|
Pytanie |
Odpowiedź |
Platforma wschodnio europejska rozpocznij naukę
|
|
obejmuje północno wschodnio część Polski
|
|
|
czym charakteryzuję się platforma wschodnio europejska? rozpocznij naukę
|
|
dwudzielną budową: 1. trzon krystaliczny - zbudowany z powstałych i wielokrotnie fałdowanych skał metamorficznych i magmowych. 2. Pokrywa osadowa - składa się z niesfałdowanych skał osadowych.
|
|
|
Obszar fałdowań paleozoicznych rozpocznij naukę
|
|
wyrożnia się: góry(sudety i góry świętokrzyskie), monokliny (przedsudecką i śląski krakowską), Niecki (szczecińską, mogileńsko łódzką, miechowską i brzeźną), Wały (pomorski, kujawski, południowopolski)
|
|
|
struktura fałdowań paleozoicznych rozpocznij naukę
|
|
tworzą strukturry geologicznr objęte orogenezą kaledońską i hercyńską
|
|
|
Co znajduje się w obrębie struktury fałdowań paleozoicznych? rozpocznij naukę
|
|
północno zachodnia część polski i środkowa część polski - przykryte wastwą osadów lodowców, Sudety i pas wyżyn powstały na skutek procesów erozyjnych skały zostały odsłonięte
|
|
|
co obejmuje obszar fałdowań alpejskich? rozpocznij naukę
|
|
1. sfałdowane karpqty wewnętrzne (tatry i obniżenie orawsko podhalańskie) 2. karpaty zewnętrzne (podgórze karpackie i beskidy)
|
|
|
co jeszcze znajduje sie w w obrębie obszaru fałdowań alpejskich rozpocznij naukę
|
|
kotlina sandomierska i oświęcimska
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wiek: ok. 4600 mln lat temu Wydarzenia: powstanie fundamentu platformy wschodnioeuropejskiej na obszarze północno wschodniej polski, intensywne fałdowania oraz procesy wulkaniczne i metamorficzne
|
|
|
FANEROZOIK na jakie ery dzieli się ten eon rozpocznij naukę
|
|
Era paleozoiczna, mezozoiczna i kenozoiczna
|
|
|
ERA PALEOZOICZNA na jakie omresy się dzieli rozpocznij naukę
|
|
kambra, ordowik, sylur, dewon, karbon i perm
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wiek: ok 541 mln lat temu Wydarzenia: początek kaledońskich ruchów górotwórczych na obszarze gór świętokrzyskich, działalność wulkaniczna w sudetach, transfresje morskie
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wiek: ok. 485 mln lat temu Wydarzenia: kaledońskie ruchy górotworcze - częściowe sfałdowanie oraz wypiętrzenie gór świętokrzyskich i sudetów
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wiek: ok 444 mln lat temu Wydarzenia: kaledońskie ruchy górotwórcze - częściowe sfałdowanie oraz wypiętrzenie gór świętokrzyskich i sudetów
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wiek: ok 419 mln lat temu Wydarzenia: transgresje morskie
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wiek: ok 359 mln lat temu Wydarzenia: hercyńskie ruchy górotwórcze - ponowne sfałdowanie oraz wypiętrzenie gór świętokrzyskich i sudetów, zjawiska plutoniczne w sudetach i na przedgórzu sudeckim, powstanie krystalicznego trzonu tatr,
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wydarzenia: powstanie pokładów węgla kamiennego na wyżynie śląskiej w sudetach i na wyżynie lubelskiej
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wiek: 299 mln lat temu Wydarzenia: powstanie złóż soli kamiennej m.in. na kujawach, działalność wulkaniczna w sudetaxh i okolicach krakowa
|
|
|
na jakie okresy dzieli sie era mezozoiczna rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wiek: ok 152 mln lat temu
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wydarzenia: powstanie geosynkliny karpackiej, transgresje morskie, tworzenie się skał osadowych o czerwonym zabarwieniu na obszarze sudetów oraz gór świętokrzyskich w warunkach gorącego i suchego klimatu
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wydarzenia: transgresje morskie, powstanie pokładów wapieni np. na wyżynie krakowsko częstochowskiej, w tatrach i pieninach
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wydarzenia: początek alpejskich ruchów górotwórczych
|
|
|
NA JAKIE OKRESY DZIELI SIĘ ERA KENOZOICZNA rozpocznij naukę
|
|
paleogen, neogen, czwartorzęd
|
|
|
NA JAKIE EPOKI DZIELI SIĘ PALEOGEN? rozpocznij naukę
|
|
paleocen, eocen, oligocen
|
|
|
PALEOCEN EOCEN I OLIGOCEN rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
PALEOCEN EOCEN I OLIGOCEN rozpocznij naukę
|
|
wydarzenia: alpejskie ruchy górotwórcze sfałdowanie i wypuętrzenie karpat, wypiętrzenie sudetów i gór świętokrzyskich, działalność wulkaniczna w sudetach
|
|
|
NA JAKIE EPOKI DZIELI SIĘ NEOGEN rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wydarzenia: kontynuacja alpejskich ruchów górotwórczych, powstanie zapadliska przedkarpackiego, działalność wulkaniczna na przedgórzu sudeckim, powstanie pokładów gipsu, soli wapiennej i siarki w zapadlisku przedkarpackim oraz złóż węgla brunatnego
|
|
|
NA JAKIE EPOKI DZIELI SIĘ CZWARTORZĘD? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wydarzenia: powstanie morza bałtyckiego, kilkukrotne nasuwanie się lądolodu skandynawskiego, konfynuacja alpejskich ruchów górotwórczych
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to minerały i skały pozyskiwane z litosfery
|
|
|
ZASTOSOWANIE SUROWCÓW MINERALNYCH rozpocznij naukę
|
|
energetyczne, metaliczne, chemiczne i skalne
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
węgiel kamienny, węgiel brunatny, ropa naftowa, gaz ziemny
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rudy miedzi, cynku, ołowiu, żelaza, srebra, złota, nikiel, selen, wanad, kobalt, molibden, kadm
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
siarka, sól kamienna, sole potasowo magnesowe, baryt, fluoryt, fosforyt
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gips, anhydryt, kamienie drogowe i budowlane, kreda, iły, gliny, łupki, kaolin, skalenie, piaski, żwiry, piaskowce
|
|
|
sposoby zalegania surowców mineralnych rozpocznij naukę
|
|
pokłady, wysady, żyły i gniazda, konkrecja, soczewki
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jeśli tworzą równoległe warstwy ukształtowane w procesie sydymentacji
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gdy starsze plastyczne skały wcisnęły się w leżące nad nimi młodsze skały
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jeśli utworzyły się w pustych orzestrzeniach i szczelinach skalnych
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gdy powstały na skutek stopniowego narastania minerałów wokół jakiegoś obiektu
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jeśli podczas migracji ku powierzchni wypełniły wolne przestrzenie w skałach
|
|
|
węgiel kamienny zastosowanie rozpocznij naukę
|
|
wytwarzanie energii w elektrowniach i elektrociepłowniach, ogrzewanie domów, produkcja koksu, stali, tworzyw sztucznych, barwników i lekarstw
|
|
|
węgiel brunatny zastosowanie rozpocznij naukę
|
|
wytwarzanie energii w elektrowniach i elektrociepłowniach,
|
|
|
ropa naftowa zastosowanie rozpocznij naukę
|
|
produkcja paliw oraz nafty, olejów, parafiny, smarów, asfaltu, wazeliny i tworzyw sztucznych
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wytwarzanie energii w elektrowniach, gospodarstwach domowych, produkcji paliw, włókien sztucznych, amoniaku i nawozów mineralnych
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
produkcja kabli i przewodów elektrycznych, pokryć dachowych, paneli słonecznych, instalacji wodociągowych, naczyń kuchennych i sztućców i składnik stopów brązu i mosiądzu
|
|
|
rudy cynku i ołowiu zastosowanie rozpocznij naukę
|
|
cynk: ochrona stalowych wyrobów przed korozją, składnik stopów mosiądzu i tombak, produkcja pokryć dachowych i farb, Ołów: produkcja baterii i akumulatorów, wytwarzanie ekranów chroniących przed promieniowaniem, produkcja pokryć dachowych, amunicji, farb
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
produkcja kwasu siarkowego, nawozów mineralnych, środków ochrony rośliń, gumy, zapałek, barwników i wyrobów farmaceutycznych
|
|
|
sól kamienna zastosowanie rozpocznij naukę
|
|
produkcja sodu, chloru, kwasu solnego i innych związków chemicznych
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w budownictwie, w modelarstwie, w stomatologii i chirurgii, surowiec rzeźbiarski
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
produkcja cementu i kwasu siarkowego, w budownictwie do produkcji tynków i okładzin, posadzek, jubilerstwo
|
|
|
Kamienje drogowe i budowlane zastosowanie rozpocznij naukę
|
|
produkcja kruszywa i elementów kamiennych dla drogownictwa kolejnictwa i budownictwa np kostka brukowa płyta kamienna krawężnik
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
produkcja farb lakierów tworzyw sztucznych materiałów budowlanych i do wapniowania gleb oraz jako źródło wapnia dla zwierząt
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
produkcja wyrobów ogniotrwałych, płytek ceramicznych, wyrobów sanitarnych, ceramiki szlachetnej np fajansu
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
produkcja ceramiki szlachetnej, płytek ceramicznych i wyrobów sanitarnych
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
produkcja betonu, mieszanek asfaltowych i innych materiałów budowlanych
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
produkcja betonu i cegieł, budowa nasypów kolejowych, konserwacja nawierzchni dróg gruntowych, produkcja szkła
|
|
|
piaski szklarskie zastosowanie rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
kamienie szlachetne co to rozpocznij naukę
|
|
najcenniejsze spośród minerałów
|
|
|
występowanie kamieni szlachetnych w polsce jakie rozpocznij naukę
|
|
ametysty, agaty, malachity, opale i granaty
|
|
|
najwęcej kamieni szlachetnych i półszlachentnych występuje w: rozpocznij naukę
|
|
górach kaczawskich, rudawach janowickich, karkonoszach i na przedgórzu sudeckim
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
morze bałtyckie wschodnia strefa linii brzegowe i na lubelszczyźnie
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wykonywanie ozdób i biżuterii, produkcja materiałów ściernych, ogniotrwałych i kosmetyków
|
|
|