Pytanie |
Odpowiedź |
|||
|---|---|---|---|---|
|
wesele jako dramat symboliczny
|
pojawiają się postacie symboliczne, sceny i przedmioty
|
|||
|
"wesele" jako dramat neoromantyczny
|
wraca idea narodowo-wyzwoleńcza, mieszanie się realizmu z fantastyką wykorzystanie tradycji ludowej, przywołanie motywów romantycznych np widmo
|
|||
|
wesele jako dramat braku porozumienia
|
brak porozumienia pomiędzy chłopstwem a inteligencją oraz konkretnymi bohaterami np pan i panna młoda
|
|||
|
teatr ogromny
|
synteza sztuki
|
|||
|
mity narodowe
|
mit chłopa spod Rachowic, mit inteligencji jako przywódczej siły narodu, mit chłopa o piastowskiej godności, mit o arkadyjnej wsi, mit solidaryzmu społecznego i narodowego
|
|||
|
narodowe treści
|
wpisane w ustrój chaty, pojawiają się w rozmowach, w przywołaniu tradycji, pojawienie się wernychory
|
|||
|
cechy chłopstwa
|
duma, przywiązanie do tradycji, pracowitość, zapał do walki, materializm, lekkomyślność, podatność na manipulacje, brak samodzielności, niska świadomość narodowa
|
|||
|
cechy inteligencji
|
wykształceni, mają wysoką świadomość narodową oraz kulturę osobistą, dekadentyzm, poczucie wyższości, chłopomania, nie spełniają roli dowódczej
|
|||
|
co utrudnia porozumienie pomiędzy chłopami a inteligencją?
|
różnice kulturowe, poziom wykształcenia, język, rabacja galicyjska, wzajemne uprzedzenia
|
|||