|
Pytanie |
Odpowiedź |
|
rozpocznij naukę
|
|
określenie rzeczownika uwydatniające jego specjalne cechy (może to być rzeczownik, przymiotnik lub imiesłów); np. niska cena, słownik języka polskiego
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
epitet sprzeczny, np. sucha woda
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zestawienie dwóch przedmiotów lub zjawisk, które mają wspólną cechę (często robi się to przy użyciu takich słów jak: jak, jakby, jak gdyby, niczym lub na kształt); np. leje jak z cebra, stoi dumna niczym pierwszy przebiśnieg na polanie
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozbudowane porównanie, niezwykle szczegółowe, odnoszące się z reguły do opisu przyrody; np. na min. pięć wersów porównanie odnoszące się do przyrody
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zabieg polegający na skojarzeniu ze sobą nawet odległych pojęć; jest to zestawienie wyrazów w taki sposób, aby wydobyć nowe znaczenie; np. wiosłując skrzydłami.
|
|
|
Personifikacja (uosobienie) rozpocznij naukę
|
|
nadanie przedmiotom, zjawiskom lub pojęciom cech ludzkich; np. kamienie przemówiły
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nadanie martwej przyrodzie i zjawiskom cech istot żywych; np. liście latały
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozbudowana apostrofa o podniosłym charakterze; najczęściej zwracamy się do bóstw, muz lub ojczyzny
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
występowanie w obrębie jednego zdania lub akapitu tych samych wyrazów
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odmiana powtórzenia, w której kolejne wersy tekstu poetyckiego zaczynają się od tego samego wyrazu
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odmiana powtórzenia, w której te same wyrazy pojawiają się na końcu wersu
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
qdodanie do wyrazu formantu zdrobniającego, np. -ek, co ma za zadanie wzbudzić sympatię, politowanie lub ironię. Są to wyrazy o dodatnim zabarwieniu uczuciowym; np. piesek, nosek, staruszek
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dodatnie do wyrazu formantu oznaczającego coś dużego, np. -isko, co ma za zadanie wyrazić niechęć, pogardę lub lekceważenie. Są to wyrazy o ujemnym zabarwieniu uczuciowym; np. psisko, nochal, staruch
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nowe słowo, np. siebiepewny
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
słowo, które wyszło z użycia, np. kajet
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pytanie, na które nie oczekujemy odpowiedzi (np. dlatego, że jest ona oczywista)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyraz bliskoznaczny: wyraz o podobnym znaczeniu, a innym brzmieniu, innej budowie
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przeciwieństwo (ciepły - zimny)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyrazy o innym znaczeniu, a tym samym brzmieniu lub budowie np. klucz, zamek
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
oprócz jednego znaczenia ma swój sens przenośny, a właściwie wiele sensów, zależy od interpretacji (czasami zmieniają sens alegorii, np. lis to nie tylko spryt, bo w Małym Księciu symbolizuje przyjaźń)
|
|
|