WOS dział I

 0    37 fiszek    guest3793676
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
Dualizm
rozpocznij naukę
Zakłada istnienie dwóch substancji materii. Substancji fizycznej, której można doświadczać zmysłowo oraz ducha, niedostępnego dla zmysłów.
Monizm
rozpocznij naukę
Zakłada jedność i jednolitość bytu. Wszystko co istnieje jest zbudowane z jednej substancji.
Spirytualizm
rozpocznij naukę
Uznaje, że istnieje tylko substancja duchowa, która jest budulcem wszystkiego co jest, a ciała i inne byty naturalne to jedynie złudzenia, albo w rzeczywistości składają się z elementów duchowych.
Ontologia
rozpocznij naukę
Nauka o wszystkim co jest, czyli o strukturze bytu i jego właściwościach
metafizyka
rozpocznij naukę
Skupia się na poszukiwaniu istoty istnienia, najczęściej poza przyrodą.
Materializm
rozpocznij naukę
Zakłada, że są tylko materialne byty, dostępne dla zmysłów, istniejące w czasie i przestrzeni, zbudowane z atomów. Jest ściśle związany z naturalizmem, wszystkie byty należą do systemu przyrody.
monizm spirytualistyczny
rozpocznij naukę
Wedle niego nie ma substancji materialnej
monizm materialistyczny
rozpocznij naukę
Zakłada, że istniejącą formą bytu jest materia-jedyny i pierwotny składnik bytu, a duch jest wtórnym efektem jej rozwoju.
dualizm radykalny
rozpocznij naukę
Głosi, że w ludzkim bycie współistnieją dwie substancje - duchowa i materialną - dusza jest nadrzędna wobec ciała. Dusza może wpływać na to co się dzieje w ludzkim ciele.
dualizm umiarkowany
rozpocznij naukę
Dusza i ciało składają się na nierozerwalną całość. Jedność duszy, którą nie może istnieć bez ciała (i odwrotnie).
personalizm
rozpocznij naukę
Główne miejsce zajmuje osoba ludzka i przypisana do niej godność osobowa.
Indywidualizm
rozpocznij naukę
Jednostka ludzka jest najwyższym dobrem i powinno się jej zapewnić duża autonomię o niezależność - człowiek sam może kierować swoim życiem.
Kolektywizm
rozpocznij naukę
Najważniejsze jest dobro innych wspólnot - człowiek powinien podporządkować swoje wybory do interesu całej grupy.
Indywidualizm
rozpocznij naukę
dążenie do samodzielności, samorealizacja, postępowanie zgodnie z własnymi przekonaniami, przekonanie o własnej wartości, podkreślenie cech odróżniających ta jednostkę od innych
Kolektywizm (społeczeństwo)
rozpocznij naukę
dobro grupy ponad własne, więzi społeczne i poczucie bezpieczeństwa, dbałość o harmonię w relacjach
Racjonalizm
rozpocznij naukę
Doświadczenia zmysłowe często wprowadzają ludzi w błąd, a w procesie poznania kluczową rolę odgrywa rozum
Empiryzm
rozpocznij naukę
Człowiek uczy się za pomocą zmysłów i zdolności odbierania bodźców świata zewnętrznego.
woluntaryzm
rozpocznij naukę
Człowiek posiada władze umożliwiająca mu dokonywanie wyborów z własnej woli. Każda osoba obdarzona wolna wola jest odpowiedzialna za swoje postępowanie.
rola spoleczna
rozpocznij naukę
Pełnienie prze człowieka określonej funkcji w społeczeństwie.
Konflikt ról
rozpocznij naukę
Odgrywanie jednej roli utrudnia, a nawet uniemożliwia właściwą realizację innej.
piramida Maslowa
rozpocznij naukę
Najpierw należy zaspokoić potrzeby niższego rzędu, by móc myśleć o potrzebach wyższego rzędu.
Potrzeby niższego rzędu
rozpocznij naukę
Naturalne, Bezpieczeństwa, Przynależności
potrzeby wyższego rzędu
rozpocznij naukę
Uznania i szacunku, samorealizacji, duchowe
grupa społeczna
rozpocznij naukę
zbiorowość złożona z co najmniej trzech osób, które współdziałają, aby zrealizować wspólne cele. Są to jednostki połączone bardziej bezpośrednimi więzami.
Cechy grup społecznych
rozpocznij naukę
wspólne cele i interesy, współpraca, struktura, tożsamość
Podział grup społecznych - liczba członków
rozpocznij naukę
Małe - obejmują niewielka liczbę osób, które znają się nawzajem i utrzymują ze sobą kontakty. Duże - są na tyle liczne, że większość członków nie utrzymuje ze sobą bezpośrednich relacji.
Rodzaj przynależności
rozpocznij naukę
Pierwotne - osoby nabywają członkostwo w sposób naturalny, występują między nimi silne więzi emocjonalne. Wtórne - przynależność wynika z wyboru, członków łączą ściśle określone cele i interesy.
sposób zorganizowana
rozpocznij naukę
Formalne - działają na podstawie przepisów, mają ściśle określoną strukturę wewnętrzną. Nieformalne- ich funkcjonowanie opiera się na bezpośrednich relacjach, nie mają struktury wewnętrznej
dostępność
rozpocznij naukę
Ekskluzywne - obowiązują kryteria przyjmowania członków, które mogą zostać spełnione tylko przez niektóre osoby. Inkluzywne - członkiem grupy można zostać łatwo, przynależność wynika z woli danej osoby.
Spójność grup społecznych
rozpocznij naukę
Aby dana zbiorowość była była spójną relacje członków muszę być oparte na tych zasadach: zaufanie, przekonaniu o szczerości i uczciwości innych, wzajemności, każdy kto otrzymał powinien się odwzajemnić, pomocy, poczucie, że inni przyjdą nam z pomocą.
syndrom myślenia grupowego
rozpocznij naukę
Osoby, które mają wątpliwości nie zgłaszają sprzeciwu chcąc uniknąć kłótni. W rezultacie grupa może podejmować bardzo źle decyzję.
Socjalizacja
rozpocznij naukę
Proces przyswajania wartości i wzorów zachowań przez wychowanie i oddziaływanie społeczeństwa. Trwa od dzieciństwa do końca życia. Jest to proces stawania się częścią społeczeństwa.
Czynniki wpływające na przebieg socjalizacji
rozpocznij naukę
Rodzina-pierwsze wzorce Szkoła-funkcjonowanie w społeczeństwie. Rówieśnicy-tożsamość, przynależność Internet - nowe wzorce Instytucje religijne -tradycje. Miejsce pracy -wdrażanie do dorosłych ról społecznych Kultura -system wartości, tradycji
Socjalizacja odwrócona
rozpocznij naukę
Młodsze pokolenie wpływa na starsze
Resocjalizacja
rozpocznij naukę
zmiana niepożądanych postaw i zachowań aspołecznych
Osobowość
rozpocznij naukę
Zestaw cech charakterystycznych dla danej osoby, wpływające na jej zachowanie, myślenie i odczuwanie.
Osobowość II
rozpocznij naukę
Temperament, emocje, potrzeby, uzdolnienia

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.