Pytanie |
Odpowiedź |
okreslenie najczesciej rzeczownika podkreslajace jego cechy (srebrzysty[ksiezyc], gleboka [noc]) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
zestawienie wyrazow o przeciwstawnych znaczenich (glosna cisza, goracy snieg) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
zestawienie dwoch elementow na podstawie wspolnej cechy, polaczone slowami jak niczym itp (leci jak ptak, szybki niczym wiatr) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
porównanie którego jeden człon jest bardziej rozbudowany rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
niekonwecjonalne połączenie wyrazów, któech znaczenie nie jest dosowne (czas ucieka nam przez palce) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
znak majacy ukryte glebsze znaczenie. jego sens jest wieloznaczny (krzyz - chrzescijanski i czerwony rownoramienny) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
znak o stałym jednoznaczym znaczeniu utrwalonym w kulturze rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wymienienie kolejnych przedmiotów (jabłka, gruszki, śliwki) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
celowe wyolbrzymienie w celu podkreślenia emocji lub znaczenia (miliard gwiazd na najjaśniejszym niebie) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
celowe powtórzenie tego samego słowa lub zwrotu (cicho wszedzie glucho wszedzie) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
powtorzenie tego samego slowa lub zwrotu na poczatku kolejnych wersow lub zdan (nie chce isc/ nie chce dzialac/ nie chce sie spalac) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
powtorzenie tego samego slowa lub zwrotu na koncu kolejnych wersow lub zdan (chcialem to zrobic/ musialem to zrobic/ pozostalo mi to zroibc) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
bezposredni zwrot do adresata (osoby, przedmiotu, idei) (milosci, dodaj mi skrzydla!) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozbudowana apostroa otwierajaca epos (litwo ojczyzno moja ......) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
pytanie ktore nie wumaga odpowiedzi luc odpowiedz jest jasna (czyz nie jestem prawdziwy?) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wyraz dzwiekonasladowczy oddajacy brzmienie zjawiska (tik-tak, cwierkanie) rozpocznij naukę
|
|
onomatopeja (wyraz dzwiekonasladowczy)
|
|
|
nadanie cech zywych rzeczom martwym lub zjawuskom abstrakcyjnym (kamien chodzil do lasu, cien biegl) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
nadanie cech ludzkich zjawiskom przyrody, przedmiotom lub pojeciom abstrakcyjnym (drzewa plakaly z teskota, wiatr spiewal piosenke) rozpocznij naukę
|
|
personifikacja (uosobienie
|
|
|
zastąpienie prostego określenia opisowym sformułowaniem (ten ktory stworzyl swiat zamiast bóg) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
zestawienie przeciwstawnych tresci (najczesciej zdan lub segmentow wypowiedzi) dla podkrreslenia kontrasu (zyc pragne umrzec sie boje) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
powtarzanie podobnych struktur składniowuch w kolejnych zdaniach lub wersach rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
przeniesienie czesci zdania do kolejnego wersu (zerwalem roze ktora/ patrzyla na mnie) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
nowoutworzone slowo czesto na potrzeby danego tekstu (naura, ścierucha) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wyraz utworzony od wyrazu podstawowego wyrazajacy mniejszy rozmiar lub czułość (kiciuś, synek) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wyraz sugerujacy rozmiar lub negatywne zabarwienie emocjonalne (psisko, bucior) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
celowe pominiecie jakichs oczywistych słow wynikajacych z kontekstu rozpocznij naukę
|
|
|
|
|