Pytanie |
Odpowiedź |
|
rozpocznij naukę
|
|
1848 wiosna ludow walka o wolnosc zakonczyla sie klesja i przestaje meic znaczenie wolnosc rownosc braterstwo /miedzynarodowka-1870
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
3 pozytywizmu zabory na ziemiach polskich rozpocznij naukę
|
|
pozytywizm poznanski rozwijal sie w poznaniu wielkopolsce ekonomiczne utrzymywanie wlasnosci ziemi 2 pozytywizm krakowski rozwijal sie w okolicach krakowskich literautra mieszczanstwa rozwija sue teatr sztyki dla mieszczan i pozytywizm warszawski r
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prezentowanie losow bohatera na tle spoleczenstwa. osadzenie zdarzen w konkretnym czasie i przestrzeni. precyzyjne opisy zycia codziennego. wykorzystywanie narratora 3 osobowego (pierwotnie narrator wszechweidzacy). dazenie do obiektywizmu
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wizja obiektywnego spojrzenia na francje jest tworca realizmu jako kierunku literackiego autor cyklu powiesci komedia ludzka zawarl tam panorame francuskiego spoleczenstwa
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1812-1870 interesuje go obraz biedy w angli przez jakis czas byl dziennikarzem i chodzil po wiezieniach i pisal spostrzezenia
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1840-1902 tworca naturalizmu uwazany za tworce dramatu naturalistycznego
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prezentowanie czlowieka jako istoty biologicznej. prezentacjaniskich grup spolecznych ludzi biednych. prezentowano sceny drastyczne no przemoc rowinez jezykowa, czlowiek jako istota seksualna.
|
|
|
cechy naturalizmu kolejne rozpocznij naukę
|
|
opisywano miejsca i ludzi brudnych odrazajacych dazac do obiektywizmu i analizy ich zachowan. wykorzystywano osiagniecie darwinizmu (walka o byt zasada doboru naturalnego i zasada dziedziczenia cech) determinizm srodowiska
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przekonanie ze jesli urodziles sie w jakies srodowisku no chlopskim to nigdy sie z niego nie wydobedziesz
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jako pierwszy dokonal ogladu sytuacji robotniczej w angli
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1848 ale tez wiosna ludow probe wspolnej waki o wolnosc zastepuje waka o rownosc
|
|
|
typowe mieszkanie robotnicze rozpocznij naukę
|
|
izba o powietzchni 25-35 m ciemna i czesto wilgotna 1 izba dla calej rodziny tam spali jedlu
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
robotnicy pracowali od 5 lub 6 rano do 7 lub 8 wieczorem przeceitny czas pracy to 14 15 godzin zarobek w zaborze rosyjskim tygodniowy robotnika wynosilo 4 ruble
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nie otrzymywali zadnych swiadczen neu bylo zasilkow chorobowych rent 32% zatrudnonych to byly dizeic
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zjazdy na ktorych podejmuje sie dyskutuje co zrobic aby poprawic sytuacje robotnicza realna sila ktora miala zmienic sytuacje robotnicza np dni wolne
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1864-1876 spotkanie w saint martin s hall londyn
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
budowanie koncepcji rozwoju historycznego
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
glosili poglad ze swiat jest materialny(tylko to co mozna rozpoznac za pomoca zmyslow). glosili ze byt okresla swiadomosc organizacji zycia spolecznego kulturalengo jestbuzaleznione od rozwoju materialnego spoleczenstwa to spooeczenstwa klasowe
|
|
|
zalozenia markaizmu dalek rozpocznij naukę
|
|
uznawali ze rozwoj histori nastepuje na drodze walki klas ostatecznym efektyem wlaki klas bedzie powstanie spoleczenstwa klasowego. marksisci byli wrogami klas gdyz uwazali panstwo zawsze broni interesow panstw
|
|
|
zalozenia marskizmu robotnicy rozpocznij naukę
|
|
zadanie robotnikow jest wlaaka o zniesienie wlasnosci prywatnej i pozbawienie wladzy kapitalistow
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kalsa robotnicza od lacinskiego slowo proles czyli potomstwo posiadali duzo dzieci ktore szly domoracy
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nieustanny procez i nieustajace zmiany ktore rodza sie na drodze walki klas
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proletariusze wszytskich krajow laczcie sie lub widmo krazy po europie
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1871 hymn robotnikow wlaka i wolnosc od niesprawiedliwosci spolecznej
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1969 sufrazystku kobeity wlaczace o prawa naleza do bogatego miesczanstwa biedne kobeity nie braly udzialu gdyz mogly oracowac jako robotnice i nie mialy czasu an ruch sufrazystek
|
|
|
kobiete przez pierwszy raz dopuszvzone do glosowania rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mary wollstomecraft 1759-1797
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaczal ostregac potrzeby mobiet zatrudniojych w fabryckach
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
emancypantki sufrazystkiw polsce to rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
maria konopnicka opiekowala sie wiezniarkami i eliza orzeszkowa silny glos dziennikarski publikowala wiele tekstow w ktorych wlaczyla o prawa oobiet
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niechec do kobiet otto weining pisal o tym
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tworca socjologi glsoil kult anuki sjentyzm uwazal ze na podstawie faktow fizycznych mozna ukladac prawa wierzyl w rozwoj w ludzkosc jednostka powinna byc podporzadkowana spoleczenstwu nauka opierana na faktyach
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
filozof materialista syklucza istneieni boga uwazal ze najwazniejsze w nauce to to ze jest praktyczna filozofia pozytywna stad pozytywizm
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zwolennik kapiyalizmu filozof materialista najwazniejsze dla czlowieka tworzenie rzeczy dla rozwoju spoleczenstwa utylitaryzm zwilennik rownouprawnienia kobiet
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kult organicyzm spoleczenstwo jako organizm wsyztskie czesvy musza ze soba wspolpracowac organizm spoleczny rozwija sie przez caly czas EWOLUCJONIZM spioeczenwto jako calosc
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1859 pochodzenie gatunku sformulowal zasade doboru natiralnego i tej zasadzie podlega tez czlowiek silen osobniki przezyja a slabe sa skazane na wyginiecie wszytskie osobniki podlegaja prawie wlami o byt osobniki przysyosowuja sie do klimatu stad ewolucja
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ipowszechnienie kolei laczy miejsca znacznie oddalone nie wymaga koni powstaja niee miejsca tranwaje rewolucje w postaci telefonow
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nauki ginekologua payhiatria prawa genetyki mendel 1866 i uklad okresowy pierwiasykow 1869 i lratki gruzlicy 1882 i szczepionka przeciwko wsciekliznie 1885
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
zabor austriacki trojlojalizm reprezentowlai rozpocznij naukę
|
|
zwiazek stronictw chlopsk 1893 reprezentuje chlopiw wincemty witos teka stnaczyj wydali zbior tekstow politycznych profesorowie uniwersytetu hagiellonskiegi uwazali ze maja zdolnosc przewidywania przeszlosci i ze polska nie ma sznas odzyskac niepodleglosc
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
urzedowy jezyk niemeicki organizowanie bankoe wspoldzielcze kolka rolnucze biblioteki stowarzyszenia katolickie jaki obraona przed grramnizacja dzialanosc filantropijna zbieranie pieniedzy promowanie mlodych przez stypendia
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sabotaze w postaci podpalen
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przejmowanie ziemi chlppw przez niemcow
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jezyk urzedowy rosyjskubozenie slzachty i meisczanstwa proletariat i pps
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
program pilskich pozytywistow rozpocznij naukę
|
|
powstal najpierw na uniwersytecue po przewodnictwem aleksandra swietochowksiegi
|
|
|
program poslkich pozytywistow zawiera rozpocznij naukę
|
|
praca organiczna -praca od podstaw -rownouprawnienie kobiet rownouprawnienei zydow rozwoj nauki scjentymz -gilantropia dzialanosc harytatywna
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
opiera sie na organizucyzmue spenceza i zaklada dzialanie zmierzajace do rozwoju wszystkich grup spolecznych np edukacji uprzemyslowienie kraju tworzenie sprzyjajacych warunkow dla spoleczenstwa
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poprawa egzystencjalnych grup spolecznych edukowanie dzieci biedoty otwieranie dostepnych dka wsyztskich bibliotek promowanje zasad higieny kolka samoksztalceniowe
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bolesla prus uwazal ze nue da sie zralizowac tego programh poneiwZ nie bylo skad brac pieniadze
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nowele opowiadania powiesc tendencyjna
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
piwiesc w ktorej fabula pidpirzadkowana jest prezentacji zalozonej idei no marta elizy irzeszkowej
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1 faza 1864-1880 promowanie popieraniemprogramu polskich pozytywistow 2 faza 1880-1890 dojrzaly pozytywizm dominuje powiesc realistyczna 3 1890-1900 schylek pozytywizmu czas krytyki dorobku epoki tendencje dekadenckie duze znaczenie naturalizm przeczucei
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nazwa na nastroje spoleczne cechujace sie pesymizme zwatpieniem w sens cywilizacji biernoscia przeczuceim katastrofy
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ikona mody wzynaczala mode
|
|
|