Pytanie |
Odpowiedź |
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wyrozniajacy sie, zadziwajaxy rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
przyczyniac sie, wnosic wklad rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
uczestniczyc, brac udzial rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
właściwość psychiki lub zachowania pod względem której ludzie mogą się różnić, a badacze próbują stwierdzić, od czego różnice te zależą (stąd nazwa)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wywoływanie jakiegoś zjawiska (kształtowanie jego natężenia lub częstości) za pośrednictwem manipulowania jego przypuszczalnymi przyczynami w warunkach dobrze kontrolowanych.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przypuszczalna przyczyna zjawiska, która interesuje badaczy
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
znajdująca się w warunkach eksperymentalnych grupa osób, która poddawana jest zmiennej niezależnej
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
grupa, u której nie wprowadzono zmiennej niezależnej i pozostaje w warunkach kontrolnych
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
każda proba odbiega troche od populacji
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wielkość badanego efektu (różnica między grupą eksperymentalną i kontrolną)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
badanie jest trafne zewnętrznie, gdy jego wyniki można uogólniać na inne osoby i sytuacje niż te badane
|
|
|
Eliminacja alternatywnych wyjaśnień rozpocznij naukę
|
|
wyrzucanie innych potencjalnych wyjaśnień zaobserwowanego zjawiska, poprzez replikacje
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
– manipulacja zmienną niezależną i pomiar zależnej odbywają się w zwyczajnym, naturalnym otoczeniu osoby badanej
|
|
|
Eksperyment laboratoryjny rozpocznij naukę
|
|
odbywa się w skonstruowanym przez badacza laboratorium
|
|
|
Trafność zastosowanej manipulacji rozpocznij naukę
|
|
– bada czy wywołuje ona zamierzony przez badacza stan lub proces psychiczn
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czynnik, który decyduje o występowaniu jakiejś zależności (kiedy coś występuje?)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces lub stan psychiczny pośredniczący pomiędzy zmienną niezależną a zależną (dlaczego coś występuje?)
|
|
|
po co sie modyfikuje i powtarza badania rozpocznij naukę
|
|
1. Sprawdzić replikację podstawowego efektu 2. Sprawdzić skuteczność manipulacji 3. Polepszyć trafność wewnętrzną 4. Polepszyć trafność zewnętrzną 5. Wyeliminować alternatywne wyjaśnienia 6. Znaleźć moderatory efektu 7. Znaleźć mediatory efektu
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
• Pierwsze wrażenie • Obserwacja (wygląd, postawa ciała) • Przeszłe zachowania/sytuacje • Upodobania • Opinia otoczenia • Grupa przynależności • Już posiadana wiedza (stereotypy/doświadczenie)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ukryte powiązania między cechami, które pomagają nam dopowiedzieć sobie coś, na podstawie jednej cechy
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niezależnie od tego, czy zachowanie było słuszne czy nie, czynników szukamy tam, gdzie nam wyjdzie na korzyść (czyli jeśli coś dobrego, to u nas, a złego z przyczyn zewnętrznych
|
|
|
prawidlowosci stereotypow rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Jak odbieramy informacje? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|