Pytanie |
Odpowiedź |
Co to jest podejście paradygmatyczne? rozpocznij naukę
|
|
Patrzenie na psychiczne właściwości człowieka, jego rozwój i różnicę między funkcjonowaniem prawidłowym a nieprawidłowym.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Psychologia różnic indywidualnych — ocenia nasilenie cech i profile u osób z i bez zaburzeń osobowości.
|
|
|
: Co utrudnia diagnozę zaburzeń osobowości? rozpocznij naukę
|
|
Nakładanie się cech, płynność granicy między normą a patologią oraz prototypowe, a nie czyste wzorce. • Prototyp = modelowy opis zaburzenia w podręczniku. • Wzorzec = faktyczny profil cech u konkretnej osoby.
|
|
|
Co oznaczają „wielowymiarowe dymensje”? rozpocznij naukę
|
|
Opisywanie osobowości jako zestawu wymiarów, nie sztywnych kategorii. Wielowymiarowe dymensje to model, w którym osobowość opisuje się jako zestaw wielu cech mierzonych na skalach — a zaburzenie osobowości to ekstremalne ustawienie kilku z tych wymiarów.
|
|
|
Dlaczego wciąż stosuje się kategorie typów? rozpocznij naukę
|
|
Bo są potrzebne w medycynie, badaniach i formalnej diagnostyce.
|
|
|
Jak DSM-I definiował zaburzenia osobowości? rozpocznij naukę
|
|
Jako trwałe wzorce zachowania zaczynające się w dzieciństwie i utrwalone w dorosłości.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
: Uznano, że ZO mogą powodować cierpienie.
|
|
|
Co oznaczają objawy ego-dystoniczne? rozpocznij naukę
|
|
Niechciane, obce i niezgodne z obrazem siebie.
|
|
|
Na której osi DSM wprowadzono zaburzenia osobowości? rozpocznij naukę
|
|
Oś II (trwałe zaburzenia).
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zaburzenia epizodyczne (depresja, lęki, uzależnienia).
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zaburzenia osobowości + niepełnosprawność intelektualna.
|
|
|
akie zaburzenia są w wiązce A? rozpocznij naukę
|
|
Paranoiczna, schizoidalna, schizotypowa.
|
|
|
Jakie zaburzenia są w wiązce B? rozpocznij naukę
|
|
Antyspołeczna, borderline, histrioniczna, narcystyczna.
|
|
|
Jakie zaburzenia są w wiązce C? rozpocznij naukę
|
|
: Unikająca, zależna, obsesyjno-kompulsyjna (OCPD).
|
|
|
Co podważyły nowe badania? rozpocznij naukę
|
|
Pogląd o stałości zaburzeń osobowości.
|
|
|
Co sugeruje DSM-5 o naturze ZO? rozpocznij naukę
|
|
Są bardziej zmienne, mogą wchodzić w remisję.
|
|
|
Jaki kierunek przyjmuje DSM-5? rozpocznij naukę
|
|
Podejście dymensjonalne (cechy zamiast kategorii
|
|
|
Jaki procent borderline ma remisję w 6 lat? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Co mówią badania o wiązkach? rozpocznij naukę
|
|
Wiązka B ma najwyższą trafność teoretyczną, C i A są mniej klarowne.
|
|
|
Co często poprzedza osobowość schizotypową? rozpocznij naukę
|
|
Wystąpienie schizofrenii w rodzinie
|
|
|
Jak DSM-5 grupuje objawy ZO? rozpocznij naukę
|
|
1. Tożsamość i poczucie ja 2. Funkcjonowanie interpersonalne 3. Patologiczne cechy osobowości
|
|
|
Jakie trudności są kluczowe dla rozpoznawania zaburzeń osobowości w DSM-5? rozpocznij naukę
|
|
Regulacja emocji, kontrola impulsów, zaburzenia poznawcze.
|
|
|
Jak ICD-10 definiuje zaburzenia osobowości? rozpocznij naukę
|
|
Trwałe, utrwalone wzorce myślenia i zachowania wpływające na relacje i funkcjonowanie.
|
|
|
Czym różnią się ZO od epizodów psychicznych? rozpocznij naukę
|
|
ZO są stabilne, epizody zmienne.
|
|
|
Co podkreśla ICD o zaburzeniach osobowości? rozpocznij naukę
|
|
: Są trwałe, sztywne, wpływają na sposób przeżywania i myślenia
|
|
|
Jakie trzy grupy ZO wyróżnia ICD-10? rozpocznij naukę
|
|
1. F60 – specyficzne zaburzenia osobowości 2. F61 – mieszane zaburzenia 3. F62 – trwałe zmiany osobowości po stresie/chorobie
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Paranoiczna (60.0), schizoidalna (60.1), dyssocjalna (60.2), borderline (60.3), histrioniczna (60.4), anankastyczna (60.5), unikająca (60.6), zależna (60.7).
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zaburzenia osobowości BNO, bliżej nieokreślone.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
: Trwałe zmiany osobowości po ciężkim stresie, traumie lub chorobie psychicznej.
|
|
|
Czy zaburzenia osobowości są częste? rozpocznij naukę
|
|
Tak — występują często i często współwystępują z zaburzeniami klinicznymi (Oś I).
|
|
|
Na czym polega model podatności (vulnerability)? rozpocznij naukę
|
|
Cecha/temperament zwiększa ryzyko zaburzeń (np. neurotyczność → lęk/depresja).
|
|
|
Na czym polega model komplikacji (scar)? rozpocznij naukę
|
|
Zaburzenia psychiczne zmieniają osobowość, zostawiając trwałą „bliznę”.
|
|
|
Na czym polega model patoplastyczny rozpocznij naukę
|
|
Osobowość wpływa na przebieg i ekspresję zaburzeń klinicznych.
|
|
|
Na czym polega model spektralny? rozpocznij naukę
|
|
Zaburzenia i cechy osobowości leżą na jednym kontinuum (np. nieufność → paranoja).
|
|
|
Czy istnieje jeden właściwy model łączący osobowość z psychopatologią? rozpocznij naukę
|
|
Nie — wszystkie są hipotezami, a ich trafność zależy od rodzaju zaburzenia.
|
|
|
Jaki model najczęściej stosuje się przy ZO? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Jaki procent pacjentów z ZO ma zaburzenia Osi I? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Jaki procent pacjentów z zaburzeniami Osi I ma ZO? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Co to oznacza dla diagnostyki? rozpocznij naukę
|
|
Granica między Osią I i II jest płynna i budzi wątpliwości.
|
|
|
Czym charakteryzuje się model kategorialny rozpocznij naukę
|
|
Sztywne, rozłączne kategorie; często nieodzwierciedlające realnych przypadków.
|
|
|
Co daje model dymensjonalny? rozpocznij naukę
|
|
Lepszy opis, mniejszą utratę informacji, większą czułość na zmiany.
|
|
|
Co integruje hybrydowy model DSM-5? rozpocznij naukę
|
|
Kategorie zaburzeń + ocena funkcjonowania osobowości + patologiczne cechy.
|
|
|
Jaki element jest w DSM-5 kluczowy? rozpocznij naukę
|
|
Dymensjonalny model patologicznych cech osobowości.
|
|
|
Jaki trend dominuje we współczesnej diagnostyce? rozpocznij naukę
|
|
Przejście od kategorii do wymiarów
|
|
|
Jakie dwie główne jednostki wprowadza ICD-11? rozpocznij naukę
|
|
6D10 – Zaburzenia osobowości; 6D11 – Wyraźne cechy lub wzorce osobowości.
|
|
|
Co jest podstawą diagnozy w ICD-11 rozpocznij naukę
|
|
Stopień nasilenia + domeny cech.
|
|
|
Co jest pierwszym krokiem diagnostycznym w ICD-11? rozpocznij naukę
|
|
Ocena nasilenia zaburzenia (łagodne/umiarkowane/ciężkie).
|
|
|
Jakie domeny cech wymienia ICD-11? rozpocznij naukę
|
|
1. Negatywna afektywność 2. Oderwanie od rzeczywistości 3. Dysocjalność 4. Rozhamowanie 5. Anankastia
|
|
|
Jaki dodatkowy wzorzec może być opisany klinicznie? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Jakie są kluczowe cechy wiązki A? rozpocznij naukę
|
|
Dziwaczność, ekscentryczność, izolacja.
|
|
|
wiazka A Dominujący styl myślenia? rozpocznij naukę
|
|
Podejrzliwość, chłód emocjonalny.
|
|
|
wiązka A Co dominuje w relacjach? rozpocznij naukę
|
|
Dystans, trudności w zaufaniu.
|
|
|
Jakie są kluczowe cechy wiązki B? rozpocznij naukę
|
|
Impulsywność, dramatyzowanie, intensywność emocji.
|
|
|
Dominujący styl myślenia wiązki B rozpocznij naukę
|
|
Niestabilność i czarno-białe widzenie.
|
|
|
Jaki jest wzorzec relacji wiązki B? rozpocznij naukę
|
|
: Intensywne, chaotyczne, konfliktowe.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ekstremalna emocjonalność i impulsywność
|
|
|
Z czym kojarzona wiazka B rozpocznij naukę
|
|
Teatr emocji, konflikty, trudność w regulacji
|
|
|
Jakie są kluczowe cechy wiązki C? rozpocznij naukę
|
|
Lęk, ostrożność, sztywność
|
|
|
Dominujący styl myślenia wiązki C rozpocznij naukę
|
|
Obawa, zamartwianie się, potrzeba kontroli.
|
|
|
Typowe zaburzeniawiazki C rozpocznij naukę
|
|
Unikająca, zależna, obsesyjno-kompulsyjna (anankastyczna).
|
|
|
Jaki jest wzorzec relacji wiazki C? rozpocznij naukę
|
|
: Unikanie lub nadmierne przywiązanie.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Lęk i nadmierna ostrożność.
|
|
|
Styl funkcjonowania wiązki C rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Co jest podstawą zaburzeń osobowości w paradygmacie poznawczym rozpocznij naukę
|
|
Sztywne, utrwalone schematy poznawcze, prowadzące do zniekształconych interpretacji siebie, innych i świata.
|
|
|
Jak Beck tłumaczy ewolucyjne źródła zaburzeń osobowości? rozpocznij naukę
|
|
Przesadzone, nieadaptacyjne wersje dawnych strategii przetrwania, które kiedyś pomagały gatunkowi, a dziś działają destrukcyjnie
|
|
|
Co to są „prototypy osobowości” wg Becka? rozpocznij naukę
|
|
Wrodzone strategie zachowania, wykształcone przez dobór naturalny, pierwotnie służące przeżyciu (np. czujność, dominacja, unikanie).
|
|
|
Co jest kluczową rolą poznania w patologii wg Becka? rozpocznij naukę
|
|
To, jak osoba interpretuje zdarzenia — zniekształcone interpretacje podtrzymują zaburzenie.
|
|
|
Trzy poziomy struktury schematu wg Becka. rozpocznij naukę
|
|
1. Przekonania kluczowe (najgłębsze) 2. Zasady i przekonania pośredniczące 3. Myśli automatyczne 1. „Świat jest niebezpieczny.”2. „Jeśli nie będę kontrolował, wydarzy się coś złego.”3. „Nie dam rady.”
|
|
|
Cztery cechy formalne schematu poznawczego. rozpocznij naukę
|
|
✔ zakres (szeroki/wąski) ✔ podatność na modyfikację (sztywny/elastyczny) ✔ wyrazistość ✔ walencja (latentny vs. nadrzędny)
|
|
|
Jaka strategia i jakie przekonanie kluczowe charakteryzują osobowość unikającą? rozpocznij naukę
|
|
Strategia: wycofanie Przekonanie: „Jeśli ktoś pozna mnie naprawdę, odrzuci mnie.”
|
|
|
Jaka strategia interpersonalna charakteryzuje osobowość narcystyczną? rozpocznij naukę
|
|
Strategia: rywalizacja Przekonanie: „Jestem lepszy od innych.”
|
|
|
Co odróżnia adaptacyjne i dezadaptacyjne schematy wg Becka? rozpocznij naukę
|
|
Dezadaptacyjne są sztywne, stare, trudne do modyfikacji i nadmiernie uogólniane — dominują w zaburzeniach osobowości
|
|
|
Co oznacza „sociotropia” w teoriach poznawczych osobowości? rozpocznij naukę
|
|
Orientacja na relacje, potrzeba miłości i aprobaty innych; przeciwieństwo autonomii.
|
|
|
Jakie są cztery podstawowe filary DBT? rozpocznij naukę
|
|
1. Terapia indywidualna 2. Trening umiejętności 3. Coaching telefoniczny 4. Zespół konsultacyjny terapeutów
|
|
|
Jaka jest hierarchia celów w DBT? rozpocznij naukę
|
|
1. Zachowania zagrażające życiu 2. Zachowania zagrażające terapii 3. Zachowania zaburzające jakość życia 4. Zwiększanie umiejętności
|
|
|
Jakie umiejętności obejmuje trening DBT? rozpocznij naukę
|
|
• Uważność • Regulacja emocji • Tolerancja dystresu • Skuteczność interpersonalna
|
|
|
Co oznacza „dialektyka” w DBT? rozpocznij naukę
|
|
Ciągły proces łączenia pozornych przeciwieństw (teza + antyteza = synteza); równowaga między akceptacją a zmianą.
|
|
|
Po co pacjent w DBT prowadzi dzienniczek? rozpocznij naukę
|
|
Do monitorowania emocji, zachowań, stosowanych umiejętności i kryzysów; służy jako podstawa sesji indywidualnych.
|
|
|
Czym jest analiza łańcucha zachowania? rozpocznij naukę
|
|
Szczegółowym prześledzeniem krok po kroku: czynników podatności → bodźca → emocji → myśli → impulsów → zachowania → konsekwencji
|
|
|
Jakie są przykłady umiejętności tolerancji dystresu? rozpocznij naukę
|
|
O: STOP, TIP, odwracanie uwagi, samouspokajanie zmysłami, pros/cons.
|
|
|
Jakie są podstawowe strategie regulacji emocji w DBT? rozpocznij naukę
|
|
• Identifikacja emocji i ich funkcji • Zmniejszanie podatności (PLEASE) • Działanie przeciwne (opposite action) • Zwiększanie pozytywnych doświadczeń
|
|
|
: Jakie modele komunikacji uczy DBT? rozpocznij naukę
|
|
• DEAR MAN (osiąganie celów) • GIVE (utrzymywanie relacji) • FAST (utrzymanie poczucia własnej wartości)
|
|
|
Po co istnieje coaching telefoniczny w DBT? rozpocznij naukę
|
|
Aby pacjent nauczył się stosować umiejętności w momencie kryzysu, zamiast podejmować zachowania autodestrukcyjne.
|
|
|
Co to jest „schemat” w Terapii Schematów? rozpocznij naukę
|
|
Głęboko zakorzeniony, szeroki wzorzec myśli, emocji i zachowań powstający głównie w dzieciństwie, aktywowany w życiu dorosłym i powodujący cierpienie.
|
|
|
Jakie są główne źródła powstawania schematów? rozpocznij naukę
|
|
1. Niezaspokojone potrzeby emocjonalne w dzieciństwie 2. Nadmiarowe wymagania 3. Traumatyzujące lub chaotyczne środowisko 4. Modelowanie zachowań rodziców
|
|
|
Jakie są 5 podstawowych potrzeb emocjonalnych wg Younga? rozpocznij naukę
|
|
• Bezpieczeństwo i stabilność • Autonomia i kompetencje • Realistyczne granice • Swoboda wyrażania emocji i potrzeb • Spontaniczność i zabawa
|
|
|
Czym są „tryby” w Terapii Schematów? rozpocznij naukę
|
|
To chwilowe stany psychiczne aktywowane przez emocje i schematy, składające się z myśli, uczuć i reakcji behawioralnych.
|
|
|
Jakie wyróżnia się tryby dziecka? rozpocznij naukę
|
|
• Zranione Dziecko • Rozzłoszczone Dziecko • Impulsywne Dziecko • Rozpieszczone Dziecko
|
|
|
Jakie tryby rodzica mogą pojawiać się u pacjenta? rozpocznij naukę
|
|
• Krytyczny Rodzic • Wymagający Rodzic • Karzący Rodzic
|
|
|
Jaką rolę w terapii pełni tryb Zdrowego Dorosłego? rozpocznij naukę
|
|
Reguluje emocje, stawia granice, opiekuje się trybami Dziecka, tłumi tryby Rodzica; dąży do zaspokajania potrzeb i adaptacyjnych działań.
|
|
|
Jakie są trzy style radzenia sobie aktywowane przez schematy? rozpocznij naukę
|
|
• Podporządkowanie się (uleganie schematowi) • Unikanie (unikanie aktywacji schematu) • Nadkompensacja (działanie „przeciw” schematowi)
|
|
|
Jakie techniki stosuje się w Terapii Schematów? rozpocznij naukę
|
|
• Praca wyobrażeniowa (Imagery Rescripting) • Dialogi między trybami • Ograniczone rodzicielstwo (limited reparenting) • Praca poznawcza (kwestionowanie treści schematu) • Praca behawioralna (nowe zachowania)
|
|
|
Na czym polega „limited reparenting”? rozpocznij naukę
|
|
Terapeuta w bezpieczny, profesjonalny sposób dostarcza pacjentowi takich doświadczeń, jakich zabrakło w dzieciństwie (empatia, granice, wsparcie), ucząc go zdrowego zaspokajania potrzeb.
|
|
|