyjski senator i namiestnik w praktyce, pełnomocnik cara w Warszawie. Zasłynął jako symbol ucisku, wprowadzał cenzurę i nadzorował tajną policję.
|
|
|
Franciszek Ksawery Drucki-Lubecki rozpocznij naukę
|
|
minister skarbu Królestwa, który dbał o rozwój gospodarczy mimo rosyjskiej kontroli. Założył Bank Polski i wspierał rozwój przemysłu. Uważany za jednego z najwybitniejszych administratorów epoki.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powołany w 1828 roku jako centralna instytucja finansowa Królestwa. Finansował handel, przemysł i inwestycje gospodarcze. Był symbolem ekonomicznej niezależności Polaków.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
car Rosji od 1825 roku, który stłumił powstanie dekabrystów, a później powstanie listopadowe. Uchodził za władcę brutalnego i despotycznego. Reprezentował „żandarma Europy”.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
określenie na rządy Mikołaja I, które cechowały się łamaniem konstytucji, represjami i absolutną władzą monarchy.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
system kontroli publikacji, wprowadzony przez Nowosilcowa. Ograniczał wolność słowa i rozwój życia politycznego w Królestwie.
|
|
|
Bunawentura i Wincent Niemojewski rozpocznij naukę
|
|
bracia, posłowie na sejm Królestwa. Należeli do „kaliszan” i odważnie domagali się przestrzegania konstytucji.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
opozycyjna grupa posłów sejmowych z województwa kaliskiego. Krytykowali łamanie konstytucji i władze rosyjskie, dążyli do reform.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
aparat śledczy w Królestwie, podległy Nowosilcowowi. Tropiła i zwalczała działalność konspiracyjną.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nielegalne organizacje młodzieży i oficerów, które przygotowywały grunt pod powstanie. Ich członkowie ryzykowali więzienie i katorgę.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
organizacja spiskowa założona przez Waleriana Łukasińskiego. Jej celem była niepodległość Polski i walka z Rosją.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
oficer, twórca Towarzystwa Patriotycznego. Uwięziony w 1822 roku, spędził ponad 40 lat w carskich więzieniach, stając się symbolem oporu.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rosyjscy oficerowie, którzy w 1825 roku wystąpili przeciw absolutyzmowi cara. Ich nieudane powstanie było inspiracją dla polskich spiskowców.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
instytucja w Królestwie, która miała sądzić sprawy polityczne. W praktyce była pod naciskiem cara i często wydawała wyroki represyjne.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wystąpienie oficera polskiego przeciwko zniewagom ze strony wielkiego księcia Konstantego. Symbol sprzeciwu wobec rosyjskiego terroru w armii.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tajna organizacja młodzieży wileńskiej, założona przez Adama Mickiewicza i jego przyjaciół. Dążyli do odrodzenia narodowego przez pracę nad sobą i edukację.
|
|
|
Szkoła podchorążych piechoty rozpocznij naukę
|
|
warszawska szkoła wojskowa, z której wyszedł bunt podchorążych w listopadzie 1830 roku. Stała się kolebką powstania.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podporucznik i nauczyciel w Szkole Podchorążych. W nocy 29/30 listopada 1830 roku stanął na czele spisku i rozpoczął powstanie listopadowe.
|
|
|
Zamach na wielkiego księcia Konstantego rozpocznij naukę
|
|
akcja podchorążych w nocy listopadowej, mająca na celu schwytanie lub zabicie dowódcy rosyjskiego. Ostatecznie nie udało się go dopaść.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powołany przez powstańców po wybuchu powstania. Przejął władzę od cara i stanowił początek samodzielnego państwa polskiego.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
forma rządów powstańczych, gdy pełnia władzy przekazywana była jednemu generałowi. Miał on zapewnić sprawne dowodzenie w walce.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
generał, pierwszy dyktator powstania listopadowego. Szybko podał się do dymisji, bo nie wierzył w zwycięstwo Polaków.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
historyk i polityk, związany z demokratami. Był ideologiem powstania i później współtwórcą emigracyjnych stronnictw.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
publicysta, radykalny działacz polityczny. Opowiadał się za prowadzeniem powstania aż do zwycięstwa i wywierał wpływ na opinię publiczną.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
najwyższa władza powstańcza od stycznia 1831 roku. Występował w imieniu narodu polskiego i kierował działaniami wojennymi.
|
|
|
Bitwa pod Olszynką Grochowską rozpocznij naukę
|
|
największe starcie powstania (25 lutego 1831). Polakom udało się zatrzymać marsz wojsk rosyjskich, co podniosło morale, choć bitwa była nierozstrzygnięta.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przezwisko generała Jana Skrzyneckiego, oznaczające zwlekającego. Krytykowano go za brak inicjatywy i marnowanie szans powstania.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
generał, wódz naczelny powstania po Chłopickim. Niezdecydowany i ostrożny, zyskał opinię nieudolnego dowódcy.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zdobycie przez powstańców warszawskiego magazynu broni w pierwszą noc powstania. Umożliwiło uzbrojenie ludności i rozszerzenie walk.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
malarz batalista, żyjący później, który upamiętniał powstanie listopadowe na obrazach. Jego twórczość kształtowała pamięć historyczną Polaków.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
generał, jeden z najwybitniejszych strategów powstania. Opracował zwycięski plan bitwy pod Iganiami, ale jego talenty były niedoceniane.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
generał, uczestnik wojen napoleońskich. Poległ bohatersko podczas obrony Woli w czasie szturmu na Warszawę we wrześniu 1831 roku.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podporucznik artylerii, dowódca reduty nr 54. Stał się legendą dzięki literaturze (np. wiersz Mickiewicza).
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
szlachcianka z Litwy, która walczyła w powstaniu z bronią w ręku. Stała się symbolem patriotyzmu kobiet i bohaterstwa.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pierwsze zwycięstwo powstania (14 lutego 1831), odniesione przez oddziały gen. Dwernickiego. Podniosło morale polskiej armii.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
starcie w marcu 1831 roku, wygrane przez Polaków. Pokazało, że armia potrafi zwyciężać w polu.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zwycięska bitwa z kwietnia 1831 roku, przygotowana przez gen. Prądzyńskiego. Była jednym z największych sukcesów powstania.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
26 maja 1831 roku, krwawa klęska Polaków. Złamała ofensywne możliwości powstania.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
we wrześniu 1831 roku Rosjanie zdobyli stolicę po ciężkich walkach. Upadek miasta oznaczał koniec powstania.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
feldmarszałek rosyjski, który stłumił powstanie listopadowe. Został namiestnikiem Królestwa, znanym z represji i rusyfikacji.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
generał, który po Skrzyneckim objął dowództwo armii. Prowadził działania obronne, ale też nie odniósł sukcesów.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prezes rządu powstańczego w końcowej fazie powstania. Zdecydował o kapitulacji Warszawy.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
8 września 1831 roku miasto skapitulowało przed Rosjanami. Oznaczało to definitywny upadek powstania.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
twierdza wzniesiona w Warszawie po 1831 roku przez Rosjan. Stała się symbolem represji i miejscem kaźni.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
najbardziej znane więzienie Cytadeli warszawskiej. Przetrzymywano tam działaczy narodowych i konspiratorów.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
masowy exodus Polaków po klęsce powstania. Emigranci skupiali się głównie we Francji i tworzyli stronnictwa polityczne.
|
|
|
Towarzystwo Demokratyczne Polskie rozpocznij naukę
|
|
ugrupowanie emigracyjne działające od 1832 roku. Opowiadało się za republiką, uwłaszczeniem chłopów i walką zbrojną.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nadanie ziemi chłopom na własność. Było jednym z głównych postulatów działaczy demokratycznych i elementem programów powstańczych.
|
|
|
Sieci organizacji spiskowych rozpocznij naukę
|
|
tajne stowarzyszenia powstałe po 1831 roku. Utrzymywały kontakt z emigracją i przygotowywały nowe powstania.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stronnictwo emigracyjne skupione wokół księcia Czartoryskiego. Popierało monarchię konstytucyjną i działania dyplomatyczne.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ustrój, w którym władza monarchy jest ograniczona przez konstytucję i parlament. Wzorzec dla Hotelu Lambert.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
książę, namiestnik Wielkiego Księstwa Poznańskiego. Starał się chronić interesy Polaków pod zaborem pruskim.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
akt prawny w Prusach z lat 20. XIX wieku. Znosił pańszczyznę i umożliwiał chłopom nabywanie ziemi.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
polityka władz pruskich zmierzająca do wynarodowienia Polaków. Polegała na narzucaniu języka niemieckiego i kultury.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stowarzyszenie ziemian w Poznaniu. Propagowało nowoczesne rolnictwo, przemysł i oświatę.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gmach w Poznaniu, zbudowany przez Marcinkowskiego. Łączył sklepy, warsztaty i hotel, a także pełnił funkcję centrum spotkań patriotycznych.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
lekarz i działacz społeczny z Wielkopolski. Inicjator pracy organicznej i twórca Bazaru.
|
|
|
Towarzystwo Pomocy Naukowej rozpocznij naukę
|
|
organizacja wspierająca zdolną, ale biedną młodzież polską. Finansowała naukę, by kształcić przyszłe elity.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
program działania pozytywistów i wcześniejszych organiczników. Polegała na legalnym wzmacnianiu gospodarki, edukacji i społeczeństwa jako fundamentu niepodległości.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
generał, który po powstaniu zajął się nowoczesnym rolnictwem w Wielkopolsce. Propagował pracę organiczną i wzorce gospodarności.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przemysłowiec, założyciel fabryki maszyn rolniczych w Poznaniu. Symbol nowoczesności i pracy organicznej.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
konspiracyjna organizacja demokratyczna powstała w latach 30. XIX wieku. Dążyła do wywołania powstania przeciw zaborcom.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uczestnik powstania listopadowego, emisariusz i organizator spisków. Znany z prób wywołania partyzanckiego powstania w kraju w 1833 roku.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kara zesłania do odległych regionów Rosji (np. Syberii). Wiązała się z ciężką pracą fizyczną i
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
emisariusz demokratyczny, organizator spisków, stracony przez Rosjan.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wysłannik emigracyjny, który utrzymywał kontakt z konspiracją w kraju.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
działacz demokratyczny, zginął podczas rabacji galicyjskiej w 1846 roku.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
duchowny, który próbował organizować chłopów do walki o niepodległość.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
spisek niepodległościowy z lat 40. XIX wieku, który dążył do ogólnopolskiego powstania.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
plan z 1846 roku zakładający powstanie jednoczesne w trzech zaborach, zakończone klęską.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
działacz i teoretyk wojskowości, uczestnik powstań i rewolucji w Europie.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dyktator powstania krakowskiego w 1846 roku.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dokument ogłaszający cele powstania krakowskiego, m.in. uwłaszczenie chłopów.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bunt chłopski w Galicji w 1846 roku, inspirowany przez Austriaków, wymierzony przeciw szlachcie.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przywódca chłopskiego buntu w Galicji, symbol rabacji
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
oznacza przymusowe osadzenie lub uwięzienie bez możliwości opuszczenia miejsca pobytu.
|
|
|