Pytanie |
Odpowiedź |
|
rozpocznij naukę
|
|
-mikroskopijne czynniki zakaźne -nie są organizmami -namnajażają się w organiźmie gospodarza
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kompletna cząstka wirusa w środowisku pozakomórkowym zdolna do atakowania komórek
|
|
|
o materiale genetycznym wirusów rozpocznij naukę
|
|
-DNA/RNA -jednoniciowe lub dwuciniowe cząsteczki -genom
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kompletna informacja genetyczna wirusów, małe, zawierają geny kodujące białka wirusowe
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
-z małych jednostek struktularnych (kapsomery) -chroni materiał genetyczny wirusa i ułatwia rozpoznanie komórki gospodarza
|
|
|
o osłonce lipoproteinowej rozpocznij naukę
|
|
-mają ją niektóre wirusy -jej lipidowa część jest z części komórek gospodarza co ułatwia wniknięcie -część białkowa jest zbudowana ze specyficznych białek o charakterze glikoprotein, pełni funkcję receptora, łączy kapsyd z osłonką
|
|
|
wymień formy morfologiczne wirusów rozpocznij naukę
|
|
-helikalna -bryłowa -bryłowo spiralna -kulista
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wniknięcie do komórki gospodarza i namnożenie
|
|
|
na co dzieli się system taksonomiczny rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
system taksonomiczny sztuczny rozpocznij naukę
|
|
-oparty na wyglądzie -nie odzwierciedla przebiegu ewolucji organizmów
|
|
|
system taksonomiczny naturalny rozpocznij naukę
|
|
-oparty na pokrewieństwie organizmów -odzwierciedla przebieg ewolucji
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ewolucyjna historia rozwoju organizmu lub grupy systematycznej
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
system taksonomiczny sztuczny
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
system taksonomiczny naturalnh
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
monofiletyczny- wszystko. parafiletyczny-pół. polifiletyczny-ostatnia para od dupy strony
|
|
|
co to organizmy kosmopolityczne rozpocznij naukę
|
|
organizmy prokariotyczne, bakterie i archeowce bez jądra głownie na powierzchni kuli ziemskiej
|
|
|
z czego zbudowana jest ściana komórkowa bakterii rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gruba ściana komórkowa-kilka warstw mureiny i kwasów tejchojowych, jedna ściana komórkowa
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cieńka ściana komórkowa z jednej warstwy mureiny, ma dwie błony, nie ma kwasów tejchojowych
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozróżnianie bakterii gram+ od gram-
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1. zawiesina bakterii wysuszona i utrwalona 2. barwienie fioletem krystalicznym (tylko w gram+ na stałe), wypłukanie wodą destylowaną 3. utrwalenie płynem lugola 4. zalanie alko lub acetonem (gram- się odbarwią) 5. barwienie czerwoną safraniną gram-
|
|
|
formy morfologiczne bakterii rozpocznij naukę
|
|
1. kuliste: dwoinki, paciorkowce, gronkowce 2. cylindryczne: pałeczki, laseczki 3. spiralne: przecinkowce, krętki 4. njeregularne: promieniowce, maczugowce
|
|
|
heterotroficzne odżywianie się bakterii rozpocznij naukę
|
|
1. pasożyty- odżywiają się kosztem żywiciela, powodując straty 2. symbionty- pozyskują substancje odżywcze działając na korzyść żywiciela 3. saprobionty-odżywiają się martwą materią organiczną
|
|
|
autotroficzne odżywianie się bakterii rozpocznij naukę
|
|
1. fotoautotrofy: przekształcają energie nieorganiczną na organiczną za pomocą fotosyntezy 2. chemoautotrofy: same shyt ale za pomocą energii chemicznej
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
system przetrwania (do 30 lat) 1. cysty-odwodnienie o otoczenie grubą scianą całej komórki 2. endospory- dzieli się na dwie cześci, mniejsza tworzy wokół siebie grubą sciane, większa degeneruje
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rekombinacja materiału genetycznego bez zwiększania ilości komórek, zapewniają różnorodność materiałów genetycznych
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
komórki łączą się za pomoca włókien białkowych (pilusów) i jedna przekazuje fragment DNA do drugiej
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przekazywanie fragmentów DNA za pośrednictwem bakteriofagów
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pobieranie przez komórki wolnego DNA z podłoża
|
|
|
różnice bakterii i archeowców rozpocznij naukę
|
|
1. występują odcinki niekodujące -u bakterii nie 2. w lipidach błonowych sa kwasy tłuszczowe rozgałęzione- proste. 3.ściana komórkowa jest głownie z polimerów-głównie z mureiny
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
-udział w rozkładzie martwej materii organicznej -źródło pokarmu dla innych organizmów -udział w procesach trawiennych zwierząt
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1. bakteriobójczo- śmierć bakterii 2. bakteriostatycznie- hamuje wzrost i namnażanie się bakterii
|
|
|