Rozdział 1. Natura psychologii

 0    28 fiszek    martynaa404
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie Odpowiedź
cykl rozwiązywania problemu
rozpocznij naukę
Etapy: rozpoznanie i analiza problemu, tworzenie i wybór rozwiązań, wdrożenie, weryfikacja i standaryzacja
cykliczny proces rozwiązywania problemów
rozpocznij naukę
myślenie naukowców
definicja operacyjna
rozpocznij naukę
opisuje precyzyjnie szczegółowe elementy i procedury zaangażowane w rozwiązywanie problemu badawczego
eksperyment
rozpocznij naukę
kontrolowane badanie w którym sprawdza się wpływ jak manipulowanie jedną zmienną (lub większą ich liczbą) wywiera na inną zmienną (czy zmienne).
hipotetyczny konstrukt
rozpocznij naukę
konstrukt bezpośrednio nie mierzalny ale leży u podstaw mierzalnych zjawisk czy wzorców zachowań.
hipoteza
rozpocznij naukę
naukowe, tymczasowe przypuszczenie lub założenie które wymaga weryfikacji (potwierdzenia lub odrzucenia) w celu wyjaśnienia zjawiska
kontrola
rozpocznij naukę
aktywne próby dokonania zmian w myśleniu, postawach czy działaniu.
krytyka naukowa
rozpocznij naukę
ocena innych badaczy
kwestionariusz
rozpocznij naukę
podobnie jak test, zawiera skierowane do osoby badanej pytania, ale na ogół na żadne z nich nie ma jednej dobrej, ani nawet bardziej niż inne preferowanej, odpowiedzi.
metoda naukowa
rozpocznij naukę
systematyczny sposób prowadzenia badań, który obejmuje obserwację, formułowanie hipotez, przeprowadzanie eksperymentów, analizę danych i wyciąganie wniosków, aby w sposób obiektywny i weryfikowalny zdobywać wiedzę
naturalistyczna obserwacja
rozpocznij naukę
sytuacja, w której psycholog obserwuje ludzi w naturalnym środowisku zwykle podczas ich normalnej codziennie aktywności życiowej
opis
rozpocznij naukę
scharakteryzowanie tego jak ludzie myślą, czują i działają w odpowiedzi na różnego rodzaju sytuacje.
plan eksperymentalny
rozpocznij naukę
Sposób badania pozwalający wykryć związki przyczynowe dzięki kontroli zmiennych i manipulowaniu jedną z nich.
plan korelacyjny
rozpocznij naukę
model planu, gdzie badacze określają stopień związku między dwiema (lub więcej) właściwościami, które już w sposób naturalny charakteryzują badaną grupę czy grupy.
plan quasi-eksperymentalny
rozpocznij naukę
plan, gdzie tworzy się zróżnicowane warunki, ale uczestnicy nie są przydzieleni do grup w losowy sposób.
prognoza
rozpocznij naukę
oznacza wykorzystywanie aktualnych danych po to by próbować określić co zdarzy się w przyszłości.
psychologia
rozpocznij naukę
badanie umysłu i zachowania. Próba zrozumienia jak myślimy, uczymy się, czujemy, działamy, kontaktujemy się z innymi ludźmi.
replikacja
rozpocznij naukę
powtórzenie oryginalnie stosowanej metody i uzyskanie takich samych rezultatów
studium przypadku
rozpocznij naukę
intensywne badanie jednej osoby czy niewielkiej liczby osób w celu wyprowadzenia ogólnych wniosków o zachowaniu lub jego przyczynach
świadoma zgoda
rozpocznij naukę
sytuacja, gdy potencjalny uczestnik badania rozumie wszystkie przewidziane procedury i zgadza się na udział w badaniu
test
rozpocznij naukę
narzędzie stosowane do mierzenia właściwości ujawnianych w określonym czasie i określonym miejscu
warunki eksperymentalne
rozpocznij naukę
Sytuacja, w której celowo manipulujemy zmienną niezależną, by sprawdzić jej wpływ na zmienną zależną.
warunki kontrolne
rozpocznij naukę
to stabilne stałe warunki (zmienne kontrolne), które utrzymujemy niezmienne w grupie eksperymentalnej i kontrolnej, by zapewnić, że obserwowane zmiany wynikają tylko z manipulowanej zmiennej, a nie z czynników zewnętrznych.
wynik obserwowany
rozpocznij naukę
wynik rzeczywiście osiągnięty przez osobę w teście
wynik prawdziwy
rozpocznij naukę
wynik, który badany uzyskałby gdyby badano go nieskończoną ilość razy
zmienna niezależna
rozpocznij naukę
zmienna, którą badacz manipuluje lub kontroluje w eksperymencie, aby zaobserwować jej wpływ na zmienną zależną
zmienna zakłócająca
rozpocznij naukę
czynnik, który nie należy do badanej interwencji klinicznej, ale może wpłynąć na pomiary wyników badania
zmienna zależna
rozpocznij naukę
cecha lub wartość, której zmiany są analizowane i mierzone w badaniu, a jej wartość jest potencjalnie kształtowana przez inne zmienne (zwane niezależnymi).

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.