|
Pytanie |
Odpowiedź |
Pochodzenie i formy ludzkiej duszy. rozpocznij naukę
|
|
Platon: dusza nieśmiertelna, składa się z części rozumnej, impulsywnej i pożądliwej.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ludzie widzą cienie — pozory; filozof wychodzi z jaskini — poznaje prawdę i dobro
|
|
|
Realizm metafizyczny Arystotelesa. rozpocznij naukę
|
|
Forma istnieje w rzeczach, nie osobno. Rzeczywistość to konkretne byty jednostkowe.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nauki teoretyczne (fizyka, metafizyka), praktyczne (etyka, polityka), wytwórcze (sztuka, technika).
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Substancja = to, co istnieje samo w sobie. U Arystotelesa: materia + forma.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Materialna, formalna, sprawcza, celowa.
|
|
|
Nowożytny materializm, mechanicyzm Newtona, nowożytny naturalizm, metoda naukowa, idole Francisa Bacona, indukcja i dedukcja. rozpocznij naukę
|
|
Materializm: świat z materii. Newton: świat jak mechanizm. Naturalizm: wyjaśnienia bez odwołań do Boga. Bacon: idole – błędy myślenia. Indukcja: od szczegółów do ogółu. Dedukcja: od ogółu do szczegółów.
|
|
|
Kontynuatorzy Platona, racjonalizm Kartezjański, idealizm Berkeleya, duch absolutny w filozofii Hegla, problem psychofizyczny w myśli nowożytnej. rozpocznij naukę
|
|
Kartezjusz: „myślę, więc jestem”, rozum ponad doświadczenie. Berkeley: byt to bycie postrzeganym. Hegel: rozwój ducha absolutnego. Problem psychofizyczny: relacja między ciałem a umysłem.
|
|
|
Sceptycyzm, czyli o wątpieniu, sceptycyzm starożytny, krytyka sceptycyzmu starożytnego, nowożytni spadkobiercy sceptycyzmu. rozpocznij naukę
|
|
Starożytny sceptycyzm: zawieszenie sądu. Krytyka: prowadzi do bezczynności. Nowożytni: Hume, Montaigne – wątpienie w pewność poznania.
|
|
|
Znaczenie koncepcji Sokratesa („wiem, że nic nie wiem”, „poznaj samego siebie”), intelektualizm etyczny, platońska koncepcja trzech części duszy, proces i obrona Sokratesa. rozpocznij naukę
|
|
Cnota = wiedza; poznanie siebie jako warunek moralności. Platon o duszy: rozumna, gniewliwa, pożądliwa. Sokrates skazany za bezbożność, bronił rozumu i dialogu.
|
|
|
Etyka Arystotelesa - eudajmonizm, rodzaje dóbr według Arystotelesa, warunki szczęśliwego życia, koncepcja cnót, zasada „złotego środka", filozofia przyjaźni. rozpocznij naukę
|
|
Eudajmonia = szczęście przez cnotę. Dobra: zewnętrzne, cielesne, duchowe. Cnoty = umiar. Przyjaźń najwyższą wartością społeczną.
|
|
|
Filozofia przyjemności, hedonizm, rodzaje przyjemności, etyka epikurejska - szczęście jako unikanie cierpień, źródła cierpienia. rozpocznij naukę
|
|
Epikur: największe dobro to spokój ducha, unikanie lęku i bólu. Przyjemności naturalne, konieczne, nienaturalne.
|
|
|
Filozofia stoicka, cnoty według stoików, apatia jako stan duchowej równowagi. rozpocznij naukę
|
|
Cnota = życie zgodne z rozumem. Apatia = wolność od namiętności i spokój.
|
|
|
Pojęcie i zakres aksjologii. rozpocznij naukę
|
|
Aksjologia bada wartości: moralne, estetyczne, społeczne.
|
|
|
Pojęcie wartości, sposoby istnienia i poznawania wartości, rodzaje i hierarchie wartości, konflikty wartości. rozpocznij naukę
|
|
Wartości istnieją obiektywnie lub subiektywnie. Poznawane przez rozum, uczucia, intuicję. Mogą się konfliktować (np. wolność–bezpieczeństwo).
|
|
|
Filozofia wobec religii - dogmaty, ateizm, sprzeciw wobec politeizmu - bóg Platona i Arystotelesa. rozpocznij naukę
|
|
Dogmaty: niezmienne prawdy wiary. Ateizm: odrzucenie Boga. Platon/Arystoteles: jeden doskonały, niematerialny byt.
|
|
|
Panteizm - bóg według stoików, jednia Plotyna. rozpocznij naukę
|
|
Stoicy: Bóg = natura. Plotyn: Jednia jako źródło wszelkiego istnienia.
|
|
|
Poszukiwania św. Augustyna - manicheizm, sceptycyzm akademicki, platonizm i chrześcijaństwo. rozpocznij naukę
|
|
Augustyn przeszedł od manicheizmu do sceptycyzmu, a przez platonizm znalazł drogę do chrześcijaństwa. Podkreślał rolę łaski i wewnętrznej prawdy.
|
|
|
Filozofia św. Tomasza z Akwinu. rozpocznij naukę
|
|
Połączył chrześcijaństwo z Arystotelesem. Opracował pięć dróg dowodzących istnienia Boga.
|
|
|
Nowożytne filozoficzne ujęcia Boga. rozpocznij naukę
|
|
Kartezjusz — Bóg gwarantem prawdy. Spinoza — panteizm. Deizm — Bóg stworzył świat, ale nie ingeruje.
|
|
|