Moja lekcja

 0    24 fiszki    wojtekkkkkkkkkkkkk
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
4 główne motywy sterujące systemem Ja (motywy autoewaluacyjne)
rozpocznij naukę
1. Autowaloryzacja 2. Autoweryfikacja 3. Samopoznanie 4. Samonaprawa
czym są osobiste konstrukty poznawcze
rozpocznij naukę
To sposób postrzegania, interpretowania i przewidywania zdarzeń; ○ ​Konstrukty tworzymy, klasyfikując doświadczenia – skupiamy się na elementach powtarzających się (podobnych) i odmiennych; konstrukty mają budowę biegunw
konstrukty rdzenne (centralne) i peryferyjne
rozpocznij naukę
Konstrukty mogą być centralne (rdzenne – ich zmiana pociąga za sobą reorganizację systemu i silne emocje) lub peryferyjne (ich zmiana jest mniej istotna
przepuszczalność konstruktów
rozpocznij naukę
konstrukt przepuszczalny pozwala na włączanie nowych elementów; nieprzepuszczalny jest sztywny
Konstrukty konstelacyjne i założeniowe
rozpocznij naukę
konstrukty konstelacyjne - granice konstruktów są ściśle wytyczone (terrorysta - ratownik); • Konstrukty założeniowe - mają otwarty charakter (światopogląd - ideologia)
Procesy rozwoju osobowości w teorii Kelly'ego
rozpocznij naukę
rosnąca złożoność i integracja systemu konstruktów osobistych, zawierającego konstrukty o odpowiedniej przepuszczalności i stopniu abstrakcji
lęk, nerwica, zagrożenie i poczucie winy w konstrukcji Kelly'ego
rozpocznij naukę
lęk - Pojawia się, gdy zdarzenia leżą poza zakresem stosowalności naszych konstruktów; nerwica to permanentny stan niedomogi poznawczej; Zagrożenie - gwałtowna zmiana w strukturze centralnej konstruktów
poczucie winy - jednostka ma świadomość, że nie żyje zgodnie z ważną dla siebie rolą lub wartościami w systemie konstruktów
kto wprowadził do psychologii pojęcie Ja
rozpocznij naukę
william James
ja przedmiotowe vs ja podmiotowe
rozpocznij naukę
ja przedmiotowe - ja poznawcze, odnosi się do mnie jako obiektu; Ja podmiotowe - samoświadomość, zdolność do myślenia o sobie
teoria przedmiotowej samoświadomości (Inaczej teoria świadomości swojego obiektywnego Ja)
rozpocznij naukę
koncentracja uwagi na sobie aktywizuje standard idealnego stanu owego Ja; czyli jeżeli ktoś się na nas patrzy, gdy widzimy się na zdjęci to nagle skupiamy się, żeby wypaść jak najlepiej
kształtowanie się Ja przedmiotowego i podmiotowego w dzieciństwie
rozpocznij naukę
Ja przedmiotowe pojawia się (3 miesiąc, w pełni 18) wcześniej niż samoświadomość (Ja podmiotowe) (12 miesiąc, w pełni 2 lata)
czym jest system Ja
rozpocznij naukę
dynamiczny i uporządkowany układ myśli, uczuć i motywów odnoszących się do Ja, własnych relacji społecznych i osobistego stosunku do świata
co obejmuje system Ja (jakie Ja obejmuje)
rozpocznij naukę
1. Ja poznawcze (samowiedza) 2. Ja wartościujące (samoocena) 3. Ja wykonawcze (autoregulacja)
jakie procesy definiują Ja wykonawcze
rozpocznij naukę
Autorefleksja (ujmowanie siebie w relacji z otoczeniem) i Samoregulacja (sprawowanie kontroli nad myślami, uczuciami i działaniami)
czym są schematy Ja
rozpocznij naukę
są to poznawcze uogólnienia na temat Ja, wywodzące się z wcześniejszych doświadczeń i organizujące samowiedzę oraz ukierunkowujące przetwarzanie informacji dotyczących Ja (np. niezależność)
czym się różni koncepcja siebie od realnej koncepcji siebie
rozpocznij naukę
koncepcja siebie - osoba posiada cechy i właściwości jej zachowania, ale też wiele cech idealnych, potencjalnych i niepożądanych; realna koncepcja siebie - składa się z samowiedzy i samooceny
Samowiedza różni się w zakresie 3 wymiarów, potencjalnie istotnych dla samooceny:
rozpocznij naukę
1. Treść samowiedzy 2. Struktura samowiedzy 3. Forma samowiedzy
co wywołuje rozbieżność między Ja realne i Ja idealne
rozpocznij naukę
Prowadzi do uczuć z grupy smutku i depresji (rozczarowanie, niezadowolenie, brak energii). ​Wiąże się z brakiem pozytywnych wyników (nieosiągnięcie nagrody)
co wywołuje rozbieżność między Ja realne i Ja powinnościowe
rozpocznij naukę
Prowadzi do uczuć z grupy lęku i niepokoju (strach, napięcie, poczucie winy, wstyd). ○ ​Wiąże się z obecnością negatywnych wyników (zagrożenie karą)
czym jest ja możliwe
rozpocznij naukę
Ja możliwe są wychylonym w przyszłość aspektem samowiedzy, ale, tak jak cała samowiedza, są zakorzenione w przeszłych doświadczeniach oraz kształtowane przez kontekst doświadczeń bieżących
2 wymiary Ja możliwego
rozpocznij naukę
1. wymiar walencji (wyobrażenia o przyszłości mogą być pozytywne lub negatywne) 2. Antycypowany poziom realności - Ja oczekiwane (jak realne jest to co się zdarzy)
kolektywne Ja możliwe
rozpocznij naukę
wariant Ja możliwego, w którym używane jest ono do współdzielonych z innymi osobami przekonań i oczekiwań dotyczących grup lub organizacji
2 główne funkcje Ja możliwego
rozpocznij naukę
regulacyjna i ewaluacyjna
3 czynniki, które przewidują motywację do osiągania lub unikania ważnych ja możliwych
rozpocznij naukę
1. poziom szczegółowości opisu 2. Dostępność poznawcza 3. Stopień, w jakim osiągnięcie, lub uniknięcie jest spostrzegane jako będące pod własną kontrolą

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.