Pytanie |
Odpowiedź |
4 główne motywy sterujące systemem Ja (motywy autoewaluacyjne) rozpocznij naukę
|
|
1. Autowaloryzacja 2. Autoweryfikacja 3. Samopoznanie 4. Samonaprawa
|
|
|
czym są osobiste konstrukty poznawcze rozpocznij naukę
|
|
To sposób postrzegania, interpretowania i przewidywania zdarzeń; ○ Konstrukty tworzymy, klasyfikując doświadczenia – skupiamy się na elementach powtarzających się (podobnych) i odmiennych; konstrukty mają budowę biegunw
|
|
|
konstrukty rdzenne (centralne) i peryferyjne rozpocznij naukę
|
|
Konstrukty mogą być centralne (rdzenne – ich zmiana pociąga za sobą reorganizację systemu i silne emocje) lub peryferyjne (ich zmiana jest mniej istotna
|
|
|
przepuszczalność konstruktów rozpocznij naukę
|
|
konstrukt przepuszczalny pozwala na włączanie nowych elementów; nieprzepuszczalny jest sztywny
|
|
|
Konstrukty konstelacyjne i założeniowe rozpocznij naukę
|
|
konstrukty konstelacyjne - granice konstruktów są ściśle wytyczone (terrorysta - ratownik); • Konstrukty założeniowe - mają otwarty charakter (światopogląd - ideologia)
|
|
|
Procesy rozwoju osobowości w teorii Kelly'ego rozpocznij naukę
|
|
rosnąca złożoność i integracja systemu konstruktów osobistych, zawierającego konstrukty o odpowiedniej przepuszczalności i stopniu abstrakcji
|
|
|
lęk, nerwica, zagrożenie i poczucie winy w konstrukcji Kelly'ego rozpocznij naukę
|
|
lęk - Pojawia się, gdy zdarzenia leżą poza zakresem stosowalności naszych konstruktów; nerwica to permanentny stan niedomogi poznawczej; Zagrożenie - gwałtowna zmiana w strukturze centralnej konstruktów poczucie winy - jednostka ma świadomość, że nie żyje zgodnie z ważną dla siebie rolą lub wartościami w systemie konstruktów
|
|
|
kto wprowadził do psychologii pojęcie Ja rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
ja przedmiotowe vs ja podmiotowe rozpocznij naukę
|
|
ja przedmiotowe - ja poznawcze, odnosi się do mnie jako obiektu; Ja podmiotowe - samoświadomość, zdolność do myślenia o sobie
|
|
|
teoria przedmiotowej samoświadomości (Inaczej teoria świadomości swojego obiektywnego Ja) rozpocznij naukę
|
|
koncentracja uwagi na sobie aktywizuje standard idealnego stanu owego Ja; czyli jeżeli ktoś się na nas patrzy, gdy widzimy się na zdjęci to nagle skupiamy się, żeby wypaść jak najlepiej
|
|
|
kształtowanie się Ja przedmiotowego i podmiotowego w dzieciństwie rozpocznij naukę
|
|
Ja przedmiotowe pojawia się (3 miesiąc, w pełni 18) wcześniej niż samoświadomość (Ja podmiotowe) (12 miesiąc, w pełni 2 lata)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dynamiczny i uporządkowany układ myśli, uczuć i motywów odnoszących się do Ja, własnych relacji społecznych i osobistego stosunku do świata
|
|
|
co obejmuje system Ja (jakie Ja obejmuje) rozpocznij naukę
|
|
1. Ja poznawcze (samowiedza) 2. Ja wartościujące (samoocena) 3. Ja wykonawcze (autoregulacja)
|
|
|
jakie procesy definiują Ja wykonawcze rozpocznij naukę
|
|
Autorefleksja (ujmowanie siebie w relacji z otoczeniem) i Samoregulacja (sprawowanie kontroli nad myślami, uczuciami i działaniami)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
są to poznawcze uogólnienia na temat Ja, wywodzące się z wcześniejszych doświadczeń i organizujące samowiedzę oraz ukierunkowujące przetwarzanie informacji dotyczących Ja (np. niezależność)
|
|
|
czym się różni koncepcja siebie od realnej koncepcji siebie rozpocznij naukę
|
|
koncepcja siebie - osoba posiada cechy i właściwości jej zachowania, ale też wiele cech idealnych, potencjalnych i niepożądanych; realna koncepcja siebie - składa się z samowiedzy i samooceny
|
|
|
Samowiedza różni się w zakresie 3 wymiarów, potencjalnie istotnych dla samooceny: rozpocznij naukę
|
|
1. Treść samowiedzy 2. Struktura samowiedzy 3. Forma samowiedzy
|
|
|
co wywołuje rozbieżność między Ja realne i Ja idealne rozpocznij naukę
|
|
Prowadzi do uczuć z grupy smutku i depresji (rozczarowanie, niezadowolenie, brak energii). Wiąże się z brakiem pozytywnych wyników (nieosiągnięcie nagrody)
|
|
|
co wywołuje rozbieżność między Ja realne i Ja powinnościowe rozpocznij naukę
|
|
Prowadzi do uczuć z grupy lęku i niepokoju (strach, napięcie, poczucie winy, wstyd). ○ Wiąże się z obecnością negatywnych wyników (zagrożenie karą)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ja możliwe są wychylonym w przyszłość aspektem samowiedzy, ale, tak jak cała samowiedza, są zakorzenione w przeszłych doświadczeniach oraz kształtowane przez kontekst doświadczeń bieżących
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1. wymiar walencji (wyobrażenia o przyszłości mogą być pozytywne lub negatywne) 2. Antycypowany poziom realności - Ja oczekiwane (jak realne jest to co się zdarzy)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wariant Ja możliwego, w którym używane jest ono do współdzielonych z innymi osobami przekonań i oczekiwań dotyczących grup lub organizacji
|
|
|
2 główne funkcje Ja możliwego rozpocznij naukę
|
|
regulacyjna i ewaluacyjna
|
|
|
3 czynniki, które przewidują motywację do osiągania lub unikania ważnych ja możliwych rozpocznij naukę
|
|
1. poziom szczegółowości opisu 2. Dostępność poznawcza 3. Stopień, w jakim osiągnięcie, lub uniknięcie jest spostrzegane jako będące pod własną kontrolą
|
|
|