Pytanie |
Odpowiedź |
|
rozpocznij naukę
|
|
bada zjawiska fizyczne w atmosferze
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
analiza i prognozowanie pogody
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
analiza i badanie zmian klimatycznych
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nauka o powstawaniu form rzeźby
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozmieszczenie gleb na ziemi
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozmieszczenie roślin i zwierząt na świecie
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
budowa ziemi i procesami które w niej zachodzą oraz historią ziemii
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kont zawarty między kierunkiem północnym a wybranym punktem. Mierzony jest w prawo
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
λ, 0-180 stopni, E (wschód) i W (zachód)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
q, 0-90 stopni, N (północ) i S (południe)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
informacje opisowe (jak? dlaczego? po co?)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
skala mniejsza, siatka kartograficzna, duży obszar, mało szczegółów
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
duża skala, kwadraty lub prostokąty oznaczone literami i cyframi, mały obszar, dużo szczegółów
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czym mniejszy mianownik to większa skala np. 1/2 > 1/2000000
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pokazuje punkt północny (N) i świeci najmocniej z wszystkich
|
|
|
środkowe nachylenie stoku określamy literką rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wysokość n.p.m. określamy literką rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
odległość rzeczywistą określamy literką rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
N (północ); S (południe); Z (wschód); W (zachód)
|
|
|
pochodzenie słowa geografia rozpocznij naukę
|
|
Eratostenes z Cyreny, tak dosłownie oznacza "opis Ziemi" oraz słowo geografia pochodzi z języka łacińskiego
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
świat przyrody (strefy ziemii)
|
|
|
geografia społeczno-ekonomiczna rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest to połączenie geografii fizycznej z społeczno-ekonomiczną regionu
|
|
|
źródła informacji geograficznej rozpocznij naukę
|
|
tekstowe, ilościowe, kartograficzne, graficzne, elektroniczne, multimedialne
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Global Positioning System, jest to system nawigacji satelinarnej
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ukazuje ukształtowanie powierzchni za pomocą poziomic
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
linia lącząca punkty leżące na tej samej wysokości n.p.m.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
polega na nakładaniu na mapę poziomicową barw hiposmetrycznych
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zabieg graficzny sprawiający,że mapa staje się plastyczna
|
|
|
metoda sygnaturowa (metoda jakościowa) rozpocznij naukę
|
|
służy do obrazowania rozmieszczenia danego zjawiska za pomocą umownych znaków - sygnatur (punkty, linie)
|
|
|
metoda zasięgów (metoda jakościowa) rozpocznij naukę
|
|
służy do prezentowania danego zjawiska albo określonych obiektów za pomocą linii lub barwy
|
|
|
metoda powierzchniowa (metoda jakościowa) rozpocznij naukę
|
|
polega na rozmieszczeniu barwami powierzchni, na które podzielono większy obszar ze względu na jedną określoną cechę
|
|
|
metoda kropkowa (metoda ilościowa) rozpocznij naukę
|
|
większość zjawisk ukazuje się kropkami (lub innymi znakami graficznymi np. +) umieszczane w miejscach występowania zjawiska
|
|
|
metoda izolinii (metoda ilościowa) rozpocznij naukę
|
|
przedstawia się zjawiska zmieniające się w przestrzeni w sposób ciągły
|
|
|
metoda kartogramu (metoda ilościowa) rozpocznij naukę
|
|
polega na przedstawieniu uśrednionej wartości natężenia zjawiska w granicachdanego obszaru za pomocą skali barw objaśnionej w legendzie
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
umożliwia przedstawianie wielkości, struktury lub przebiegu zjawiska za pomocą wykresów i diagramów naniesionych na mapę
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Geographical Information System, zbiór narzędzi komputerowych służący do gromadzenia, opisu, analizy oraz prezentacji danych przestrzennych, czyli informacji o obiektach i zjawiskach zlokalizowanych w przestrzeni
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powłoka tworzona przez organizmy
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obejmuje całą przyrodę oraz wytwory działalności człowieka
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zajmuje się wykonywaniem, przetwarzaniem i analizą zdjęć lotniczych oraz zdjęć satelitarnych
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nauka zajmująca siębadaniem środowiska przyrodniczego oraz społeczno-gospodarczego działalności człowieka
|
|
|