Pytanie |
Odpowiedź |
1. Nowe podejście Sofistów do nauki 🔹 Zmiana przedmiotu badań rozpocznij naukę
|
|
Sofiści zapoczątkowali nowy typ filozofii – humanistyczny i relatywistyczny. Odeszli od badania przyrody na rzecz człowieka, języka, kultury, społeczeństwa i polityki. Zamiast natury badali życie ludzkie i problemy praktyczne.
|
|
|
1. Nowe podejście Sofistów do nauki 🔹 Rola zmysłów i badań empirycznych- rozpocznij naukę
|
|
Zastąpili spekulacje filozoficzne obserwacją i doświadczeniem – byli prekursorami empiryzmu i pozytywizmu. Uważali, że wiedza powinna opierać się na faktach, a nie na abstrakcyjnych ideach.
|
|
|
1. Nowe podejście Sofistów do nauki - Skupienie na człowieku i kulturze rozpocznij naukę
|
|
Ich filozofia była antropocentryczna-człowiek stał się centrum poznania. Interesowali się językiem, etyką, polityką, retoryką i wychowaniem obywatelskim. Celem nauki było kształcenie człowieka skutecznego i mądrego w działaniu publicznym.
|
|
|
1. Nowe podejście Sofistów do nauki - cel nauki rozpocznij naukę
|
|
Nie chodziło już o odkrycie obiektywnej prawdy, lecz o użyteczność wiedzy – skuteczność, sukces, wpływ na innych. Wiedza miała charakter praktyczny, nie teoretyczny.
|
|
|
2. Minimalistyczna teoria poznania Sofistów rozpocznij naukę
|
|
Sofiści przyjęli ograniczone (minimalistyczne) zaufanie do poznania. Twierdzili, że człowiek nie jest w stanie poznać prawdy absolutnej – może jedynie opierać się na przybliżeniach wynikających z doświadczenia.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Poznanie oparte jest wyłącznie na zmysłach. Zmysły dostarczają danych o rzeczywistości i są jedynym źródłem wiedzy.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nie ma jednej prawdy, ponieważ każdy człowiek postrzega rzeczywistość inaczej. Prawda zależy więc od indywidualnego punktu widzenia, uczuć i sytuacji człowieka.
|
|
|
Najbardziej znane zdanie Protagorasa: rozpocznij naukę
|
|
„Człowiek jest miarą wszystkich rzeczy – istniejących, że istnieją, i nieistniejących, że nie istnieją.” - to do relatywizmu
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wiedza nie jest wartością samą w sobie, lecz narzędziem działania. „Prawdziwe” jest to, co użyteczne w praktyce – co przynosi pożytek, powodzenie lub władzę. Mądrość polega na umiejętności przekonywania i doboru najbardziej korzystnych przekonań.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Normy moralne, prawa i religie są wytworem umowy społecznej (nomos), a nie natury (physis). Są to ustalenia wspólnotowe, które mogą się zmieniać.
|
|
|
Empiryczna a racjonalistyczna teoria poznania rozpocznij naukę
|
|
Sofiści opowiadali się za empiryzmem – poznaniem przez doświadczenie i zmysły, a odrzucali racjonalizm – poznanie przez rozum i idee (charakterystyczne później dla Platona).
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zasady sofistów (sensualizm, relatywizm, praktycyzm, konwencjonalizm) stworzyły podstawy dla filozofii humanistycznej i nowożytnego subiektywizmu.
|
|
|
Teoria etyczna Sokratesa - etyka rozpocznij naukę
|
|
Etyka jest centrum filozofii, Sokrates całkowicie odrzucił badanie przyrody, prawidziwym celem filozofii jest poznanie dobra i cnoty. Człowiek ma dążyć do dobra, które jest tożsame ze szczęściem i doskonałością moralną
|
|
|
Znaczenie cnoty przed i po Sokratesie rozpocznij naukę
|
|
Przed cnota oznaczała sprawność w działaniu np. męstwo wojenne, a po,że istnieją cnoty uniwersalne i obiektywne - sprawiedliwość, odwaga i,że są one wspólne wszystkim ludziom. Sofiści uważali, że każda cnota jest względna
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Cnota jest wiedzą o dobru, zło wynika z niewiedzy, nikt nieświadomie nie czyni zła i intelektualizm etyczny
|
|
|
Czym jest intelektualizm etyczny Sokratesa rozpocznij naukę
|
|
Stanowisko o tym, że wiedza prowadzi do dobra->cnota=wiedza->dobro=szczęście
|
|
|
Wiedza i szczęście według Sokratesa rozpocznij naukę
|
|
Człowiek cnotliwy jest szczęśliwy, bo postępuje rozumnie i moralnie, cboty można się nauczyć, ponieważ można nauczyć się wiedzy
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Sokrates wierzył w, wewnętrzny głos” - daimonion, który ostrzega przed złem. Nie był to instynkt, lecz rodzaj moralnej intuicji i głosu sumienia
|
|
|
Wymień metody dochodzenia do wiedzy Sokratesa rozpocznij naukę
|
|
Elenktyczna, wiedza niewiedzy i sceptycyzm, majeutyczna i dialog, analogia, indukcja i definicje
|
|
|
Czym jest dialog? Sokrates rozpocznij naukę
|
|
Narzędzie poznania, wspólne poszukiwanie sensu
|
|
|
Czym jest analogia? Sokrates rozpocznij naukę
|
|
przenoszenie pojęć z życia codziennego na moralność
|
|
|
Czym jest indukcja? Sokrates rozpocznij naukę
|
|
od szczegółowych przykładów do ogólnych definicji
|
|
|
Czym są definicje pojęć moralnych? Sokrates rozpocznij naukę
|
|
precyzyjne określenie pojęć prowadzi do prawdziwego poznania
|
|
|
Czym jest metoda elenktyczna Sokratesa? rozpocznij naukę
|
|
Wykazaniem błędów rozmówcy, doprowadzając go do twierdzenia sprzeczności, stosował ironię - udawał niewiedzę, by skłonić innych do refleksji, celem było oczyszczenie umysłu z fałszywych przekonań
|
|
|
Wymień kolejność filozofów rozpocznij naukę
|
|
Sofiści->Sokrates->Platon->Arystoteles->Bacon->Galileusz->Kartezjusz
|
|
|
Czym jest metoda majeutyczna (położnicza) według Sokratesa rozpocznij naukę
|
|
Filozof pomaga rodzić prawdę, tak jak położna pomaga rodzącej kobiecie, uczestnicy rozmowy sami dochodza do wnioskow w rozmowie poprzez pytania i kogiczne rozumowanie
|
|
|
Czym jest pojęcie idei według Platona? rozpocznij naukę
|
|
Idee to wieczne, doskonałe, niezmienne wzory rzeczy. Istnieją niezależnie od świata materialnego i stanowią prawdziwą rzeczywistość
|
|
|
Pojęcie rzeczy i zjawisk według Idei Platona rozpocznij naukę
|
|
Świat rzeczy zmysłowych to odbicie (cień) świata idei. Zjawiska są nietrwałe i zmienne - stanowią jedynie pozór bytu
|
|
|
Czym jest idealizm obiektywny według Platona? rozpocznij naukę
|
|
Idee istnieją obiektywne, niezależne od poznającego umysłu - to byt wyższy od rzeczy
|
|
|
Relacja idei do rzeczy według Platona rozpocznij naukę
|
|
Materialne, zmienne, jednostkowe, mają udział w ideach, ale nie są ich niedoskonałym odzwierciedleniem
|
|
|
Stworzenie świata według Platona rozpocznij naukę
|
|
Bóg Demiurg zbudował świat z materii na wzór ideii
|
|
|
Sposób istnienia materii Platona rozpocznij naukę
|
|
idee są wieczne, niematerialne, niezmienne i poznawalne tylko przez rozum (nous). Najwyższą ideą jest idea dobra, która daje byt i poznanie wszystkim innym
|
|
|
Z czego składa się epistemologia u Platona? rozpocznij naukę
|
|
Z wierzy racjonalistycznej, poznania wrodzonego i natywizmu
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Jest to dział filozofii zajmujący się naturą, źródłami i granicami ludzkiej wiedzy
|
|
|
Pojęcie bytu u Arystotelesa rozpocznij naukę
|
|
Byt to substancja, czyli konkretna rzecz istniejąca samodzielnie. Każda rzecz jest połączeniem dwóch składników: formy i materii
|
|
|
Czym jest hilemorfizm u Arystotelesa? rozpocznij naukę
|
|
Złożeniem formy i materii
|
|
|
Czym jest forma i materia u Arystotelesa? rozpocznij naukę
|
|
Forma - to, co określa i nadaje istoste rzeczy
|
|
|
Czym jest materia u Arystotelesa? rozpocznij naukę
|
|
tym, z czego rzecz powstaje
|
|
|
Cztery przyczyny dlaczego coś istnieje, wyjaśnienia bytu u Arystotelesa rozpocznij naukę
|
|
1. Materialna 2. Formalna 3. Sprawcza (kto lub co ją wytwarza, rzeźbiarz) 4. Celowa
|
|
|
Jako co każdy byt istnieje według Arystotelesa? rozpocznij naukę
|
|
Każdy byt istnieje jako proces przechodzenia z możności (potencji) w akt (urzeczywistnienia)
|
|
|