Pytanie |
Odpowiedź |
czas trwania romantyzmu na zachodzie rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1790-1835 rozwijał się równocześnie klasycyzm i romantyzm
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
lat 90 XVIIIw do 40lat XIX zazwyczaj od wielkiejrewolucji francuskiej *1789 do wiosny Ludów 1848
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sprzeciw wobec racjonalizmu oświecenia roxum nie jest jedyna droga do prawdy artyści uczucia intuicji i wyobraźni wolność jednostki podstawowa wartość metafizyka i duchowość interesowanie się tajemniczym mistycyzm i religijność
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uczucie ponad rozum indywidualizm wolność metafizyka ludowość tajemniczość
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odrzucenie nauki i rozumu uczucie i intuicja jako wewnętrzne przeżycie człowieka natura wyobraŹnia sny otwierają drogę do innej rzeczywistości mistycyzm
|
|
|
periodyzacja epoki w literaturze niemieckiej preromantyzm rozpocznij naukę
|
|
1765-1785 szturm un drang burza i napor cierpienia młodego Wertera 1774 idee bunt przeciw reguło klasycyzmu i racjonalizmowi oswiecenia Kult geniusza i uczucia fascynacja natura i wolnością -johann Wolfgang Goethe Friedrich Schiller - Frankfurt strasburg
|
|
|
periodyzacja epoki w literaturze niemieckiej klasycyzm rozpocznij naukę
|
|
1786-1832 cechuje się powrotem do Kultury antycznej ale też fascynacja osiągnięciami francuskiej rewolucji tworzenie literatury narodowej i Kult wykształcenia przedstawiciele Goethe(FAUST) Schiller dramaty klasyczne ośrodek rozwoju weimar
|
|
|
periodyzacja epoki w literaturze niemieckiej romantyzm rozpocznij naukę
|
|
1790-1835 odrzucenie rozumu na rzecz metafizyki i religijności wolność podstawowa wartość człowieka tajemniczość cudowność fascynacja kultura ludowa przedstawiciele bracia Grimm baśnie ludowe Friedrich shelling ośrodki rozwoju jene Heidelberg Berlin
|
|
|
periodyzacja epoki w literaturze niemieckiej młode Niemcy rozpocznij naukę
|
|
1825-1848 fascynacja rewolucja francuska i powstaniem listopadowym poruszenie problematyki społecznej i pochwała indywidualności przedstawiciele Henrich heine brak ośrodku rozwoju
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nieszczęśliwa miłość udane samobójstwo fascynacja przyroda niezgoda na normy społecznej nadwrażliwość osamotnienie
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gatunek synkretyczny laczy cechy epiki liryki i dramatu opowiada najczęściej o tajemniczych wydarzeniach czerpie motywy ludowe i folklorystyczne
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zjawisko polegające na naśladowanie postawy ubioru i stylu życia bohatera z "cierpienie młodego Werterem" Goethego szczególnie powstanie fali samobójstw z powodu nieszczęśliwej miłości
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ból świata opisuje uczucie smutku pesymizmu wynikające ze świadomości niedoskonałości świata oraz dystansu między wrażliwością jednostki a otaczającą ja rzeczywistością
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poewci romantyzmu angielskiego było ich 2 towaryszyli w romantyzmie William wordsworth i Samuel Coleridge to są lakisci gdyż mieszkali w miejscu w Anglii o nazwie lake district wyadli tam ballady liryczne 1798 to początek literatury romantycznej w Anglii
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gatunek fantastyku który wywołuje u odbiorcy uczucie niepokoju przerażenia
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zainteresowanie kultura ludu wierzenia ludowe zwyczaje i obyczaje wsi folklor wiejski krajobraz i realia motywy wierzeń i przesądów ludowych postacie z ludu bliskość natury moralność ludowa
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
od czasów starozytynch traktowano ja jako chorobę na który składało się odczuwanie niepewniosci przygnębienia smutku stan depresyjne ale od starożytności chodzi o temperament czyli sangwinika choleryka czy flegmatyka
|
|
|
król elfów wykarz że utwór jest ballada rozpocznij naukę
|
|
ma cechy dramatu dialogi cechy epiki narrator opowiada o zdarzeniach i cechy liryki strofixznosc utwory narrator trzecioosobowy ograniczony zdarzenia pełne niedopowiedzeń czytelnik nie wie co się zdarzyło naprawdę tajemniczość król elfowo jedno zdarzenie
|
|
|
wskaż ludowości romantyczna w królu elfow rozpocznij naukę
|
|
osadzenie akcji utworu w na wsi prezentacja realiów wiejskich bohaterowie z ludu wykorzystanie wierzeń ludowych wykorzystanie ludowej moraliści nie ma winy beż kary wykorzystanie elementów języka chłopów gwara wsi król elfow istota folkloru niemieckiego
|
|
|
w jaki sposób poeta tworzy nastrój grozy król elfow rozpocznij naukę
|
|
istnieje króla elfowo tworzy nastrój grozy on może być śmiercią diabłem lu. choroba pojawia się w nocy w zamglonym krajobrazie
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
konflikt nauki a wyobraŹnia ojciec racjonalizuje sytuacja stara się logicznie myśleć i tłumaczyć zachowanie dziecka jest pzrkoanny że król elfow nie istnieje a dziecko przeżywa cis czego nei da się wyjaśnić naukowo. dzicko widzi króla elfow odczuwa strach
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wiatr ciemny las tajemniczą sceneria opisanie przestrzeni mgła las olchowy trzy wierzby ciemni wieje wiatr symbol ducha świętego ojciec by uspokoić dziecko tluamczy że to wiatr że to trzy wierzby las miejsce gdzie świat materialny styka się z duchowym
|
|
|
wordsworth żonkile osoba mówiąca rozpocznij naukę
|
|
liryka typu bezpośredniego podmiot liryczny ujawnia się jest tożsamy z autorem poeta osoba mowiacz jest wrażliwa na piękno przyrody zachwyca się przyroda przeszłość to flanuego radosc charakter sentymentslbt teraźniejszość pozwala nu docenić przeszłości
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obraz psychologiczny zachwyt i refleksja i pamięć wspomina kwiaty w w samotności obraz sensualny sposób opisu oddziałujący na zmysł np rytm miarowy obraz przyrody zonkile tańczące na eietrze radosny obraz ruch i lekkość wiatr kołyszący kwiaty obraz ruchu
|
|
|
nastrój w utworze zonkole rozpocznij naukę
|
|
radosc i zachwyt poeta podziwia zonkile obserwacja przyrody przynosi mu wewnetrzny spokój
|
|
|
zonkile cechy poezji lakistow rozpocznij naukę
|
|
natura jako główn temat wiersza źródło emocji poety utwór wyraża uczucia przeżycia poety osoba mówiąca przedstawia swoje reakcję emocjonalne na widok zonkili wiersz ma płynny rytm i melodyjny język co nadaje harmonijny charakter prosty i zrozumiały jez
|
|
|
wielkie litery młodość i starość Coleridge rozpocznij naukę
|
|
staja się te wyrazy nazwami własnymi np młodość czy starość co podkreśla ważność ale też ich wartość
|
|
|
kompozycja utworu młodość i starosc rozpocznij naukę
|
|
wiersz budowany na kontraście pierwsza część przedstawia charakterystykę młodych ludzi podkreślając ich siłę wiade w przyszłość optymizm następnie poeta ukazuje starość ukazując ją jako etap odmienny od rozkwitu życia opis ograniczenia udręki
|
|
|
mlodosc I starosc cechy mlodosci rozpocznij naukę
|
|
radosc zachwyt nad swiatem pełnią życia entuzjazmu miłość i przyjaźń młodość okres uczuć odporność na trudności lekkość życia
|
|
|
mlodosc I starosc cechy starości rozpocznij naukę
|
|
refleksyjnisc nostalgią starość przynosi wspomnienia mlodosi smutek związany z przemijaniem czasu utrata młodzieńczej Energi świadomoŚć ograniczeń smutek udręką starość wiąże się z odczuwaniem ciężaru życia starość wprowadza fizyczna słabość
|
|
|
mlodosc starość motyw wanitatywny rozpocznij naukę
|
|
motyw przemijania aby zbudować różnice między młodością a starością młodość byly okres pełny życia wolność a starość czas smutku rezygnacji mlodosc mija szybko a wspomnienia staja się odległe i niedostępne człowiek nie kontroluje życia ani czasu
|
|
|
mlodosc starość cechy poezji lakistow rozpocznij naukę
|
|
uczucia I refleksje wykarza poety emocjonalnosc melodyjność i rytm natura i życie codzienne staja się źródłem wizualnych i emocjonalnych obrazów
|
|
|