Pytanie |
Odpowiedź |
Jakie instytucje zostały założone po upadku Rzeczypospolitej w celu ocalenia pamięci o przeszłości państwa polskiego i umożliwienia dalszego rozwoju kultury? rozpocznij naukę
|
|
W 1800 roku Towarzystwo Przyjaciół Nauk, w 1817 Zakład Narodowy im. Ossolińskich oraz Biblioteka Raczyńskich w Poznaniu.
|
|
|
Jakie ważne szkoły funkcjonowały w okresie Księstwa Warszawskiego i początków Królestwa Polskiego? rozpocznij naukę
|
|
Uniwersytet Wileński, Uniwersytet Warszawski i Liceum Krzemienieckie.
|
|
|
Jaka nowa grupa społeczna zaczęła się kształtować pod wpływem reform szkolnictwa i administracji w latach 1807–1830? rozpocznij naukę
|
|
Zaczęła kształtować się inteligencja.
|
|
|
Jaki styl architektoniczny przybierały najważniejsze budynki w latach 1807–1830? rozpocznij naukę
|
|
Przybierały klasycystyczną formę.
|
|
|
Wymień czołowych architektów z lat 1807–1830. rozpocznij naukę
|
|
Jakub Kubicki i Antonio Corazzi.
|
|
|
Jaki kierunek literatury pozostawał dominujący do lat 20. XIX wieku? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Podaj najważniejszych autorów tworzących w duchu klasycyzmu do początku XIX wieku na ziemiach polskich. rozpocznij naukę
|
|
Cyprian Godebski i Julian Ursyn Niemcewicz.
|
|
|
Kiedy wpływy romantyzmu dotarły na ziemie dawnej Rzeczypospolitej? rozpocznij naukę
|
|
W drugiej dekadzie XIX wieku.
|
|
|
Jakie hasła epoki romantyzmu przemawiały do Polaków i powiązano je z ideą walki o niepodległość? rozpocznij naukę
|
|
Szczególnie wezwania do walki z tyranią i zniewoleniem.
|
|
|
W jakim okresie w Polsce trwał romantyzm? Podaj dokładne lata i wydarzenia graniczne. rozpocznij naukę
|
|
1822–1863, od wydania Ballad i romansów Mickiewicza do powstania styczniowego.
|
|
|
Jakie były główne ośrodki polskiego romantyzmu przed powstaniem listopadowym i po powstaniu listopadowym? rozpocznij naukę
|
|
Przed powstaniem Wilno i Warszawa, a po klęsce powstania Paryż.
|
|
|
Wymień najważniejszych twórców epoki romantyzmu określanych jako wieszczowie narodowi i podaj jedno przykładowe dzieło. rozpocznij naukę
|
|
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz; Juliusz Słowacki, Kordian; Zygmunt Krasiński, Nie-Boska Komedia.
|
|
|
Czyja twórczość spopularyzowała koncepcję mesjanizmu polskiego i na czym ona polegała? rozpocznij naukę
|
|
Dzieła Mickiewicza i Słowackiego przyczyniły się do spopularyzowania mesjanizmu polskiego, zrodzonego po końcu powstania listopadowego przeświadczenia, że cierpienia narodu polskiego przyniosły wyzwolenie całej ludzkości.
|
|
|
Wymień innych wybitnych twórców okresu literatury romantycznej, oprócz Mickiewicza, Słowackiego i Krasińskiego. rozpocznij naukę
|
|
Cyprian Kamil Norwid i Hrabia Aleksander Fredro.
|
|
|
Po jakie tematy szczególnie chętnie sięgano w polskim malarstwie romantycznym? rozpocznij naukę
|
|
Szczególnie chętnie podejmowano tematy historyczne.
|
|
|
Wymień najważniejszych polskich malarzy okresu romantyzmu i opisz ich dzieła. rozpocznij naukę
|
|
Piotr Michałowski stworzył serię obrazów ukazujących epizody z wojen napoleońskich i powstania listopadowego, natomiast Artur Grottger zilustrował okres powstania styczniowego w cyklach rysunków Polonia i Litwa.
|
|
|
Jaki styl dominował w polskiej architekturze romantycznej? rozpocznij naukę
|
|
Początkowo eklektyzm, a z czasem dominujący stał się neogotyk.
|
|
|
Wymień najważniejszych Polaków z okresu muzyki romantycznej. rozpocznij naukę
|
|
Fryderyk Chopin i Stanisław Moniuszko.
|
|
|
Jakie były zasługi Stanisława Moniuszki? rozpocznij naukę
|
|
Był uznawany za ojca Opery Narodowej.
|
|
|
Kiedy wpływy romantyzmu dotarły na ziemie dawnej Rzeczypospolitej? rozpocznij naukę
|
|
W drugiej dekadzie XIX wieku.
|
|
|
Jakie hasła epoki romantyzmu przemawiały do Polaków i powiązano je z ideą walki o niepodległość? rozpocznij naukę
|
|
Szczególnie wezwania do walki z tyranią i zniewoleniem.
|
|
|
W jakim okresie w Polsce trwał romantyzm? rozpocznij naukę
|
|
1822-1863, od wydania „Ballad i romansów” Mickiewicza do powstania styczniowego.
|
|
|
Jakie były główne ośrodki polskiego romantyzmu przed powstaniem listopadowym i po powstaniu listopadowym? rozpocznij naukę
|
|
Przed powstaniem: Wilno i Warszawa, po powstaniu: Paryż.
|
|
|
Wymień najważniejszych twórców epoki romantyzmu określonych jako wieszczowie narodowi i podaj jedno przykładowe dzieło. rozpocznij naukę
|
|
Adam Mickiewicz, „Pan Tadeusz”; Juliusz Słowacki, „Kordian”; Zygmunt Krasiński, „Nieboska komedia”.
|
|
|
Czyja twórczość spopularyzowała koncepcję mesjanizmu polskiego i na czym ona polegała? rozpocznij naukę
|
|
Dzieła Mickiewicza i Słowackiego przyczyniły się do spopularyzowania mesjanizmu polskiego, zrodzonego po końcu powstania listopadowego przekonania, że cierpienia narodu polskiego przyniosą wyzwolenie całej ludzkości.
|
|
|
Wymień innych wybitnych twórców polskiej literatury romantycznej oprócz Mickiewicza, Słowackiego i Krasińskiego. rozpocznij naukę
|
|
Cyprian Kamil Norwid, Hrabia Aleksander Fredro.
|
|
|
Po jakie tematy szczególnie chętnie sięgano w polskim malarstwie romantycznym? rozpocznij naukę
|
|
Szczególnie chętnie podejmowano tematy historyczne.
|
|
|
Wymień najważniejszych polskich malarzy okresu romantyzmu i opisz ich dzieła. rozpocznij naukę
|
|
Piotr Michałowski, seria obrazów ukazujących epizody wojen napoleońskich i powstania listopadowego; Artur Grottger, rysunki z okresu powstania styczniowego „Polonia” i „Lituania”.
|
|
|
Jaki styl dominował w polskiej architekturze romantycznej? rozpocznij naukę
|
|
Początkowo eklektyzm, a z czasem dominujący stał się neogotyk.
|
|
|
Wymień najważniejszych Polaków z okresu polskiej muzyki romantycznej. rozpocznij naukę
|
|
Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko.
|
|
|
Jakie były zasługi Stanisława Moniuszki? rozpocznij naukę
|
|
Był uznawany za ojca Opery Narodowej
|
|
|
Na jaki okres przypada okres w dziejach polskiej literatury i sztuki określany mianem Młodej Polski, czy też neoromantyzmu? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Jakie tendencje i hasła zaczęły dominować w sztuce i literaturze Młodej Polski? rozpocznij naukę
|
|
Dominować zaczęły tendencje charakterystyczne dla modernizmu, a czołowym postulatem stało się hasło sztuka dla sztuki.
|
|
|
Co oznaczało modernistyczne hasło sztuka dla sztuki? rozpocznij naukę
|
|
Było to wezwanie, aby uwolnić sztukę od funkcji pozaartystycznych (szczególnie dydaktycznych i politycznych).
|
|
|
Jakie hasła romantyzmu głosili młodopolanie po odrzuceniu programu pozytywistów? rozpocznij naukę
|
|
Wyższość uczuć i emocji nad rozumem oraz przekonanie o wyjątkowej roli artysty. Fascynowali się mistycyzmem i duchowością.
|
|
|
Jaki był główny ośrodek polskiej kultury w okresie Młodej Polski? rozpocznij naukę
|
|
Kraków, ale ważną rolę odgrywał także Zakopane i Warszawa.
|
|
|
Wymień najważniejszych poetów okresu Młodej Polski. rozpocznij naukę
|
|
Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Stanisław Przybyszewski, Jan Kasprowicz, Leopold Staff.
|
|
|
Wymień najważniejszych autorów młodopolskiej prozy i dramatu, w których chętnie poruszano aktualne problemy polskiego społeczeństwa, i podaj przykładowe dzieło każdego autora. rozpocznij naukę
|
|
Stefan Żeromski, Syzyfowe Prace; Władysław Stanisław Reymont, Chłopi; Stanisław Wyspiański, Wesele.
|
|
|
Jakie kierunki, które obecne były w sztuce ogólnoeuropejskiej, pojawiły się w sztuce Młodej Polski? rozpocznij naukę
|
|
Symbolizm, impresjonizm i secesja.
|
|
|
Jak nazywał się najwybitniejszy przedstawiciel symbolizmu w Młodej Polsce i jakie tematy poruszał w swoich pracach? rozpocznij naukę
|
|
Jacek Malczewski mierzył się z wątkami narodowo-patriotycznymi, religijnymi i autobiograficznymi.
|
|
|
Wymień najważniejszych malarzy impresjonistycznych w Młodej Polsce. rozpocznij naukę
|
|
Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński, Leon Wyczółkowski.
|
|
|
Wymień najważniejszych autorów dzieł secesyjnych malarskich w Młodej Polsce i podaj przykładowe dzieła. rozpocznij naukę
|
|
Stanisław Wyspiański, obraz Macierzyństwo; Józef Mehoffer, polichromie w kościołach.
|
|
|
Czym charakteryzował się styl zakopiański wprowadzony w architekturze Młodej Polski przez Stanisława Witkiewicza? rozpocznij naukę
|
|
Nawiązywał on do sztuki ludowej Podhala.
|
|
|
Ważniejsze osiągnięcia polskich badaczy w obszarze nauk ścisłych rozpocznij naukę
|
|
Skroplenie tlenu i azotu, badania nad fauną i florą Syberii prowadzone przez polskich zesłańców, badania nad promieniotwórczością oraz odkrycie pierwiastków polonu i radu przez Marię Skłodowską-Curie
|
|
|
Dzieła o dużym znaczeniu w zakresie odkryć nauk humanistycznych rozpocznij naukę
|
|
Geograficzno-Statystyczny Atlas Polski Eugeniusza Romera, Encyklopedia Powszechna Samuela Orgelbranda, Słownik Geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich
|
|
|
Na czym badania prowadził Oskar Kolberg rozpocznij naukę
|
|
Szeroko zakrojone badania nad ludowymi zwyczajami i kulturą
|
|
|