Pytania z kursu

 0    58 fiszek    devmementomori1
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie Odpowiedź
Jakie są paradygmaty programowania obiektowego?
Klasa `Samochód` dziedziczy po `Pojazd`, ukrywa pola i ma różne zachowania metod.
rozpocznij naukę
Enkapsulacja, dziedziczenie, polimorfizm, abstrakcja.
S (Single Responsibility) z SOLID
`InvoicePrinter` tylko drukuje faktury.
rozpocznij naukę
Klasa powinna mieć tylko jedno zadanie.
O (Open/Closed) z SOLID
Dodanie nowego typu płatności bez zmiany istniejącego kodu.
rozpocznij naukę
Klasa powinna być otwarta na rozszerzanie, zamknięta na modyfikacje.
L (Liskov Substitution) z SOLID
`Kwadrat` nie powinien dziedziczyć po `Prostokąt`, jeśli zmienia logikę wymiarów.
rozpocznij naukę
Klasa pochodna musi poprawnie zastępować bazową.
I (Interface Segregation) z SOLID
`IPrinter` i `IScanner` zamiast `IMultifunctionDevice`.
rozpocznij naukę
Lepiej mieć wiele małych interfejsów niż jeden duży.
D (Dependency Inversion) z SOLID
Klasa używa `ILogger`, nie `ConsoleLogger`.
rozpocznij naukę
Moduły powinny zależeć od abstrakcji, nie konkretów.
Czym jest memory leak?
Nieusunięta subskrypcja eventu.
rozpocznij naukę
Pamięć zajęta przez obiekty, do których nie ma już referencji.
Czym jest reguła DRY?
Wydziel wspólną logikę do metody.
rozpocznij naukę
Nie powtarzaj kodu.
Czym jest reguła KISS?
Nie twórz skomplikowanego wzorca tam, gdzie wystarczy zwykła metoda.
rozpocznij naukę
Utrzymuj rozwiązania proste.
Czym jest reguła YAGNI?
Nie pisz kodu „na zapas”.
rozpocznij naukę
Nie implementuj funkcji, dopóki nie jest potrzebna.
Czym jest klasa, a czym obiekt?
`class Samochód` → `new Samochód()`.
rozpocznij naukę
Klasa to szablon, obiekt to jej instancja.
Czym różni się JSON od XML?
JSON: `{"imie": "Jan"}` / XML: `<imie>Jan</imie>`.
rozpocznij naukę
JSON jest lżejszy, oparty na klucz–wartość; XML jest rozbudowany i tagowy.
Czym jest serializacja?
`JsonConvert. SerializeObject(obj)`.
rozpocznij naukę
Zamiana obiektu na format tekstowy lub bajtowy do zapisu lub przesłania.
Czym są wzorce projektowe?
Singleton, Fabryka, Strategia.
rozpocznij naukę
Gotowe schematy rozwiązywania typowych problemów.
Jak działa wzorzec Singleton?
`Logger. Instance`.
rozpocznij naukę
Gwarantuje jedną instancję klasy w systemie.
Jak działa wzorzec Fabryka?
`ShapeFactory. Create("Circle")`.
rozpocznij naukę
Tworzy obiekty bez ujawniania logiki tworzenia.
Jaki jest cel wzorca Strategia?
`ISortStrategy` → `QuickSort`, `MergeSort`.
rozpocznij naukę
Pozwala dynamicznie zmieniać algorytm w czasie działania.
Jakie modyfikatory dostępu istnieją w C#?
rozpocznij naukę
public, private, protected, internal, protected internal, private protected.
public (C#)
`public void Start()` można wywołać z dowolnego miejsca.
rozpocznij naukę
Dostępny wszędzie.
private (C#)
Prywatne pole `_age` dostępne tylko wewnątrz klasy.
rozpocznij naukę
Dostępny tylko w tej samej klasie.
protected (C#)
Metoda `protected void Init()` dostępna w klasach dziedziczących.
rozpocznij naukę
Dostępny w klasie i klasach pochodnych.
internal (C#)
Klasa `internal Helper` widoczna tylko w tym projekcie.
rozpocznij naukę
Dostępny w obrębie tego samego zestawu (assembly).
protected internal (C#)
Klasa dziedzicząca z innego projektu może mieć dostęp.
rozpocznij naukę
Dostępny w tym samym zestawie lub w klasach pochodnych.
private protected (C#)
Klasa bazowa i dziedzicząca w jednym projekcie mają dostęp.
rozpocznij naukę
Dostępny tylko w tej samej klasie i klasach pochodnych w tym samym zestawie.
Jakie metody posiada każdy obiekt?
`obj. ToString()`.
rozpocznij naukę
`ToString()`, `Equals()`, `GetHashCode()`, `GetType()`.
Po czym można dziedziczyć w C#?
`class Car: Vehicle, IDrivable`.
rozpocznij naukę
Po jednej klasie i wielu interfejsach.
Czym jest sterta i stos?
`int x` → stos, `new Car()` → sterta.
rozpocznij naukę
Stos – dane lokalne; sterta – obiekty dynamiczne.
Różnica między przesłanianiem a nadpisywaniem metod?
`public new void Print()` / `public override void Print()`.
rozpocznij naukę
`new` ukrywa metodę bazową, `override` ją nadpisuje.
Czym są słowa kluczowe ref i out?
`Add(ref a, out b)`.
rozpocznij naukę
`ref` przekazuje przez referencję (musi być zainicjowany), `out` – inicjalizowany w metodzie.
Czym jest refleksja?
`typeof(Car). GetProperties()`.
rozpocznij naukę
Mechanizm odczytu metadanych typów w czasie działania.
Czym są typy generyczne?
`List<T>`.
rozpocznij naukę
Klasy/metody działające z różnymi typami.
Czym są generyczne ograniczenia?
`where T: class`.
rozpocznij naukę
Warunki na typy generyczne.
Czym są generyczne delegaty?
`Func<T, TResult>`.
rozpocznij naukę
Delegaty z parametrami typów.
Jak działa wyrażenie using?
`using(var fs = new FileStream(...))`.
rozpocznij naukę
Automatycznie zwalnia zasoby po użyciu (`IDisposable`).
Jak działa async/await?
`await Task. Delay(1000)`.
rozpocznij naukę
Umożliwia asynchroniczne operacje bez blokowania wątku.
Jak wykonać akcję równolegle?
`Parallel. ForEach(list, x => DoWork(x))`.
rozpocznij naukę
`Parallel. ForEach` lub `Task. WhenAll()`.
Czy z metody asynchronicznej można złapać wyjątek?
`try {await Save();} catch {}`.
rozpocznij naukę
Tak, przez `try/catch` wokół `await`.
Czym są atrybuty?
`[Obsolete("Nie używaj")]`.
rozpocznij naukę
Metadane opisujące elementy kodu.
Czym jest (un)boxing?
`object o = 5; int i = (int)o;`.
rozpocznij naukę
Boxing – pakowanie typu wartościowego w obiekt; unboxing – odwrotnie.
Czym są słowa kluczowe const i readonly?
`const int X=5; readonly int Y;`.
rozpocznij naukę
`const` – stała w czasie kompilacji, `readonly` – tylko do odczytu po inicjalizacji.
Jak działa słowo kluczowe yield?
`yield return x;`.
rozpocznij naukę
Zwraca kolejne elementy sekwencji (leniwe iterowanie).
Różnica między First a Single (LINQ)?
rozpocznij naukę
`First()` – pierwszy element; `Single()` – dokładnie jeden element.
Różnica między First a FirstOrDefault (LINQ)?
rozpocznij naukę
`FirstOrDefault()` zwraca `null`/`default`, jeśli brak elementu.
Różnica między interfejsem a klasą abstrakcyjną?
`interface IRun {}` / `abstract class Animal {}`.
rozpocznij naukę
Interfejs – definicja bez implementacji; klasa abstrakcyjna – może mieć implementację.
Czym jest metoda rozszerzająca?
`public static bool IsEmpty(this string s)`.
rozpocznij naukę
Statyczna metoda dodająca nowe zachowanie do istniejącego typu.
Różnica między is a as?
`if(x is Car)` / `var c = x as Car`.
rozpocznij naukę
`is` sprawdza typ, `as` rzutuje bez wyjątku.
Jak działa protokół HTTP?
`GET /index. html → 200 OK`.
rozpocznij naukę
Protokół żądań i odpowiedzi klient–serwer, bezstanowy.
Jakie są kategorie kodów HTTP?
404 – nie znaleziono.
rozpocznij naukę
1xx – info, 2xx – sukces, 3xx – przekierowanie, 4xx – błąd klienta, 5xx – błąd serwera.
Czym różni się uwierzytelnianie od autoryzacji?
Login vs dostęp do panelu admina.
rozpocznij naukę
Uwierzytelnianie – kim jesteś, autoryzacja – co możesz.
Czym jest Middleware?
Middleware logujący żądania.
rozpocznij naukę
Komponent przetwarzający żądanie w potoku HTTP.
Jak działa wbudowany kontener DI?
`services. AddScoped<IRepo, Repo>();`
rozpocznij naukę
Zarządza zależnościami przez wstrzykiwanie instancji (`AddScoped`, `AddSingleton`).
Czym jest AddScoped?
Każde żądanie HTTP ma własną instancję repozytorium.
rozpocznij naukę
tworzony raz na cały request (żądanie). Oznacza to, że w trakcie obsługi jednego zapytania HTTP wszystkie klasy, które potrzebują tego serwisu, dostaną tę samą instancję. Ale gdy przyjdzie kolejne żądanie HTTP, powstanie nowa instancja.
Czym jest AddSingleton?
Logger lub konfiguracja aplikacji.
rozpocznij naukę
Rejestruje zależność tworzoną tylko raz na cały czas działania aplikacji.
Czym jest AddTransient?
Serwis krótkotrwały np. generator tokenów.
rozpocznij naukę
Jeśli w jednym żądaniu HTTP serwis A wstrzykuje B, a B wstrzykuje C, to każda z tych instancji dostanie nowy obiekt Transient. Czyli możesz mieć kilka różnych instancji tego samego serwisu w ramach jednego requesta.
Enkapsulacja (paradygmat OOP);
Prywatne pola + publiczne metody/ właściwości walidujące dane.
rozpocznij naukę
Ukrywanie stanu obiektu i udostępnianie go przez kontrolowany interfejs
Dziedziczenie (paradygmat OOP)
`class Car: Vehicle` dziedziczy metody i pola.
rozpocznij naukę
Tworzenie nowych typów na bazie istniejących, współdzielenie i rozszerzanie zachowania.
Polimorfizm (paradygmat OOP);
`virtual`/`override` lub implementacja różnych `IInterface` w klasach pochodnych.
rozpocznij naukę
Jedno wywołanie — różne zachowania zależnie od typu.;`virtual`/`override`
Abstrakcja (paradygmat OOP);
abstract class Shape` z metodą `Area()` bez konkretnej implementacji
rozpocznij naukę
Eksponowanie tylko tego, co istotne, ukrywanie szczegółów implementacyjnych.;

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.