Pytanie |
Odpowiedź |
|
rozpocznij naukę
|
|
jakaś właściwość psychiki lub zachowania, pod względem której ludzie mogą się różnić, a badacze próbują w eksperymencie stwierdzić od czego te różnice zależą
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przypuszczalna przyczyna zjawiska która interesuje badaczy przy eksperymencie
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odmiana obserwacji polegająca na analizie śladów ludzkich zachowań zebranych lub wytworzonych w trakcie naturalnych czynności ludzi, a nie dla celów badania naukowego
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
metoda badawcza psychologii społecznej polegająca na dwóch lub więcej zmiennych i badanie ich współzmienności (korelacji). Nie wpływamy na natężenie zmiennych, a ograniczamy się jedynie do ich pomiaru
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
metoda badawcza której celem jest wywołanie jakiegoś zjawiska za pośrednictwem manipulowania jego przypuszczalnymi przyczynami w warunkach dobrze kontrolowanych przez badaczy
|
|
|
eksperyment laboratoryjny rozpocznij naukę
|
|
badanie w którym manipulowanie zmienną niezależną i zależną odbywa sie w sytuacji skonstruowanej przez badaczy w laboratorium
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
badanie polegające na manipulacją zmiennej zależnej i niezależnej w naturalnym otoczeniu osoby badanej (zwykle lekko zmodyfikowane na potrzeby badania)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
grupa badanych, u której przypuszczalna przyczyna zjawiska zostaje wprowadzona
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
grupa badanych, u którycy potencjalna przyczyna zjawiska nie zostaje wprowadzona
|
|
|
manipulacja eksperymentalna rozpocznij naukę
|
|
badanie starające sie stwierdzić co wpływa na zmienną zależną, manipulując zmienną niezależną
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
(pośrednik) proces lub stan psychiczny pośredniczy między zmienną zależną i niezależną
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
moderator jakiejś zależności to czynnik, który decyduje o jej kierunku lub sile
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
neuroobrazowanie altywności mózgu, czyli śledzenie on-line aktywności poszczególnych jego obszarów w czasie rozwiązywania różnych, dobranych przez badaczy zadań, podejmowania zadań, podejmowania decyzji czy ekspozycji na rozmaite bodźce
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
losowy przydział badanych do różnych warunków (np poprzez rzut monetą)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obserwatorzy przeszkoleni lub dobrani z uwagi na swoje kompetencje
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zgodność ocen obserwatorów z przyjętym systemem kodowania
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uczenie się znaczenia jakiegoś pierwotnie obojętnego bodźca dzięki temu, że systematycznie poprzez on jakiś bodziec, który znaczenie już ma
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uczenie się znaczenia pierwotnie obojętnej reakcji dzięki temu, że po niej pojawia się jakiś pożądany stan rzeczy albo unikamy czegoś niepożądanego
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pytanie dotyczące tego, w jaki sposób to, co robią, czują i myślą jedni ludzie, wpływa na to co robią, myślą i czują inni
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to co człowiek myśli, czuję i jak się zachowuje zależy przede wszystkim od procesów przetwarzania docierających doń informacji
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
koncentruje się na pobudkach ludzkiego działania - jakie motywy ludźmi powodują i skłaniają do takich, a nie innych działań
|
|
|
perspektywa teorii uczenia się rozpocznij naukę
|
|
zachowania ludzkie jest wyznaczane przeszłymi doświadczeniami - stanowi rezultat uczenia się na podstawie doświadczeń własnych albo cudzych
|
|
|
perspektywa społeczno - kulturowa rozpocznij naukę
|
|
człowiek jest wytworem socjalizacji w konkretnej grupie społecznej, która z kolei pozostaje zanurzona w jakiejś szerszej kulturze
|
|
|
perspektywa ewolucjonistyczna rozpocznij naukę
|
|
wyjaśnia, że ludzkie zachowanie jest skutkiem przeszłości, lecz nie jednostki i jej własnych doświadczeń, tylko całego gatunku
|
|
|