rozdział I "plan podstawowy"

 0    33 fiszki    aptheril
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski
Odpowiedź język polski

Grupy makroskładników
rozpocznij naukę
tłuszcze - węglowodany - białka

spożywanie zbyt wielu tłuszczy (skutki)
rozpocznij naukę
-niedobór błonnika, roślinnych związków chemicznych, karotenoidów, tokotrienoli, witaminy B6, magnezu i wapnia

1g tłuszczu
rozpocznij naukę
9 kcal

1g węglowodanów
rozpocznij naukę
4 kcal

4 kcal

Skutki spożywania zbyt wielu białek
rozpocznij naukę
nadmiar tłuszczów nasyconych - brak błonnika, wapnia, karotenoidów, tokotrienoli, witaminy B6 i magnezu

cztery tłuszcze
rozpocznij naukę
jednonienasycone - wielonienasycone - nasycone - trans

tłuszcze jednonasycone
rozpocznij naukę
obniżają LDL - podnoszą HDL

tłuszcze jednonasycone (produkty)
rozpocznij naukę
oliwki, oliwa z oliwek, migdały, nerkowce, awokado, chude czerwone mięso, nieskotłuszczowy nabiał, orzechy

tłuszcze wielonasycone
rozpocznij naukę
obniżają LDL - podwyższają HDL - Stabilizują wrażliwość na insulinę

tłuszcze nasycone
rozpocznij naukę
Podnoszą LDL i HDL

tłuszcze nasycone (produkty)
rozpocznij naukę
czerwone mięso, pełne mleko, sery, batony czekoladowe, ciasta

tłuszcze wielonasycone (produkty)
rozpocznij naukę
ryby, orzechy włoskie, ziarna sezamu, siemie lniane, nasiona słonecznika, olej z pestek winogron, soja

tłuszcze trans
rozpocznij naukę
podnosą LDL - obniżają HDL -zwiększają ryzyko raka prostaty i piersi -wywołują stany zapalne

tłuszcze trans (produkty)
rozpocznij naukę
margaryny, fast foody, produkty smażone na głębokim oleju, częściowo utwardzane tłuszcze roślinne, tłuszcze piekarnicze, gotowe wyroby (krakersy, ciastka)

zły cholesterol - low density lipoprotein

dobry cholesterol - high density lipoprotein

rozkład kalorii
rozpocznij naukę
33% węglowodanów - 33% białek - 33% tłuszczów (10% wielonasycone, 20% jednonasycone)

najgorsze cukry
rozpocznij naukę
rafinowane cukry proste (wyjaławiają organizm z cynku i chromu) - syrop glukozowo-fruktozowy, - wysoko przetworzone białe pieczywo

Nadmiernie słodkie, łatwostrawne węglowodany wywołują...
rozpocznij naukę
skok insuliny, stany zapalne, wzrost poziomu cholesterolu i przybieranie na wadzę (w konsekwencji otyłość, cukrzycę, nowotwory oraz inne choroby)

Nadmiar węglowodanów (skutki)
rozpocznij naukę
insulionodporność - stany zapalne

osoby ze zdiagnozowaną cukrzycą często cierpią na niedobór...
rozpocznij naukę
witaminy E i magnezu

-chroni przed chorobami układu krążenia-obniża LDL- zapewniają uczucie sytości (trawi się je znacznie dłużej)-mały wpyw na insulinę -spożywane go jest walczy z cukrzycą, nowotworami i chorobami serca -należy jeść je w kilku porcjach

Białko (produkty)
rozpocznij naukę
soczewica, ser ricotta, krewetki, jajka, wołowina, olej konopny, edamame (młoda soja), jogurt grecki (oikos) chudy lub półtłusty twaróg, komosa ryżowa, migdały, orzechy włoskie, nerkowce

najbardziej kaloryczne produkty
rozpocznij naukę
pizza - makarony - słodkie przekąski - chleb - napoje gazowane - alkohol

popcorn z mikrofali zawiera
rozpocznij naukę
perfluorooktanosulfanian (PFOS)

orzechy ziemne, masło orzechowe i olej z orzechów ziemnych są skażone...
rozpocznij naukę
grzybem Aspergillus

Amerykańska Agencja Żywności i Leków

Zasada jednej trzeciej
rozpocznij naukę
zaspokajanie jednej trzeciej codziennego zapotrzebowania kalorycznego każdym z 3 makroskładników

Lepsza synteza białek mięśniowych
rozpocznij naukę
bardziej wydajne wykorzystanie kalorii, mniej białek ulega utlenieniu i przemianie w glukozę lub tłuszcz

nietolerancja glutenu (6%)

Indeks glikemiczny
rozpocznij naukę
jeśli coś ma niższy indeks glikemiczyny to oznacza, że metabolizowanie go wymaga mniejszej dawki insuliny

Związki fitochemiczne
rozpocznij naukę
związki występujące w roślinach


Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.